1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kapotte IMRC ST170??

Discussie in 'Performance' gestart door MaxST170, 30 nov 2014.

  1. #1 MaxST170, 30 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 nov 2014
    Hallo!

    Mijn ST170 maakt constant een hard klikkend geluid achter het dashboard. Hier een filmpje dat ik gemaakt heb van het geluid:
    https://www.youtube.com/watch?v=fZfGEry_1Og&feature=youtu.be


    Nou heb ik gelezen dat dit te maken kan hebben met de IMRC kabel:
    http://www.fordst170.co.uk/known.php
    "Loud Clicking Noise Coming From The Dashboard
    When the IMRC cable or the clip break, you will hear a loud clicking noise that's coming from the dashboard. It's actually in the engine bay, toward the firewall, you should see the silver box in the back. You should see the cable going into it. That would be the Engine Air Shut Off Control (IMRC actuator) - FINIS 4447983. And also the Manifold Kit - FINIS 1367457 - if required. That fixed the problem I had." (http://www.hypergallery.co.uk/fordst170/IMG_4587) (http://www.hypergallery.co.uk/fordst170/IMG_4588)


    Ik krijg geen storingsmelding. Hoe dit precies werkt en wat het doet is me nog onduidelijk. Iemand hier ervaring mee? Kan ik nog rijden of moet ik dat niet doen...?

    Hier een filmpje van een IMRC fix:
    https://www.youtube.com/watch?v=S4sSbmiDr60
     
  2. Ik heb een ST170 gehad en had ook een kapotte IMRC. Alleen, ik had geen last van vermogensverlies en/of rare geluiden. Wel ging het motorlampje bij mij branden...

    Het schijnt dat je twee problemen met de IMRC kunt hebben: dat er mechanisch iets kapot is (tandwieltje kapot of clip vd kabel los), of dat er een storing is in de elektronica binnenin.

    Ik denk dat jij last hebt van het eerste probleem en ik van het tweede. Heb wat goedkoper een IMRC kunnen kopen en na montage was het probleem weg. Tip: dit soort spul is meestal stukken goedkoper in Engeland...

    Edit: op dit forum is ook zat te vinden over dit probleem. Zoek maar op IMRC
     
  3. #3 Alex1987, 1 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2014
    Mijn ST170 is afgelopen vrijdag bij de dealer uitgelezen i.v.m. af en toe uitvallen onder het rijden. Hier is o.a. storingscode P1519 naar voren gekomen, een probleem met de IMRC. Ik heb geen last van tikkende geluiden. Volgensmij maakt het niet zoveel uit of je ermee doorrijd. Je zal misschien wat vermogenverlies hebben. Op Engelse en Amerikaanse sites is een hoop over dit probleem te vinden en er zijn ook bedrijven die 'zwakke' onderdelen van de IMRC verbetert hebben en verkopen.
     
  4. Bedankt mannen voor de informatie:thumbs:. Ik ga mijn speurtocht vervolgen!
     
  5. #5 MaxST170, 1 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 dec 2014
    Inmiddels heb ik met mijn broer ontdekt dat de kabel niet meer vast zit aan het bevestigingspunt van een bepaald clipje. (@ Herman RS turbo, is dat wat je bedoelde met heveltje?)
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik moet het onderdeel nummer zien te traceren en een nieuwe erop laten zetten..

    Hier een filmpjes om een beter idee te krijgen.
    https://www.youtube.com/watch?v=wFSwx5CxSKA&feature=youtu.be (helaas is mn filmpje gedraaid op een of andere manier)
    https://www.youtube.com/watch?v=15Nsv0wEHiQ&feature=g-upl
    https://www.youtube.com/watch?v=5KZChRTstjM&feature=g-upl

    JW:
    "Wanneer de printplaat uit de behuizing is gehaald kan je controleren of het tandwiel mechanisme nog intact is en soepel beweegt. Het komt nog weleens voor dat de hevel waar de kabel aan vast zit afbreekt. Als dit gebeurt beweegt het mechanisme nog wel maar worden de kleppen niet meer bedient. Als het mechanisme er intact uitziet en soepel beweegt kan je ervan uitgaan dat de IMRC mechanisch goed is en het probleem elektrisch is."

    Heman RS Turbo:
    "Ik heb het probleem zelf ook gehad.
    Over het algemeen kunnen er maar 3 dingen kapot zijn.
    * sensor
    *heveltje/motortje
    *electrisch.

    Het is verstandig om eerste de sensor en het heveltje na te kijken aangezien dit relatief goedkope onderdelen zijn.
    Bij cfm performance zijn deze heveltjes is aluminium te koop. Deze zijn ten opzichte van de oem heveltjes die van kunstof zijn veel beter en slijten niet of veel minder snel in."

    Nu moet ik dat onderdeel zien te vinden. Zie het dit op CFM:
    http://www.c-f-m.com/performancepar...-02-04-SVT-ST170-Focus-92p46.htm#.VHzZ4DGG-Ps

    Zou dat het zijn?
     
