1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Zwakke Retourslang Koelvloeistof Ecoboost 1.0 en 1.6

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door marinh, 25 sep 2014.

  1. Met het risico dat het al ergens in de post staat toch even deze vraag

    weet iemand toevallig vanaf wanneer de nieuwe slangetjes standaard zijn toegepast op nieuwe ecoboost motoren.

    Ik heb een ecoboost 1.0 registratie datum 26 april 2014 en een productie datum van 15 maart 2014
     
  2. Een dealer zal niet zomaar zeggen dat de slang lek is als deze niet lek is. Ze moeten de oude slang bewaren en bij een controle kunnen aantonen dat deze echt lek is/was.

    Verder is de garantie procedure best ingewikkeld. Dus kost het best wat tijd.
     
  3. Dan weet ik vrij zeker dat je een nieuwe hebt. Maar kijk even onder de kap en vergelijk met de foto's hier
     
  4. #164 MarcF, 8 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2014
    Mijn Focus is nu 2 weken oud (1.0), en heb zowel een zeer dunne retour- als afvoerslang (of zijn het beide retourslangen?, geen idee). Deze variant ben ik in dit onderwerp nog niet tegengekomen.
    Is dit nu een af fabriek modificatie of moet ik mij toch zorgen maken? Aangezien niemand problemen heeft met het dunne (afvoer)slangetje ga ik er vooralsnog vanuit dat mijn motor qua slangetjes koelvloeistof geen problemen gaat geven?[​IMG]Mijn [​IMG]
     
  5. #165 thecure, 8 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2014
    [MENTION=7479]marinh[/MENTION] [MENTION=7013]nickysmeding[/MENTION]
    vandaar dat mijn vrouw bijna een uur moest wachten. Maar dat was haar al verteld. ze had een boek mee ;-)

    [MENTION=15302]MarcF[/MENTION] De nieuwe slang ziet er zo uit voor de 1.0

    [​IMG]
     
  6. Ja, die foto heb ik al eerder gezien. Maar zoals je kunt zien bij mijn foto's is mijn retourslang veel dunner en loopt deze ook anders (voor de vulopening ruitenvloeistof) dan foto's waarvan wordt aangegeven dat het de beruchte slang zou zijn.
     
  7. Nog 1 voor de duidelijkheid van de 1.0

    [​IMG]

    Oud op het reservoir, nieuw ligt ernaast.
     
    tigereye vindt dit leuk.
  8. en bij mij ziet het er zo uit. heel anders dan beide slangetjes?

    [​IMG]
     
  9. Klopt, bij jou in hij al in de fabriek gemodificeerd. Het gaat hier om achteraf modificaties.
     
  10. Waarom is die retour eigenlijk zoveel kleiner dan de aanvoerleiding?
     
  11. Gisteren mijne ook preventief laten vervangen.
    Kheb met een tang eens goed op de slang geknepen, maar brak niet oid...
     
  12. Weet iemand wanneer dit probleem voor het eerst bekend was/is gemaakt. Afgelopen donderdag is mij dit overkomen. Dealer geeft aan dat het te verwijten valt aan mijn achterstallig onderhoud, (olie en koelvloeistof; absoluut niet mogelijk daar ik dit tat controleer) en dat de kosten ongeveer €8000,- zijn ivm defecte (warmgelopen) motor. De Ford 1.6 Ecoboost uit 2012 heeft zijn laatste onderhoud eind februari 2014 gehad. Wisten ze dit toen al en hadden ze hem toen kunnen vervangen?

    Aljeblieft respons i.v.m. hoge kosten en afwikkeling hiervan. Alvast hartelijk dank.
     
  13. Toen ik de nieuwe slang voor mijn 1.6 bestelde kon ik even meekijken op het scherm. Als ik het goed heb is het FINIS nummer van de betreffende 1.6 slang al 2 maal gewijzigd, dus al 2 verbeterde versies. Lijkt me dat het dus bij Ford al een tijdje bekend was dat het een zwak punt was.

