1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 JW's Focus 3 fase 1 Champions Edition. "Focus is weg"

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door JW, 19 okt 2014.

  1. Inmiddels ook de opties doorgebladerd, maar MyKey kon ik niet aanzetten bij mij.
     
  2. Inmiddels even aan het kijken geweest Wilco, maar bijvoorbeeld MyKey kan ik niet aanzetten, er is alleen de optie "zonder MyKey"
    Daarnaast wilde ik even kijken of ik de optie aftermarket Xenon aan kon zetten, maar ook die is niet beschikbaar. Vreemd..
     
  3. #443 JW, 22 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    [MENTION=3422]antig01[/MENTION]

    Het is inderdaad zo dat niet alle opties in de lijst te selecteren zijn. Bij sommige opties staat maar 1 keuzemogelijkheid of zelfs helemaal geen keuzemogelijkheid beschreven (niet gebruikt bij resp. niet geconfigureerd voor deze auto).

    Dit betekent echter niet dat de optie niet te wijzigen is. In IDS staan simpelweg lang niet alle mogelijke instelling in de lijst met opties vermeld. Als de optie die je wil aanpassen niet direct vanuit de lijst te wijzigen is ga je als volgt te werk:



    Ik neem hier de koplamp instelling voor aftermarket Xenon als voorbeeld.

    Open IDS en ga naar het Engineering Menu. Lees vanuit dit menu de configuratie van de auto uit. Nadat dit is voltooid ga je naar het menu waarin de configuratie kan worden aangepast.

    [​IMG]

    Klik op de instelling die je wil aanpassen. Het nummer van de betreffende optie wordt onder in het scherm bij "Bytes" weergegeven. In dit geval is dit Byte 14.

    klik vervolgens bovenin het scherm op het tabblad "Wijzig de engineerweergave". Nu opent het scherm met alleen de parameters.

    [​IMG]

    In dit scherm is de parameter van de zojuist geselecteerde optie rood gemarkeerd. Je kan deze parameter nu handmatig wijzigen. Hiervoor moet je wel weten welke hexadecimale code bij de instelling hoort die je wil selecteren.

    Om hier achter te komen kan je het FoCCCus programma gebruiken (dit programma heeft in veel gevallen meer keuzemogelijkheden als IDS). Hiervoor kan je het programma gewoon in de offline modus openen.

    [​IMG]

    In het FoCCCus programma ga je naar de betreffende optie die je aan wil passen (in dit geval dus #14). De nummering is in het FoCCCus programma hetzelfde als in IDS. Nu selecteer je de gewenste instelling. In dit geval is dit "Alternative HID". In het vakje naast de instelling komt nu de bijbehorende hexadecimale code te staan. In dit geval is dit 03.

    Nu je weet welke hexadecimale code hoort bij de instelling die je wil aanpassen kan je deze in IDS handmatig wijzigen en de gewijzigde configuratie vervolgens in de auto laden.



    Wanneer je een optie wil aanpassen die ook niet in het FoCCCus programma wordt beschreven is er nog een andere manier om de bijbehorende hexadecimale code te achterhalen. Je zoekt dan (online) een auto met Nederlands kenteken die is voorzien van de optie waarvan je de code wil weten. Aan de hand van het kenteken kan je in ETIS het VIN nummer achterhalen.

    Vervolgens kan je aan de hand van dit VIN nummer HIER de bijbehorende instellingen achterhalen. Bij de gewenste optie zal nu weliswaar geen beschrijving staan vermeld maar wel de hexadecimale code.


    Op deze manier is het met IDS mogelijk om elke mogelijke instelling van de auto te configureren.
     
