1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2.5i 20V 225pk Vraag aan de ST rijders

Discussie in 'Performance' gestart door ron1978, 28 dec 2014.

  1. Les 1: Boardcomputer heeft niet altijd gelijk
    Les 2: Aantal gereden kilometer tot aan tankbeurt delen door het aantal liters getankte benzine is de waarheid ;)
     
  2. Ja klopt ik had gistere nog even zitten rekenen en dan kom ik op 1: 10 uit. Normaal beetje 1: 8,5.
     
  3. Mijn bc is toch nog behoorlijk accuraat, zit meestal maar een paar tiende verschil als ik het zelf uitreken.
     
  4. Leuk om te lezen dit. Ik zal de auto nog moeten leren aanvoelen denk ik, want ik zit op een verbruik van 16 liter op 100km volgens de BC. Kom nauwelijks boven de 3k rpm uit en met beleid het pootje naar beneden. Wel veel stadsverkeer momenteel. Ouwe lullen rijstijl zeg maar.
     

  5. 16 is wel heel veel. Met veel korte ritjes (2-3 km) en eveneens heel rustige rijstijl kom ik aan 13-14 liter. Sinds ik op 25 km van huis werk, is het verbruik enorm gedaald door de langere ritten. Vroeger kwam ik gemiddeld aan 11,5L/100 km, de laatste 2 maand gemiddeld 9,6 en ik doe niet eens autosnelweg.

    Boardcomputer wijkt bij mij maximum enkele tienden af.
     
  6. Ik vermoed dat stadsverkeer de boosdoener is, alhoewel 16 l idd wel heel erg veel is. Ik zit zelf op 8,3 ltr over ongeveer 40k kilometer alweer, maar dat zijn voor 99% snelwegen of 80km wegen. Voor pure stadsritten gebruik ik de st eigenlijk nooit.
     
  7. Denk ook dat het stadsverkeer de boosdoener is. Ben opzich geen hardrijder, af en toe wel lekker opttekken..heb van t weekend 300km snelweg gereden, had een verbruik van 1:10.5 bij constant 140-150kmh.. Op de B wegen zal het nog iets minder zijn. Ik klaag er verder niet over hoor.het is alleen iets hoger als ik had verwacht. Rijgenot is er groot genoeg om. :-)
     
  8. Heb de auto net weer opgehaald bij de dealer in Enschede, ff een hele grote beurt gegeven, wou zeker weten dat alles goed en up to date is (het is verre van goedkoop moet ik bekennen). De monteur was zelf ook in het bezit van een ST, maar dacht dat deze gekieteld was. Hij vond de auto zowel qua klank (wel originele uitlaat) als power een stuk sneller als dat hij gewend is. Wellicht kan dit ook verklaren dat het verbruik iets hoger is als bij de meeste anderen?
     
  9. Zou kunnen...ligt aan de mate van tunen lijkt me. Ik heb me eerder eens verdiept in de mp260 van Mountune en wat ik daaruit kon opmaken kon je -afhankelijk van rijstijl- zelfs zuiniger rijden dan stock. Of dit waar is geen idee, ik heb tot nu stock gereden. Als je tuning vermoed is het misschien zinvol uit te zoeken wat voor tuning er op zit (vorige eigenaar?) ivm eventueel benodigde hardware aanpassingen (maar misschien zijn die ook gedaan).

    De zwaar getunede (ex) Grey Ears ST - 300pk- komt op (info van zijn site):
    Brandstofverbruik 15 liter op 100 km in de stad
    Brandstofverbruik 9 liter op 100 km buiten de stad
    Brandstofverbruik gemiddeld 11 op 100 km
     
  10. Ik ga idd eens kijken of ik de vorige eigenaar kan achterhalen.
    Mocht er echt wat aangepast zijn, zal het naar mijn inzicht minimaal zijn. Onder de kap ziet alles er standaard uit zover ik het heb kunnen beoordelen, uitlaat idem.
    Qua verbruik zit ik wel in de buurt van die van Grey Ears zoals jij schrijft. Na 300km op deze tank, waarvan 250km snelweg zit ik op goed 11 liter verbruik. In de stad is het gewoon 15 liter ongeveer.
    Hopen dat ik wat info krijg.
     
  11. ST zal nooit zuinig worden, misschien na tuning iets efficienter, ik heb de ST zelf voor de lol, let niet echt op het verbruik, meestal 1 op 9 a 1 op 10 met geluk...
     
  12. #52 kolere, 5 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 jan 2016
    Ik vind sowieso het verbruik van de 2.5t in de Focus hoog als ik dat hier voor bij zie komen.

    Ik weet nog goed dat ik met een lege aanhanger (400kg) met de S-max 2,5t (250kg zwaarder dan de St) van mijn ouders naar Nederland ben gereden, de hele reis op de cruise control 105km/h op de teller. De toch best zware en hoge S-max heeft over de 1200km lange reis 7,4l/100km gereden.

    Mijn ouders rijden vooral korte ritjes (3km) en zo nu en dan een rit van 30km, bij hun staat de boordcomputer rond de 11,5l/100km.

    Misschien is het toch het sportief afgestelde motormanagement van een Focus St dat het verbruik omhoog stuwt?
     
  13. Nou het is voor mij voornamelijk omdat het nieuw is. Uiteindelijk maakt het me bar weinig uit of het verbruik nu 1:7 of 1:10 is. Als het een beetje weer is ga ik toch met de scooter naar het werk (voordeliger en sneller). Het valt me gewoon op dat ik wat betreft verbuik niet meekom met wat anderen aangeven, en daar ben ik nieuwsgierig naar.
     
  14. Gewoon een keer op de rollerbank gaan? Dan weet jij het in ieder geval zeker.
     

  15. [MENTION=18466]baskart[/MENTION]
    Ik zit gemiddeld toch ook wel rond de 11 a 12 l/100km. (niet getuned)
    Meestal vrij korte ritjes woon/werk 10km met veel stoplichten en af en toe een mooie rit van 300/400km voor de fun en om de boel even lekker door te smeren/schoon te branden.
    Kijk maar eens naar je actueel verbruik met koude motor da,s de boosdoener denk ik.:mrgreen:
     
  16. Ik zit op 10,8 l/100km met 311pk... RS injectoren schelen ook iets in verbruik!
     

Deel Deze Pagina