  6. Nee het heveltje wat ik bedoel is het heveltje aan het imrc. Het is een kunststof halve maan waar de kabel overheen loopt.
    Als deze ingesleten is, loopt de kabel erdoor heen ipv er overheen.

    Dit zou gezien het geklik nog steeds een optie kunnen zijn maar het kan ook heel goed zijn dat het mechaniek in de imrc kapot is en dat hij daardoor klikt.

    Ik zou het imrc als ik jou was gewoon even uithalen. Dan kun je alles even goed nakijken.

    Als je het imrc dan toch uit elkaar hebt, kijk dan meteen de printplaat even goed na. Deze willen wel een doorbranden waardoor hij ook niet meer werkt. (Dit was bij mij het geval)
     
  7. Die link van cfm is idd dat heveltje wat ik bedoel.
     
  8. Ik heb laatst voor een ST170 de elektronica door gesoldeerd en een nieuwe transistor geplaatst. Wagen liep niet lekker, alle bevestigingspunten, klipjes en tandwielen waren nog heel.
    Bij elektronica zaak nieuwe transistor en geleidingspasta gehaald en gemonteerd. Geen klachten meer gehoord van de eigenaar :)
     
  9. Die van pumaspeed is precies dezelfde Alex.
    Pumaspeed verkoopt die dingen van cfm namelijk. Alleen dan tegen een schappelijke meerprijs haha.

    Beter kun je die delen gewoon bij cfm zelf bestellen. Scheelt je toch geld en zijn precies dezelfde delen.
     
  10. Ik heb gewoon het originele ford onderdeel gehaald. Scheelde een hoop geld en de vorige heeft het 12 jaa volgehouden. Dat is te overzien
     
  11. #12 MaxST170, 3 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2014
    Van kwaad tot erger?

    Inmiddels zit er een nieuwe DSI clip op. Deze is er vandaag opgezet door een garage in de buurt (niet Ford). De monteur is er twee uur mee bezig geweest en zei dat hij de inlaatklep moest draaien om het nieuwe clipje te kunnen monteren. Hij zei zelfs dat hij een hamer heeft gebruikt om het erop te slaan. Wat een gepruts :shock:.

    Nou kreeg ik de auto terug met een foutcode: P1518. Deze heb ik eerder voorbij zien komen in combinatie met IMRC gebreken. Hier een foto:
    [​IMG]


    De ST maakt ook nog steeds het geluid, maar nu maar 5 seconden ofzo. Zie filmpje:
    https://www.youtube.com/watch?v=4oyp1pV6594&feature=youtu.be

    "This was the common fault where the cable from the IRMC unit to the inlet had snapped off. the noise is the cable going in and out flicking off the inlet." - Youtuber
     
  12. #13 Alex1987, 3 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 dec 2014
    Balen dat het nog niet opgelost is. Als ik jou was zou ik de IMRC demonteren en de bekende zwakke punten nakijken. Mogelijk is het zelf te reparen, anders moet je toch de IMRC vervangen. Misschien kun je gelijk wat foto's maken, ik moet er binnenkort ook mee aan de slag ;)
     
  13. Alex, ik ben niet zo heel handig. Een luchtfilterbox eraf halen vind ik al heel wat en tis een heel gedoe. Ik heb nog garantie dus ik ga die maar is claimen.
     
  14. #15 MaxST170, 4 dec 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 dec 2014
  15. Hierbij wat foto's die ik zelf gemaakt heb toen ik de transistor vervangen heb :
    Het terugsolderen van de connector :
    [​IMG]

    Ik heb de motor gewoon laten zitten, en de verbindingen opnieuw gesoldeerd, na zoveel jaren kunnen ze schijnbaar wel eens loskomen van het PCB :
    [​IMG]

    Transistor los, hierop is ook de relais achtige schakelaar te zien die ook schoongemaakt is :
    [​IMG]


    Soldeergaten schoongemaakt :
    [​IMG]

    De nieuwe transistor gesoldeerd, pootjes afgeknipt op de goede lengte :
    [​IMG]

    Zorgen voor isolatie tussen PCB en transistor :
    [​IMG]

    Het op de juiste positie buigen van de pootjes zodat het oogje van de transistor weer op één lijn zit met het gat in het PCB is gewoon rustig kijken en meten/op het gevoel.
     
  16. [MENTION=4987]yes-n[/MENTION] dat ia nuttig informatie! Bedankt.

    Update: inmiddels is gebleken dat het clipje en de in veer in mijn IMRC box kapot waren. Er moet een nieuwe box op. Omdat ik nog garantie heb kost het me niks. Maar anders had het wel een eurotje of 400/500 kunnen zijn incl montage.

    Dus ik had een kapotte dsi clip EN imrc box. :(
     

Deel Deze Pagina