  4. Thanks Wilco, had de engineers weergave al bekeken, maar wist niet in waarin ik het moest veranderen.
     
  5. Na ruim een jaar heb ik nu eindelijk het Start/Stop systeem werkend gekregen.


    Al sinds ik de auto heb had ik ernstige twijfels over de accu. Het Start/Stop systeem werkte vanaf het begin af aan al niet en daarnaast heb ik enkele keren meegemaakt dat de accuspanning binnen een dag dermate veel zakte dat de motor maar net startte. Vreemd genoeg gebeurde dit maar sporadisch.

    Omdat de dealer destijds vol bleef houden dat de accu goed was en er verder niet naar wilde kijken heb ik besloten dat ze mij daar niet meer zien.

    Vlak daarna heb ik zelf een meting gedaan met een accu conditie tester en hieruit bleek dat de conditie van de accu inderdaad zoals ik al vermoedde niet om over naar huis te schrijven was. Echter had ik op dat moment geen startproblemen meer en heb ik het maar even zo gelaten.


    Nadat vorige week op de laatste dag van mijn vakantie de auto na 1 dag te hebben stilgestaan wederom maar net startte en alle waarschuwingslampjes spontaan begonnen te branden, vergezeld van de melding motorstoring was ik het goed zat. Na 5 minuten heb ik de motor uit gezet en opnieuw gestart en hierna was alles weer normaal. Thuis aangekomen heb ik vlak na het stilzetten van de auto de accuspanning gemeten, de accu losgekoppeld en na 4 uur de accuspanning nogmaals gemeten. Hieruit bleek dat de accuspanning in 4 uur tijd bijna 4 Volt was gezakt. Gezien de accu op dat moment was losgekoppeld kon het dus alleen maar aan de accu liggen.

    Vervolgens heb ik meteen online een nieuwe accu besteld maar vanwege de feestdagen zou deze vandaag pas worden geleverd. Omdat ik de auto vorige week toch nodig had heb ik de accu dus nog maar een keer goed opgeladen. Hierbij bleef de acculader opvallend lang op de onderhoudsstand staan alvorens over te schakelen naar de normale laadcyclus. Vreemd genoeg blijft de accuspanning hierna stabiel en heb ik verder ook geen problemen meer gehad. De accu lijkt zich door het laadproces weer (tijdelijk) te hebben hersteld.

    Voorafgaand aan het plaatsen van de nieuwe accu heb ik afgelopen weekend de auto nog maar eens uitgelezen met IDS en alle fouten gewist. Vervolgens kwam ik er per toeval achter dat IDS aan de hand van het PCM hardware nummer een totaal ander software nummer aangaf als de software die er op stond. Vervolgens heb ik met IDS de PCM geüpdate met de aangegeven software. Tot mijn verbazing werkte hierna het Start/Stop systeem opeens wel terwijl dit voorheen nooit heeft gewerkt. Ter controle heb ik vervolgens de oude software die er voorheen op stond weer terug gezet en hierbij werkt het Start/Stop systeem dus niet. Hierdoor heb ik het sterke vermoeden dat de software versie die er op stond de Start/Stop functie niet ondersteund.

    Vervolgens heb ik wederom de door IDS aangegeven software versie in de PCM geladen en wederom werkte hierna het Start/Stop systeem meteen. Zelfs met de oude accu die niet in al te beste conditie is functioneert het Start/Stop systeem nu prima. Na slechts 2 KM rijden na een koude start slaat de motor al af d.m.v. het Start/Stop systeem.


    Morgen de nieuwe accu nog maar even plaatsen en dan hoop ik de dat deze accu een stuk langer meegaat dan de originele accu. De originele accu heeft het met pijn en moeite net 2,5 jaar uitgehouden. ik heb nu gekozen voor de Varta EFB Blue Dynamic D54 accu. Deze accu heeft een capaciteit van 65Ah en een koudstart stroom van 650A. Beide waardes zijn net iets hoger als die van de originele Motorcraft accu.
     
  6. Hm, dat is wel een interessante ontdekking. :thumbs:
     
  7. [MENTION=142]JW[/MENTION] je zegt Motorcraft, maar er hoort een Ford EF 60AH in te staan.
     
