koelvloeistof lek/roetmeting hoog bij APK

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Lukeli, 6 jan 2015.

  1. Hallo allen,

    Vandaag moest mijn Focus C-Max op voor zijn APK. Helaas halverwege afgebroken, wegens te hoge roetmetingen. Zelfs na meerdere metingen is het laagste waar hij op uitkwam gemiddeld 3.4. Hij kreeg hem echt niet lager.

    APK keurmeester adviseeerde om eens zown schoonmaakflesjes te proberen.

    Maar het grote probleem is, dat hij een behoolijke koelvloeistoflek heeft. Vorige week n.a.v. ander topic mijn kvs bijgevuld en was nu al helemaal verdampt. T.h.v. het midden en dan achterin zie je het kvs verdampen. Ook ligt er roestwater rond die plek.

    Hij dacht zelf dat er een plastic iets kapot is gegaan in verloop van tijd en dat het een behoorlijk tijdrovend en dus duur probleem zou gaan worden.

    Hij adviseerde om er eens goed over na te denken of we in deze auto wel veel geld wilde stoppen dan wel een andere occasion te kopen.

    Hierdoor zit ikzelf en mijn vrouw in iets mindere mate, toch wel een beetje in zak en as. Wat nu? Er gaat sowieso een hoop geld uitgegeven worden, terwijl we in een verbouwing zitten (en daar het geld voor hadden).

    Iemand advies of een idee hoe of wat te doen?

    Alvast dank!
     
  2. Ik zou eerst een andere garage zoeken als ik jou was.
    Hoe kan een monteur nu zeggen dat het een hoop geld gaat kosten, terwijl hij helemaal niet weet wat er kapot is.
     
  3. Vanwege de locatie.. Qua uurloon zit je al op een hoop geld. Verder is hij geen garage. Is een onafhankelijk APK station.
     
  4. #4 kolere, 6 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2015
    Wat voor plastic iets en waar zie je het verdampen of zie je roest?

    Je zou op zijn minst iets beter je best kunnen doen, door middel van een foto oid, zou heel goed je egr-koeler kunnen zijn die zit op die plaats. Die staan voor iets meer dan 100 euro op onderdelenlijn en zou je zelf kunnen plaatsen.

    Indien je egr en verstuivers nog goed zijn, kan een schoonmaakflesje en paar keer flink doortrekken met warme motor uitkomst bieden.
     
  5. Oh hij doet alleen maar apktjes, dan ging ik gelijk naar een ander voor je koelvloeistof probleem.
     
  6. Het probleem zit in het koelwaterhuis. Lijkt me een lastige klus.
    De APK is nu verder afgemaakt:

    - links achter rem zit iets vast (half uurtje werk)
    - Roetmeting hoog
    - Stelmotor koplamp werkt niet

    Voor de roetmeting word nu de brandstof en luchtfilter vervangen en een busje reiniger in de tank gedaan. Erna warm gereden en dan komt hij, volgens de monteur, wel door de apk. Voor de stelmotor zitten we even te kijken. Ik kan hem zelf niet vinden als onderdeel om los te kopen. Voorstel van de monteur was om het knopje eruit te halen, zodat dat geen punt meer is voor de apk. Zelf liever niet, want het word er nooit mooier op natuurlijk.

    Iemand een idee hoeveel uur het ong. werk is voor het koelwaterhuis en wat het onderdeel kost?

    Dank!
     
  7. rookt de auto ook tijdens rijden ?

    als je 3.4 roet loopt die ook echt niet fatsoenlijk. Of hij heeft de meting niet goed uitgevoerd of je auto is gewoon niet goed. En dat ga je dan ook niet winnen met een potje toevoeging... Gewoon naar een garage brengen
     
  8. Wat is de km-stand? en geen lekkage rondom de verstuivers?
     
  9. Roetmeting is vaak veel roet uit de dempers, en niet uit de motor (verbranding) dus de remedie, even een paar dagen flink doortrekken (in vakjargon "leegtrappen")
    Verder Kv lekkage door een andere garage laten beoordelen.
     
  10. Is de stelmotor niet van hetzelfde type als bij de focus? Zo ja dan kan je ze nog gewoon vervangen bij jouw model. Dat soort spullen heeft [MENTION=69]jpboerhof[/MENTION]meestal wel liggen.
     
  11. geen idee of ik 1 heb liggen. kan voor je kijken maar dan ben ik even een plaatje of onderdeelnummer nodig.
     
  12. De Focus 2 koplampen hebben in ieder geval dezelfde stelmotoren als de focus 1. De kans is dus heel groot dat dit ook dezelfde stelmotoren zijn als van de focus 1.
     
  13. Ik zou gewoon dat knopje eruit halen zoals die monteur zegt, thuis zet je hem gewoon weer terug. Als je niet met een zware aanhanger of erg veel gewicht achterin rijdt zou ik het lekker zo oplossen.
     
  14. Je weet wel dat als het dezelfde stelmotor is als in de focus, je deze tussen de 10-20 euro kan krijgen tweede hands en het plaatsen super simpel is? Zou hier dus eerste even naar kijken.
     
  15. Stelmotortje opzoeken, koelvloeistof lek oplossen dan gaan rijden en de boel goed op toeren jagen en flink doortrekken in de versnelling.

    Grote kans dat de roetmeting dan ook wel goed komt.

    Heb je soms een rustige/luie rijstijl?
     
  16. Heb een redelijke normale rijstijl. Als vrouw in dochter bij me in de auto zitten, rijd is rustig. Rijd ik alleen vanuit mn werk naar huis na een avonddienst trap ik wel redelijk door. Niet dat ik hem in de toeren doortrek, maar wel qua snelheid op de snelweg.

    Alles is besteld, op de stelmotor na. Die ben ik nu nog wel aan het zoeken. Kan er geen artikelnummer van vinden daar de auto niet thuis staat.
    [MENTION=69]jpboerhof[/MENTION]: Het is een bruin kastje die je ziet als je de plastic kap van de koplamp (achterkant, zwart kapje om bij de lampen te komen). Zit met een klein stekkertje vast en is bevestigt aan een soort kogel die de lamp dus stelt.
     
  17. Qua roetmeting, 2 flesjes Forte toevoegen, flink gassen en het probleem is opgelost (spreek uit ervaring). ps flink gassen wel met warme motor en na t gassen rustig laten afkoelen/ met normale rijstijl uitrijden. Zodat de turbo kan afkoelen.
     
  18. Na vervangen van de brandstoffilter en de luchtfilter, i.c.m. een flesje reiniger in de diesel is de auto makkelijk door de apk gekomen.

    Ook is t koelwaterhuis vervangen. De auto is dus weer tiptop!
     
  19. Je bedoelt met huis het reservoir?
     
  20. Sjoerd welke Forte bedoel je? Denk als additief voor de brandstof? Op deze manier weet je trouwens nog steeds niet zeker wat de verhelper is, de vloeistof of het flink gassen. ;). Uit eigen ervaring weet ik dat wanneer de 1.6 tdci lui wordt gereden, flink kan roeten. Af en toe flink doortrekken bij het opgaan vd snelweg voorkomt dat ook.

    Als 't de Forte is die je bij de olie inkiepert (flush) dan moet je niet te veel gassen.

    Ps. Heb jij met je zaak geen last van die nwe weg naar Harlingen?
    Wanneer wij naar Heijum gaan kwamen eigenlijk altijd langs jouw zaak, nu nagenoeg niet meer.
     

Deel Deze Pagina