Onderhoud bij Dealer?

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by thejoker, Sep 24, 2014.

  1. Mijn eerste jaarlijkse onderhoud+APK zit eraan te komen sinds ik de auto heb. Het gaat om een 2.0l benzine focus station uit 2008. Het afgelopen jaar heb ik iets minder dan 12.000km gereden, ik denk voor 90% snelweg.

    Ik vraag me af of het loont om bij de dealer onderhoud te laten doen. Het voordeel is dat ik dan ford assistance krijg (ipv anwb à 143,- per jaar) maar dan moet ik wel een onderhoudsbeurt à 261,- doen. Weet iemand wat een odnerhoudsbeurt inhoud?

    Wat mij betreft ben ik al tevreden met een APK en oliewissel. Al het overige lijkt me niet noodzakelijk.

    Onderstaande keuzes heb ik bij de dealer. Bij de motocraft service zit geen ford assistance maar is goedkoper (al heb ik geen idee wat ze dan daarvoor doen)

    [​IMG]
     
  2. De onderhoudsbeurt van € 261,- voor de Focus II is een kleine onderhoudsbeurt (jaar 1/20.000 km. jaar 5/100.000 km), maar inclusief Ford Assistance.

    Jouw Focus II van 2008 zou nu qua jaren een grote beurt (jaar 6/120.000 km) nodig hebben. Hierbij wordt naast de motorolie, motoroliefilter en interieurfilter ook de bougies en inductiefilter (luchtfilter) vervangen.

    Onderstaande haalde ik van Ford Etis.

    Serviceschema

    UitvoeringFocus 2008 UitvoeringDURATEC-HE/MAN. (10/2007 - 08/2011) Interval6 Jaar (120000 km) Nummer reparatie-opdracht:
    Reg. Nee
    Reg. Datum
    Radio code
    Kilometerstandkm Controleer op openstaande service-acties door OASIS te gebruiken en controleer dat ze afgerond zijn L - reparatietijd post - factuur extra berekend Bij het binnenrijden van de werkplaats Meters instrumentenpaneel, waarschuwings- en controlelampjes, claxonWerking controleren KoppelingWerking controleren / afstellen indien nodig Ruitensproeiers, ruitenwissersWerking controleren / afstellen indien nodig Binnenzijde voertuig Verlichting en respectievelijke controlelampjes, verlichting van instrumentenpaneelWerking en staat controleren HandremWerking en staat controleren Veiligheidsgordels, gordelsloten en stangenWerking en staat controleren GeurfilterVervangen Buiten het voertuig Motorkapslot / veiligheidspal en scharnieren +Werking controleren / smeren Onder de motorkap Bedrading, leidingen, slangen, olie- en brandstoftoevoerleidingenControleren op correcte ligging, beschadiging, schuurplekken (waar zichtbaar) Motor, vacuümpomp, verwarming, radiateurControleren op beschadiging en lekkage (waar zichtbaar) KoelvloeistofAntivries-concentratie controleren: [​IMG] °C Expansietank en sproeierreservoirsVloeistof controleren en indien nodig bijvullen - bij lekkage is een aparte order nodig om dit te onderzoeken en te repareren AccupolenSchoonmaken en indien nodig invetten AccuVisuele controle op lekkages - bij overmatige lekkage is een aparte order nod om de klacht te onderzoeken en te verhelpen (LTS 31 214 4) L BougiesVervangen LuchtfilterVervangen Onder de wagen MotorOlie aftappen, oliefilter vervangen Stuurinrichting, wielophanging, kogelgewrichten, koppelingen aandrijfas, beschermbalgenlControleren op beschadiging, slijtage, goede bevestiging en slijtage van rubber onderdelen Motor, versnellingsbak, achteras, tussenbakControleren op beschadiging en lekkage (waar zichtbaar) Leidingen, slangen, olie- en brandstoftoevoerleidingen, uitlaatsysteemControleren op correcte ligging, beschadiging, schuurplekken (waar zichtbaar) Wagenbodem +Staat van PVC-coating controleren BandenControleren op staat en slijtage, met name bij bandwang (profieldiepte noteren) RV [​IMG] mm, LV [​IMG] mm, LA [​IMG] mm, RA [​IMG] mm Remsysteemwielen verwijderd. Remblokken en -schijven controleren op slijtage. Achterste remtrommels controleren - Wanneer een overmatig verlies van vloeistof optreedt, is een aparte opdracht nodig om het probleem te onderzoeken en op te lossen (vaker bij zeerintensief gebruik). Buiten het voertuig MotorMotorolie bijvullen BandenOp juiste spanning brengen BandenreparatiesetHoudbaarheidsdatum bandenafdichtmiddel controleren (indien van toepassing) ReservewielOp juiste spanning brengen, slijtage en staat controleren (noteer profieldiepte) [​IMG] mm Lampje kofferruimte +Werking controleren, indien van toepassing WielmoerenVastzetten met correct aantrekkoppel en controleren op correct type. Controleren op beschadiging van velg WieldoppenControleren op beschadiging, met name bij bevestigingssysteem OnderhoudsstickerAanbrengen op de B-stijl aan bestuurderszijde Onderhoud op lange termijn (aparte order benodigd) RemsysteemElke 2 jaar - Remvloeistof verversen (LTS 12 154 4) L AirconditioningIedere 3 jaar: Temperatuur bij de uitlaatleiding van de verdamper controleren. Airconditioningleidingen controleren op beschadiging en lekkage (LTS 34 619 1) L KoelsysteemElke 10 jaar - Aftappen, doorspoelen en vullen met Super Plus(LTS 24 122 4) L HulpaandrijfriemenElke 200 000 km - Vervangen (of na 10 jaar, indien eerder) (LTS 21 567 5) L Carrosserie en lak visueel controlerenIedere 12 of 24 maanden, afhankelijk van voertuigtype en productiejaar/registratiedatum.Uitvoeren tijdens bewerkingen gemarkeerd met (+) hierboven - zie gedetailleerde controlelijst, indien nodig (LTS 54 555 1+) L Extra onderhoud en aanbiedingen * (optioneel, op aanvraag van de klant/wordt afzonderlijk in rekening gebracht) Onderhoudspakket airconditioningAirconditioningssysteem controleren. Reinigingsmiddel airconditioning in luchtverdelingssysteem aanbrengen.(LTS 54 552 4) L Geurfilter PlusGeurfilter upgraden naar geurfilter plus. + Bij deze werkzaamheden moet een visuele controle van carrosserie en lakwerk worden uitgevoerd bij auto's geproduceerd vanaf 03/2002 - zie gedetailleerde controlelijst, indien van toepassing.
    Afzonderlijke arbeidskosten, afhankelijk van de wetgeving in het betreffende land.
     
