Welke schokdempers?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door McGyver, 11 nov 2014.

  1. Voor mijn Wagon ben ik opzoek naar een paar nieuwe achter schokdempers, omdat na een ruime 160K km de echte demping er al uit is.
    Nu kom ik veel verschillende merken tegen; Sachs, Bilstein, Monroe, Kyb. En van Koni kom ik wel dempers tegen voor de voor-as, maar niet voor de achter-as.
    Wat wat zijn jullie de ervaringen? En raden jullie aan of juist af?
     
  2. Eibach wordt ondersteund door Ford. Die kan je zelfs bij de dealer kopen en laten monteren.
    Ik heb nooit problemen gehad met mijn setje, geen gekraak of andere geluiden.
     
  3. Eibach zijn veren, ik ben opzoek naar schokdempers. ;)
     
  4. #4 Boomerang78, 11 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2014
    Bilstein heeft oem vervangingsschokdempers voor zowel de voorkant als de achterkant: Bilstein B4.

    Zie de voorbeelden voor de Focus II Wagon in de volgende webshop >klik<
     
  5. Bilstein had ik idd al gezien, maar zijn via ebay véél goedkoper te krijgen.
     
  6. Bilstein is top spul. Kan me voorstellen dat dit wel stugger is, zeker in vergelijk met de voorste dempers. OEM maakt Ford gebruik van SACHS.

    Hoe lang wil je nog met de auto doen? Als dit nog een aantal jaar is, dan zou ik voor goeie dempers gaan (en misschien de voorste incl. toplagers en hoezen e.d. vervangen), zeg je dat de auto er met een jaar uit gaat, dan kun je voor goedkopere kiezen. Omdat jij er zomers een dikke caravan erachter hebt zitten zou ik in jouw geval niet voor te comfortabele dempers kiezen (Wat een aantal soorten van Monroe wel zijn).

    Zelf heb ik rondom KYB onder mijn wagon zitten, de Ultra SR wel te verstaan. Van wat ik er van gelezen heb zijn deze dempers uitermate geschikt om die i.c.m. een verlaging (max. 40mm) te gebruiken. Neemt niet weg dat ze niet onder een niet verlaagd onderstel kunnen.
    Ikzelf ben er erg tevreden mee.

    Ohja 160.000km is niet heel ongewoon dat bij een wagon de achterste dempers klaar zijn. In verhouding kleine dempers, die meer gewicht hebben te verduren t.o.v. de hatch waarbij weer grotere dempers zijn gebruikt.
     
  7. #8 McGyver, 11 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 nov 2014
    Ik merk dat links anders reageerd op een verkeersdrempel, dan rechts. Na +160K km en zomers een beste caravan achter de Focus is dat niet zo vreemd, toch? Maar hoe zit dat met de voorkant? Gaan die (veel) langer mee?
     
  8. Ik heb zelf de bilstein B8 kit inclusief veren onder mijn hatchback het is stugger dan de originele vering maar absoluut niet oncomfortabel heb zeker geen spijt dat ik deze set heb gekocht en de verlaging merk ik niet vergeleken met de originele veren.
     
  9. sorry Arjan, leg deze nog ff uit, ik begrijp het niet helemaal.
     
  10. dat ik van de 2-3cm verlaging niks merk kwa drempels etc kan nog steeds met dezelfde snelheid als met de hogere originele vering
     
  11. Roelard; ik had hetzelfde fenomeen. Met als gevolg als ik een beetje stoer een bocht nam, de auto overstuur kreeg... Is toch niet de bedoeling van een voorwiel aangedreven auto. ;).

    Wat betreft de voorste dempers; als je nog lang met de auto wil rijden of het is het je waard, vervang dan alle 4 de dempers. Je herkent de auto dan niet weer. Bestel dan wel het toplager en de hulzen etc. mee. Dit om kraken te voorkomen.

    Montage is wel te regelen.;)
     
  12. Die optie had ik voor mijzelf al in het achterhoofd. ;)
     
  13. aha, ik snap 'm ;) :thumbup:
     

Deel Deze Pagina