[Fiesta] tankinhoud 25 ipv 45 liter

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door hardwareman, 1 dec 2014.

  1. Hallo allemaal,

    Sinds een paar weken heb ik een Ford Fiesta uit 2009 Titanium model uit 2009 met 135.000 op de teller (voorgesteld in voorstellingsronde). Nu zit ik met een vreemd probleem.

    Ik heb nu 2 keer getankt bij dezelfde pomp en beide keren kon ik slechts 25 liter tanken. In het boekje en op internet staan vermeld dat er een 45 liter tank onder zou zitten.

    De Fiesta wordt helemaal leeg gereden totdat de boordcomputer aangeeft dat er nog 25 km gereden mee kan worden (doe ik altijd ongeacht diesel/benzine). Daarna ga ik tanken en gaat er slechts 25 liter in. Zodra de auto gestart wordt geeft de meter aan dat de tank vol zit. Gedurende het rijden zie je de meter ook langzaam naar beneden gaan.

    Hebben meerdere hier last van?
     
  2. #2 kolere, 1 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2014
    Ik zie toch echt 40l in de handleiding staan (pagina 137), daarnaast zit er logischerwijs een flinke marge ingecalculeerd maargoed dan klopt het nog niet natuurlijk. Bij de focus en mondeo etc kan je met elmconfig de tankinhoud opgeven, misschien staat dit niet goed geprogrammeerd? Ik denk dat ze op een specifiek fiestaforum meer weten over dit soort specifieke problemen.
     
  3. Had het niet iets met lucht cq. vacuum dan wel ontluchting van de tank te maken?
     
  4. Met die 40 liter zou je een kilometer of 800/900 kunnen halen met een volle tank of dat niet?

    Zojuist getankt en er ging spontaan 32 liter in met een radius van 600 km. Dat zou kort betekenen 1:20.
     
  5. Terzijde, ik dacht dat het niet aan te raden is de tank elke keer "leeg" te rijden.
     
  6. De issue is volgens mij vooral dat rommel zich onderin de tank verzamelt.
    Wanneer een tank NOOIT wordt leeggereden verzamelt zich door de jaren heen veel troep onderin. Die troep wordt pas een probleem wanneer je de tank leegrijdt.
    Wanneer je de tank ALTIJD leegrijdt, zal zich ook geen hoge concentratie troep verzamelen en zijn er ook geen nadelen.
     
  7. Ook koeling voor de brandstoftank is een functie van brandstof voor bepaalde brandstofpompen meende ik eens gehoord te hebben.
     
  8. Dit is een veel groter punt dan rommel in de tank.
    Tanks zijn van kunststof en als de auto niet maanden stilstaat komt er echt geen rommel in. Tenzij je slechte brandstof tankt.
     
  9. Geeft je tankmeter ook aan dat de tank leeg danwel vol is? Heb eerder het idee dat de vlotter van de tank niet in orde is (misschien wel lek)
     
  10. Die van ons gaat gemiddeld elke keer 35 liter in, wij houden de tankmeter
    meer in de gaten dan de boardcomputer....
     
  11. #11 hardwareman, 1 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2015
    Ondanks bij welk tankstation ik tank, krijg er niet meer in als 33 liter. Ongeveer 600-650 rijdt ik met deze liters totdat het lampje begint te branden. Het is een ex lease auto geweest waarbij er in 5 jaar tijd 135.000 km mee gereden is. Elke 15k netjes een beurt gehad.

    Ik heb besloten een jerrycan te kopen en deze in de koffer te leggen met extra brandstof. Vanwege de vele kilometers die ik maak is dit voor mij een uitkomst. Alleen met een trechter kom ik niet voorbij de klep waar je de slang in duwt. De klep blijft op zijn plek en deze kun je niet weg drukken. Iemand enig idee hoe?

    Het gaat om die zilveren klep binnen in. Zie hieronder een foto.

    [​IMG]
     
  12. Als het goed is heb je er een speciale trechter bij gekregen (een zwarte) kijk eens bij je krik of spuitbus/compressor , daar zit die meestal bij.
    Die heeft een speciale diameter waardoor je wel dat klepje kunt open.

    [​IMG]
     
  13. Opgelost!

    De trechter zat inderdaad in de kofferbak.

    Bedankt
     
  14. Hoi ik heb zo.n zelfde geval bij mijn kuga 1.6 ecoboost.
    Mijn lampje dat ik moet gaan tanken gaat al branden als mijn meter net onder het laatste kwart staat. Als ik mijn tank volgooi zegt de boordcomputer dat ik een actie radius heb van 175 km, heb 60 liter bij volgens de boeken. Daar in tegen klopt het verbruik wat de comp aangeeft wel redelijk. Ik zit rond de 1 op 11 met bijna alleen stads kilometers. En ik heb met alle keren tanken nog nooit meer dan 48 tot 50 liter er in kunnen krijgen als de meter vol in het rood staat. De auto gaat maandag naar de dealer terug ben benieuwd. Ik denk zelf dat er een instelling in de comp niet goed erin staat van de tank inhoud.
    vr gr alex
     
  15. #15 kolere, 4 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2015
    Is maar waar je zin in hebt. Volgens mij ben je even veel tijd kwijt met pinnen bij een onbemande pomp als wanneer je een jerrycan moet openen, tuit erop draaien, trechter pakken, diesel erin gooien en dan alles weer netjes opruimen.

    Maar ieder zijn ding;).

    Tankinhoud kan je aanpassen/inzien met het programma elmconfig, tenminste ik neem aan dat de Kuga ongeveer dezelfde software draait als de Focus. Overigens is 175km actieradius na tanken zo weinig dat er naar mijn idee iets echt niet klopt, misschien de dealer is naar laten kijken?
     
  16. Een Kuga met een 1.6 ECOboost motor is een Kuga 2. Deze kan je met ELMconfig niet uitlezen. Met het FoCCCus programma kan dit wel.
     
  17. Je moet toch iets ;). 3 keer heen en weer rijden en je kan weer tanken heb ik geen zin in :).
     
  18. Zoiets dan als die jerrycan bij deze dagafstanden zo'n invloed heeft op het aantal keer tanken?
     

Deel Deze Pagina