  3. Kijk eens goed naar de verzekeringen die je al hebt. Pechhulp in het buitenland zit vaak al bij een auto en/of reisverzekering. In Nederland is het goedkoper om eenmalig een sleepdienst te bellen als je pech hebt dan een ANWB lidmaatschap. Of je moet zelf geen band kunnen wisselen :cool:

    Oja: hoeveel kost dat spectaculaire inruilvoorstel? :kwijl:
     
  4. Dan willen ze voorstellen om een verkoper in te ruilen...
     
  5. Mijne trouwens zelfde verhaal als jou qua kmers en beurt+apk, komende week gaat de mijne naar een ford specialist, geen dealer maar wel een stukske goeiekoper. Verder nog nooit pechhulp nodig gehad en in buitenland zit bij verzekering...
     
  6. Je moet het zelf weten wat je doet maar een goede onderhoudsbeurt bij een knappe vakgarage is wellicht goedkoper maar zal denk ik niet veel schelen. Bij beun de haas op de hoek zal het wel veel schelen maar weet je dan bijvoorbeeld het merk filter en olie? Zelf doen kan ook en is nog goedkoper. Op internet kan je wel vinden hoe en wat.

    Ik bedoel het niet lullig maar autorijden kost nu eenmaal geld. En over het algemeen geldt gewoon dat je krijgt waarnaar je betaald. De dealer is duurder maar heeft de beste kennis en spullen en de assistance. Ook voor je inruilwaarde kan het een voordeel zijn als je boekjes gewoon in orde zijn. En de garantie is ook beter geregeld over het algemeen maar een goede vakgarage kan en doet hetzelfde maar heeft geen assistance pakket. Enz enz.

    Ik zou even afwegen of ik de auto nog lang zou willen houden en of de boekjes (nog) kloppen. Als je de auto nog ff houd maken de boekjes weinig meer uit bij inruil en zou ik naar een knappe vakgarage gaan. Als wilt gaan inruilen zou ik de boekjes in orde houden.

    Groet Flip
     
  7. Een auto van 6 jaar oud zou ik niet meer naar de dealer brengen. Ik laat bij onze auto's alleen de APK doen, olie wisselen en vervangen wat stuk is. Dan wordt autorijden opeens een stuk goedkoper.
     
  8. hmmm, een grote beurt dus. Vooral bougies zijn vaak niet noodzakelijk om te vervangen, dat merk je wel als je rijdt (volgens mij). Even op zoek naar een ford specialist in de buurt nog (zijn ford zo specialistisch dan? Ik bracht mijn alfa wel altijd naar een specialist maar daar is van bekend dat het 'rare' auto's zijn :) ).

    Omdat ik deze auto wel wat langer wil houden ben ik ook van plan gewoon oliewissel te doen jaarlijks en apk en de rest pas als het kapot is. Zeker omdat ik zo weinig rij. tegen de tijd dat ik deze inruil doen boekjes er echt niet meer toe.
     