  8. Er zit nu inderdaad een Ford T6 / 60Ah 590A Enhanced Flooded accu in. Aan de bovenzijde van deze accu zat echter ook een sticker met een Ford/Motorcraft logo.
     
  9. #449 JW, 22 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2017
    Al geruime tijd was ik op zoek naar een nette gebruikte teller met het grote full color display. Gezien ik zelf met IDS de tellerstand alleen omhoog kan wijzigen moest dit een teller zijn met een tellerstand die lager of gelijk is als mijn huidige teller. Gezien er momenteel net 20.000 KM op de teller staat was het niet eenvoudig om een geschikt exemplaar te vinden. Daarnaast liggen de prijzen voor een nette teller met het grote display met een lage kilometerstand in Europa behoorlijk hoog.

    Hierdoor heb ik mijn zoektocht verruimd naar de USA. In de USA is het aanbod wat groter en liggen de prijzen over het algemeen aanzienlijk lager als in Europa. Zelfs als je de verzend en invoer kosten er bij optelt ben je nog steeds ruim stukken goedkoper uit.

    Een USA teller is technisch grotendeels gelijk aan een Europese teller. er zijn echter ook een aantal verschillen. Dit zijn:

    * Andere software.
    * "BRAKE" in plaats van het Europese handrem waarschuwingslampje.
    * Tellerplaat met MPH in grote letters en KM/H in kleine letters.

    Dat de USA teller andere software heeft is op te lossen door de teller te voorzien van de Europese software. Het "BRAKE" lampje kan hoogstwaarschijnlijk worden omgeprogrammeerd naar het Europese handrem waarschuwingslampje (Elke teller heeft beide) maar als dit niet lukt maakt het me persoonlijk niet veel uit. Vervolgens kan ik met IDS de teller correct configureren en de stand in Mijlen omzetten naar kilometers.

    Het enige waar dan nog aan te zien is dat het een USA teller betreft is de tellerplaat. Dit is echter ook geen probleem omdat ik al een Europese tellerplaat heb liggen uit een defecte teller. Aan de andere kant is het ook interessant om meteen een custom made tellerplaat te plaatsen in de stijl van de ST. Deze tellerplaten worden in Polen veel aangeboden.



    Uiteindelijk heb ik daadwerkelijk besloten om een USA teller aan te schaffen en deze om te bouwen naar Europese specificaties. Dit trucje heb ik al eens eerder toegepast met een Focus 2 fase 2 teller in mijn vorige Focus 2.

    Vervolgens ben ik serieus op zoek gegaan naar een geschikte teller. Hierbij is het probleem dat veel aanbieders geen idee hebben wat de tellerstand is of dat de teller een (voor mij) te hoge tellerstand heeft. Uiteindelijk heb ik na een paar maanden zoeken een geschikte teller gevonden.

    [​IMG]

    De teller is afkomstig van een 2014 USA Focus 3 fase 1. De tellerstand is (omgerekend) net iets hoger als die van mijn huidige teller. Gezien ik toch ook even bezig zal zijn met het programmeren en ombouwen van de teller is dit geen enkel probleem.

    Naar verwachting zal het zo'n 1,5 tot 2 weken duren voor ik de teller in huis heb.
     
  10. dit wordt weer een mooi project, deze gaan we weer in de gaten houden.
     
  11. Tellerstand naar beneden "bijstellen" is niet zo heel moeilijk hoor, dat kan ik wel voor je doen !
     
  12. Ik weet inderdaad dat het mogelijk is om de tellerstand ook naar beneden te wijzigen. Wanneer ik uiteindelijk geen geschikte teller had gevonden met (ongeveer) de juiste tellerstand had het daar ook wel op uitgedraaid.

    Echter nu ik een geschikte teller met de juiste stand heb gevonden is dit niet nodig wat het geheel wat eenvoudiger maakt. Daarnaast wilde ik een teller die wat productiedatum betreft gelijk was aan mijn auto of iets nieuwer.