    Enkele bladzijden naar boven staat het verhaal van een 1.0 die net buiten de garantie kapot ging, daar vergoedt Ford 90% van de nieuwe motor. Dus ik denk dat je dealer harder voor je moet knokken, anders andere dealer inschakelen?
     
  14. #174 R@ymond, 8 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2014
    Vandaag de auto naar de garage gebracht i.v.m. de lekkage. Blijkt weer de lekkage van het thermostaathuis of iig een aansluiting daar lek te zijn.
    Wordt ondanks het verlopen van de garantie, kostenloos gemaakt.
    Ze nemen vanwege de overlast meteen de retourslang kostenloos mee. Topservice.

    Ik heb een kaatje als leenauto mee gekregen :rock:.
    Das toch geen :focus3: hoor :P.

    Morgen de :focus3: weer ophalen.
     
  15. Achterstallig onderhoud? Het is normaal toch om het jaar of 20000km?
     
  16. 8000 klinkt verre van geloofwaardig.
     
  17. [MENTION=15325]focus eco[/MENTION] Hoeveel km heb je gereden sinds februari?
     
  18. #178 marinh, 8 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 okt 2014
    8000 euro lijkt me wat vreemd. Mijn blok wordt vervangen, de totale begroting was een kleine 4200 excl. BTW. Dus waar ze 8000 op baseren weet ik niet. (of is een 1.6 blok zoveel duurder?)

    Los daarvan, is het mij (lees: mijn dealer) dus gelukt om behoorlijk wat te claimen bij Ford. (ik ben het verhaal waar [MENTION=37]Fred[/MENTION] het over heeft :) Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat hij elke 20.000 is onderhouden bij de dealer.

    Ik vind het niet netjes dat de dealer direct de schuld bij jou neerlegt.
     
  19. Bedankt voor jullie feedback. Sinds februari heb ik 25.000 kilometer gereden. Laatste beurt gehad eind februari bij 47.000 kilometer, de auto had dus een beurt nodig bij 67.000 km of maart 2015. dit is inmiddels 72000 kilometer geworden. Ik had niet door dat ik al zoveel kilometers in die paar maanden had gereden.

    Het gaat mij erom of ze dit al wisten in februari? Had dit trouwens geen terugroepactie moeten zijn?
     
  20. Dat het bij Ford bekend was hoeft niet te betekenen dat de dealer hier ook vanaf wist. Dat de betreffende koelslang al 2 keer gewijzigd is in een gemodificeerde versie zegt ook niet zoveel. Bij veel onderdelen worden tijdens productie wijzigingen/verbeteringen doorgevoerd waarbij tevens het onderdeelnummer wordt gewijzigd.

    Dit is een technisch gebrek wat alleen voor kan komen bij een bepaalde serie auto's. Wanneer de kosten van een terugroepactie veel hoger ligt als de kosten van garantieclaims en er feitelijk weinig of geen kans op lesel is dat door het probleem kan worden veroorzaakt zal een fabrikant niet snel een terugroepactie starten.


    In dit geval is de auto uit de fabriek garantie en is niet aan de door de fabrikant gestelde onderhoudsvoorwaarden voldaan. Daarbij is volgens de dealer waar ik mijn Focus 3 heb gekocht bekend dat de betreffende slang bij onderhoud moet worden gecontroleerd en zonodig vervangen. Wanneer Ford dus kan aantonen dat de defecte motor voorkomen het kunnen worden door tijdig onderhoud staan ze in mijn ogen vrij sterk.

    Desondanks ben ik van mening dat je ondanks dat je iets te laat bent met het onderhoud nog steeds mag verwachten dat een motor langer meegaat als 72.000 KM. Enige coulance zou hier dus wel op zijn plaats zijn. Hoeveel is afhankelijk van de omstandigheden.
     

Deel Deze Pagina