1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. #501 ReneNieuw, 11 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 feb 2016
    Kan je mij uitleggen hoe en waar ik dit verander?
    Is dit parameter #214 in Focccus?
    Die staat nu bij mij op Navigation ICP...
     
  2. Dit is parameter #172 ( in FoCCCus staat hier Touchscreen). Wanneer je deze wijzigt naar het 8 Inch display met of zonder navigatie wijzigt het kleurenschema van de teller.
     
  3. Knap gedaan. Ziet er mooi uit zo. Het brake kapje lampje heeft wel wat. Grappig detail
     
  4. #504 ReneNieuw, 12 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 feb 2016
    Het werkt niet helemaal zoals ik wilde...
     
  5. Inderdaad, het kleuren schema wijzigt hiermee...
    Maar toen hoorde ik ook geen geluid meer als er een mp3-tje werd afgespeeld...
    Radio en cd geven wel geluid.

    Na het terugzetten van de originele instelling was het geluid er ook weer.
    Gevalletje jammer, want ik vind dat donkere schema wel mooi.
     
  6. toch maar niet voor de rode teller naalden gegaan uit de :focus2:?


    dat kan nog eens leuk geld opleveren bij verkoop ;)
     
  7. #507 JW, 13 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    De rode Focus 2 tellernaalden die ik nog heb liggen vind ik niet mooi bij de Focus 3 teller passen. Ik heb ze er nog even bij gehad maar uiteindelijk besloten om voorlopig de originele blauwe naalden te gebruiken.

    Dit vind ik vooralsnog ook het beste bij de tellerplaten passen. Ik had oorspronkelijk het idee om de teller te voorzien van (custom made) ST look tellerplaten in combinatie met rode ST tellernaalden. Er zijn bedrijven die hiervoor tellerplaten maken en tellernaalden verkopen maar de prijs hiervoor ligt vaak nog hoger als dat ik uiteindelijk voor de complete teller heb betaald. Vooralsnog hou ik het dus maar even zo.


    Het omlaag bijstellen van de tellerstand was voor mij een interessant experiment. Ik ben niet van plan om dit vaker te gaan toepassen. Vanzelfsprekend heb ik hierna de tellerstand van mijn auto weer op de juiste waarde gezet. Echter nadat het in 1e instantie bij toeval succesvol gelukt was kon ik niet uitstaan dat ik niet precies wist hoe het nu precies was gelukt. Dit is ook de reden dat ik het met de originele teller nogmaals heb uitgevoerd.





    Na 2 dagen de teller wat uitvoeriger te hebben getest kan ik niet anders zeggen dan dat de teller zoals verwacht prima functioneert. Het grotere full color display is een grote verbetering ten opzichte van het kleine monochrome display van de originele teller.

    Tijdens het plaatsen en testen van de teller en het veelvuldig uitlezen en programmeren van de auto had ik afgelopen week de fuse tap (zekering splitter) van de DRL verlichting even verwijderd om zo het stroomverbruik zoveel mogelijk te reduceren. Gezien de zekering van de achterwisser ook in deze fuse tap zit wist ik dat hier dus nog foutcodes van waren opgeslagen.

    Vandaag heb ik de auto dus nog maar even uitgelezen om ook deze laatste foutcode te wissen en tevens te contoleren of de USA teller ook na langere ritten geen foutcodes veroorzaakte. Dit bleek gelukkig niet zo te zijn.


    Vervolgens heb ik de Ford Etis website geopend. Wanneer je hier een (gratis) account hebt kan je precies zien welke hardware en software de auto heeft. Tevens kan je als je in het bezit bent van een VCM 2 vanaf de Etis website een gratis programma openen waarmee de hardware en software van de auto wordt uitgelezen. Daarnaast is het ook mogelijk om (tegen betaling) de online servicefuncties uit te voeren.


    [​IMG]

    Nadat het programma is geopend en er een geschikte diagnose interface (in mijn geval een VCM 2) is gedetecteerd leest het programma de hardware en software van de auto uit.


    [​IMG]

    Wanneer het uitlezen voltooid is worden de wijzigingen in Etis verwerkt.


    [​IMG]

    In Etis staat nu dus ook de hardware en software versie van de nieuwe USA teller. Opvallend is dat de hardware en software versie van de FCDIM niet wijzigen terwijl dit bij elke andere module die in de auto zit wel gebeurt. Eerst dacht ik dat dit werd veroorzaakt doordat de originele monochrome FCDIM vervangen is door een full color versie met navigatie maar nu de nummrs van de teller wel blijken te wijzigen ben ik daar niet meer zo zeker van.
     
  8. Heb jij nu ook dat er een storing in de FCDIM blijft staan?
     
  9. Nee, ik heb geen foutcode in de FCDIM.

    De enige foutcode die ik heb is in de BCM met betrekking tot een incompatibele configuratie vanwege de koplamp instelling op "Alternative HID".
     