  9. Ook (juist) oudere wagens hebben goed onderhoud nodig.
    Remmen gangbaar maken, remvloeistof vervangen, bougies en alle filters op tijd vervangen (luchtfilter, pollenfilter, brandstoffilter).
     
  10. En waarom moet je daarvoor naar de dealer ? Die auto's kunnen juist naar de universeel.
     
  11. weet iemand of het slecht als je bougies niet vervangt. mijn alfaspecialist zei destijds (nadat ik netje de bougies had laten vervangen volgens het boekje) dat je het vanzelf merkt als het nodig is maar dat het niet slecht voor de motor kan zijn...?
     
  12. Bij een distributieriem merk/hoor je het ook vanzelf wel wanneer die vervangen had moeten worden. Gewoon die bougies op tijd vervangen, zo duur zijn die dingen nu ook niet.
     
  13. Bij garages altijd goed opletten zeggen wel dit hebben wij allemaal vervangen maar in praktijk is dat niet altijd zo zelf kontroleren heb ook in garage gewerkt heb ook veel vrienden die in garage s werken zeggen dezelfde niet alle garage s zijn zo tocht opletten
     
  14. Als je je gedachten toch al op heb gemaakt vraag ik me af waarom je hier dan de vraag nog steld. Zoals gezegd moet je het zelf weten. Men probeert je hier alleen van dienst te wezen. Als de boekjes er niet toe doen zou ik ook lekker naar de vakgarage gaan ipv een merkdealer. Hou er wel even rekening mee dat je bij 'brake down maintenance' zoals jij beschrijft vaak achteraf duurder uit ben en dat je dan meer kans heb dat de auto je eens laat staan.

    Succes!

    Flip
     
  15. Niemand wordt verplicht om de auto naar de dealer te brengen. Een (onafhankelijke) merkspecialist kan het onderhoud ook uitvoeren. Onderhoud is nu eenmaal nodig (zie reactie van Marco).

    Volgens voorschrift liet ik mijn bougies vervangen (heb dezelfde motor) en het is wel degelijk te merken. Bougies kun je niet eindeloos laten zitten en dat geldt ook voor de 2.0 Duratec HE.
     
  16. #16 Marco Morello, Sep 25, 2014
    Last edited by a moderator: Sep 25, 2014

    Ff goed lezen, waar staat dat ik zeg dat je naar de dealer moet?
    En elke auto kan naar de "universeel", ongeacht merk en leeftijd. Overigens is een "universeel" lang niet altijd beter of goedkoper dan de dealer. Zeker als ze niet de juiste spullen (onderdelen) hebben.

    Al het onderhoud aan onze auto`s doe ik zelf. Maar wel volgens specs en voorgeschreven intervallen en met goeie spullen (dus ook olie).

    Alleen om garantie (carrosserie) etc. hoef je dan niet meer aan te kloppen bij de dealer. Wat ik persoonlijk wel logisch vind.
     
  17. Holy crap..... wat staat hier nou?
     
  18. [MENTION=13313]Marco[/MENTION]: Als ik het zou moeten vertalen: Let op, je wordt genaaid waar je bij staat :)

    Doet mij denken aan de keer dat we de Matiz naar een Citroen dealer moesten brengen voor een grote beurt. 30 minuten voordat we de auto gingen ophalen stond hij nog precies zo geparkeerd als dat we 'm neer hadden gezet. Na de boodschappen gingen we maar eens kijken, toen stond de auto inmiddels op de brug.

    5 minuten later was die weer helemaal klaar, complete grote beurt, nieuwe bandjes en 4 nieuwe bougies!
    Hebben we maar eens aangegeven dat de werkplaatschef of een opslag moest krijgen of de laan uitgestuurd. Want in 30 minuten de complete lijst aan werkzaamheden verrichten is natuurlijk fantastisch.
    Daarnaast gevraagd of die vierde bougie dan in het dashboardkastje ligt. "Hoezo?"
    "Beste man, het is een driepitter..."
    Uiteindelijk met schaamrood op de kaken flinke korting op de rekening gekregen, voor werk wat wel/niet was uitgevoerd.

    Nog geen week later, liep de auto ontzettend onregelmatig... horten stoten...
    Naar de dealer, conclusie: bougies moeten vervangen worden.
    Meneer begon over coulance, korting etc. kennelijk een kort geheugen.
    Uiteindelijk 'gratis' drie nieuwe bougies erin laten draaien en excuses voor het ongemak.

    Gelukkig werd binnen een jaar daarna Deawoo ondergebracht bij Chevrolet/Opel en zijn we niet meer terug geweest bij deze Citrofiel.
     
  19. Ja dat is wat ik bedoel
     
  20. En zo zijn er nog veel meer (te veel) van zulke makkelijke garages... Jammer, want het kost allemaal al veel.
     

Share This Page