Geluid bij rijden, Stoelzitting los?, Blower zoem

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door rthefree, 6 jan 2015.

  1. Allen,

    Wellicht dat 1 van jullie mij zou kunnen helpen met het volgende:

    Ik heb een Focus station Rally Edition uit 2007 deze heb ik nu zo'n 2 maanden in bezit. Ik heb deze bij de dealer gekocht met 6 maanden garantie. 1,5 week geleden is hij bij de dealer langs geweest omdat er een aantal puntjes nog opgelost moesten worden. Dit hebben ze gedeeltelijk gedaan. Nu moet ik nog een keer terug omdat ze bij mij de achter boxen nog moeten vervangen dus wil toch nog even de volgende puntjes voor de 2de keer onder de aandacht brengen:

    1. Als ik op de snelweg rij hoor ik achter (zover ik het goed kan horen) een geluid wat met de draaien van de wielen opgaat. ik dacht dus dat dit een wiel lager zou zijn maar volgens de dealer was dit het niet de lagers waren goed en ze hebben alles achter nagekeken en konden niks vinden. voor hebben ze ook gecontroleerd en wel een wiellager vervangen die beginnende schade zou hebben. Echter hoor ik nog steeds het geluid en dit is echt een irritant geluid wat bij hoge snelheid goed hoorbaar is. Heeft 1 van jullie een idee wat het zou kunnen zijn?

    2. De bestuurders stoelzitting zit beweging in elke keer als ik een scherpe bocht maak voel ik hem onder mij schuiven (een korte tik). Volgens de dealer was het normaal omdat je de bestuurders stoel kan instellen. maar ik kan niks instellen aan de zitvlak alleen de leuning en de stoel hoger en lager zetten (handmatig). Is dit normaal? zat me vandaag te bedenken zou dit iets met de druk sensor voor de gordel te maken kunnen hebben?

    3. De blower maakt in stand 2 een zoemend geluid (niet hard) het is niet het geluid van de luchtstroom. lijkt alsof het in het motortje zit. bij rustig rijden hoor ik dit door de radio heen. Volgens de dealer was dit ook normaal en hadden ze dat net als punt 2 vergeleken met 2 andere vergelijkbare focussen.

    Hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen zodat ik bij de dealer met een wat sterker verhaal kan komen.

    Alvast bedankt.
     
  2. 1. Hoogst waarschijnlijk gecupte banden.
    2. Lijkt mij niet normaal. Trouwens een druksensor laat toch niet heel je zitvlak bewegen?
    3. Enige bijgeluiden van de blower zijn normaal, doet hij dit ook met airco uit? Een airco die bijgevuld moet worden kan ook dit soort geluiden veroorzaken.
     
  3. bedankt voor je reactie
    1. gecupte banden? wat houd dat in.
    2. Weet niet hoe de druk sensor is bevestigt maar misschien aan een plaat of ites dergelijks. de beweging zit onder de bekleding het is dus niet de stoel zelf.
    3. geluid is zonder airco aan. die heb ik nog niet echt gebruikt
     
  4. De bestuurdersstoel heeft geen bezettingssensor (druksensor). Deze zit alleen in de passagiersstoel. Het systeem gaat ervan uit dat wanneer de auto rijdt er altijd iemand in de bestuurdersstoel zit. Hierdoor is een bezettingssensor in de bestuurdersstoel overbodig.

    De kans is heel groot dat er speling zit op de kunststof geleidebusjes van het stoelframe. Dit komt nog weleens vaker voor. Daarnaast komt het bij de Focus 2 nog weleens voor dat er een las van het stoelframe breekt waardoor er ook overmatige speling optreedt.
     
  5. #5 Blauwitje, 6 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2015
    Punt 1 waarschijnlijk je banden. Mogelijk niet meer nieuw en gaan ze meer herrie maken. Als het geluid niet merkbaar in bochten harder wordt. Mocht het een lager zijn hoor je het al bij 30km/uur mee resulneren met de snelheid.
    Punt 2 zit speling op je glij slede of stoel slede dit heb ik ook.
    Punt 3 geen idee
     
  6. Is die speling er überhaupt wel uit te krijgen?
     
  7. Als het de busjes zijn die de speling veroorzaken is dit op te lossen door deze te vernieuwen.

    Overmatige speling is in ieder geval niet normaal. Bij mijn Focus 2 waren de stoelframes na 88.000 KM in ieder geval nog volledig spellingsvrij.
     
  8. Na 246.000km bij mij ook geen speling merkbaar.
     
  9. #9 rthefree, 6 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2015
    Is dit makkelijk zelf te bekijken? of moet hier de stoel voor los gemaakt worden?

    kilometerstand is momenteel 101000 km heb hem gekocht met 99050 km op de teller
     
  10. Als je tegelijkertijd de stoel beweegt en kijkt wat er nu precies beweegt moet je vrij eenvoudig vast kunnen stellen waar de speling op zit.
     

  11. Vermoedelijk is onze vorige eigenaar een stuk zwaarder geweest is daar een kans dat de speling eerder ontstaat? Van de zomer maar eens een x verder kijken!


    Om nog even terug te komen op gecupte banden dat zie je aan een soort van haaie vinnen idee het rubber tussen het profiel gaat van laag naar hoog.


    [​IMG]
    let op het hoogte verschil tussen het profiel

    [​IMG]


    Tevens laat deze band kleur verschil zien.
     
  12. Bedankt ga van de week maar even goed kijken
     
  13. gecupte banden kun je ook voelen met je hand. Als ze gecupt zijn voel je het hobbelen.
     
  14. En tegen de rijrichting wrijven.
     
  15. Net de banden bekeken en deze zijn niet gecupt
     
  16. #16 Jannibal, 8 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jan 2015
    'Gecupte' banden (eigenlijk zaagtandslijtage) houd in de de noppen aan de buitenkant van de band schuin afslijten en dus een soort zaagtand vormen. Dit vormt inderdaad een soort geratel tijdens het rijden, verglijkbaar met t geluid van een kapot lager. Mijn oude mazda had op t eind hetzelfde. Het gebeurt vooral bij goedkopere banden op niet-aangedreven wielen.

    Bij mij was t kleurverschil echter niet zichtbaar en het was ook moeilijk te voelen. Misschien je achterwielen even op de vooras zetten en een stuk rijden? Als t geluid dan voor zit weet je dat t je banden zijn.
     
  17. Niet mee eens. Meestal juist wel aangedreven wielen. Ook duurdere banden hebben er last van, profielvorm is ook van invloed.
     
  18. Die speling op de busjes onder de stoel heb ik ook gehad. Ik heb dat opgelost door de buis waar de busjes in klikken met een stukje linnentape te omwikkelen, worden ze iets dikker van. Nooit meer problemen gehad en de klik is weg.
    Kost je hooguit een half uurtje prutsen. Stoel moet er wel even uit voor het makkelijke.
     
  19. In mijn ford focus rally edition van 2009 heb ik een electrisch verstelbare stoelen zitten. Ook de bestuurderstoel heeft dit tikkend geluid. Maar waarom omwikkelen en waarom met een linnen doekje. Wordt het buisje daardoor dikker? en klemt het zich daardoor vaster?
     

Deel Deze Pagina