    Uiteindelijk was de prijs van de teller die ik nu heb gekocht ook nog eens zeer goed. Inclusief verzenden en invoer kosten kost de teller me nu ongeveer 1/3 van de prijs die ik bij de gemiddelde Nederlandse sloperij kwijt zou zijn geweest.
     
  13. Dat is een mooie update !
     
  14. Deze blijf ik volgen...
    Prachtig wat jij allemaal doet met je Focus!
     
  15. #455 JW, 24 jan 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2016
    Momenteel twijfel ik nog over het kleurenschema van de teller dat ik wil gaan gebruiken. Ik twijfel tussen het normale Europese kleurenschema en het USA kleurenschema. Wanneer ik de teller binnen heb zal ik hiermee gaan experimenteren. Overigens ben ik er nog niet zeker van welk kleurenschema de teller op dit moment heeft. Als ik ga zoeken kom ik 2014 USA tellers tegen met het oorspronkelijke blauw/zwarte USA kleurenschema maar ook met het Blauwe kleurenschema dat ook in Europa wordt gebruikt.

    Verder heb ik vooralsnog besloten om het USA uiterlijk van de teller grotendeels te behouden. De Sky-Wing koplampen in mijn auto zijn ook gebaseerd op de originele USA koplampen en mogelijk wil ik in de toekomst nog wat andere zaken uit een USA Focus 3 plaatsen. Het "BRAKE" waarschuwingslampje dat actief is in plaats van het Europese waarschuwing symbool laat ik dus gewoon zo. Verder wil ik alleen het deel van de tellerplaat achter de snelheidsmeter vervangen door een Europese versie en de rest van de USA tellerplaat zo laten. De USA teller heeft namelijk andere symbolen bij zowel de brandstofmeter als de temperatuurmeter. Uiteindelijk is mijn opzet om op deze manier een unieke teller te creëren.

    Daarnaast wil ik net als bij mijn huidige teller ook het ST menu weer werkend krijgen.

    In eerste instantie wilde ik de teller voorzien van fase 2 software maar inmiddels ben ik er achter gekomen dat dit bij mijn auto helaas niet gaat werken. De fase 1 en fase 2 teller zijn technisch vrijwel gelijk. Hierdoor is ook de software uitwisselbaar. Wanneer je een fase 1 teller echter voorziet van fase 2 software (of een fase 2 teller plaatst) werkt het geluid van de parkeersensoren en automatisch inparkeren niet meer.
     
  16. Leuk om te lezen dat je zo creatief bezig blijft met je focus! Succes maar denk dat ook dit project je wel gaat lukken!
     
  17. Mooi project weer! Succes
     
  18. Je blijft maar doorgaan :mrgreen:

    Nog zaken op het menu?
     
  19. Ik heb nog wel de nodige wensen maar dit is meer voor op de langere termijn. Zo wil ik onder andere nog een keer automatisch groot licht, verkeersbordherkenning en de rijbaan assistent werkend krijgen. Verder wil ik nog een keer een Eibach Pro-kit plaatsen en zal de passagier stoel nog wel een keer worden voorzien van hoogteverstelling. Daarnaast ben ik nog met wat andere ideeën bezig.

    Bovengenoemde zaken hebben echter totaal geen haast. Ik ben momenteel op mijn gemak alle benodigde onderdelen en de nodige informatie aan het verzamelen en wat zaken aan het voorbereiden.

    Vooralsnog bevalt de Focus 3 mij prima. De auto is voorzien van alle opties die ik belangrijk vind. Tot dusver heb ik er nog geen moment spijt van gehad dat ik deze auto heb gekocht.
     
  20. Had het al in het begin gezegd dat je wel nog het een en ander ging veranderen, maar hierop volgde een ontkenning :mrgreen:
     

Deel Deze Pagina