  10. Ben erg blij met deze opmerking JW! Die staat er bij mij ook in na het instellen van 'Alternative HID'.
    Als zelfs jij hem laat staan, ben ik weer helemaal gerust gesteld.:thumbs:
     
  11. Deze foutcode is alleen weg te krijgen door de auto volledig als USA voertuig te configureren. Als je dit echter doet bij een Europese Focus 3 krijg je in de meeste gevallen meer foutcodes terug dan dat je ermee oplost.

    Gezien deze foutcode verder geen enkele invloed heeft op de werking van de auto is laten staan en negeren de beste oplossing.



    Aan de hand van het oorspronkelijke VIN nummer van de USA teller heb ik gezien dat de centrale configuratie van een USA Focus 3 op sommige punten afwijkt van de Europese Focus 3. Ook bij parameters waarvan de betekenis niet in FoCCCus of IDS staat beschreven is de configuratie anders. Binnenkort wil ik eens proberen of ik kan achterhalen waarvoor deze parameters zijn en wat het effect is als ik deze wijzig.
     
  12. #512 JW, 15 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Vandaag heb ik nog wat betere foto's van de teller gemaakt.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Doordat ik de teller heb geconfigureerd als ST teller wordt het ST logo zichtbaar nadat het portier is geopend.


    [​IMG]

    MyKey functie geactiveerd.


    [​IMG]

    Wanneer de teller is geconfigureerd als ST teller is in het ESP menu te kiezen tussen "aan", "sportmode" en "uit".




    Tevens heb ik onlangs de lange antenne vervangen door een kort exemplaar.

    [​IMG]

    Deze antenne heb ik zelf gemaakt uit massief aluminium. De ontvangst met deze korte antenne is goed. Uiteindelijk ben ik van plan om een Sharkfin te plaatsen maar zolang ik nog geen geschikt, passend exemplaar heb gevonden volstaat deze korte antenne voorlopig.
     
  13. Super, mooi hoor! Volgende project wordt een startknop?
     
  14. Een startknop hecht ik persoonlijk niet zoveel waarde aan.

    Overigens ben ik wel al bezig met het volgende project maar dit verkeerd nog in het beginstadium. Ik wil proberen te achterhalen welke berichten er via het CANbus systeem worden verstuurd en van welke functies deze zijn. Wanneer dit lukt wil ik een CANbus module bouwen welke kan communiceren met de in de auto aanwezige modules. Wanneer dit lukt zijn de mogelijkheden eindeloos.

    De benodigde componenten voor dit project zijn inmiddels besteld. Het grootste probleem is echter tijdgebrek en de complexiteit. Hierdoor heb ik er ook totaal geen haast mee en verwacht ik dat het een langdurend project gaat worden.
     
  15. Misschien is die van een Volvo V50 wat.
     
  16. Ook dit project weer gaaf om te lezen. Jaloers op jouw creativiteit!:cool:
     
  17. @JW, gefeliciteerd met opnieuw een prachtig resultaat, geweldig wat jij allemaal voor elkaar krijgt.
    Veel succes met het volgende project, en wacht af wat er gaat komen, altijd interssant en mooi om te lezen.

    Succes

    Alex
     

  18. vergeef me mijn domheid maar over wat voor mogelijkheden hebben we het dan?
     
  19. Die antenne is wel strak !

    Dus voorlopig hoef ik geen handleiding startknop inbouwen te verwachten ? Jammer !

    Die startknop is wel een fijne optie, als je dat eenmaal gewend bent. Ik had het in mijn vorige Focus ook en ik rij 95 procent van de ritjes in de Zoe met keyless. Als ik dan weer in de focus stap denk ik oh wat een gedoe, gaatje opzoeken, wat ouderwets, hahaha
     
  20. Wat er allemaal mogelijk is is afhankelijk van welke functies er allemaal via het CANbus systeem worden aangestuurd.

    Zelf loop ik bijvoorbeeld te denken aan een extra temperatuur beveiliging op de motor. Bij de 1.0 ECOboost is het bekend dat de temperatuur sensor in de koelvloeistof zit. Wanneer de koelvloeistof bij een lek snel verdwijnt meet de sensor alleen lucht en wordt een eventuele oververhitting niet gedetecteerd. Mijn plan is om een extra temperatuur sensor of schakelaar te plaatsen en deze via het CANbus systeem het motortemperatuur lampje te laten schakelen.

    Verder zou het bijvoorbeeld ook mogelijk moeten zijn om de extra ST meters aan te sturen in een normale Focus 3 of om bijvoorbeeld bochtverlichting te installeren die snelheids en stuurhoek afhankelijk is.


    Vooralsnog wil ik gewoon wat gaan experimenteren en kijken wat eventueel de mogelijkheden zijn. Wanneer dit succesvol is zullen de plannen en mogelijkheden wel wat concreter worden.
     

Deel Deze Pagina