hallo, zoals sommige weten heb ik wat problemen met de koppeling (zit hoog) mijn vermoeden ging uit naar een versleten koppeling...alleen vind ik het zo vaag dat ie als je dat probeert te testen niet slipt of niks, aangezien ik ook een tijdje met de remmen aan het klooien ben geweest schoot me ineens te binnen dat er misschien wel lucht in het systeem zit.... koppeling en remmen eten uit hetzelfde potje toch?? daarom nu de brandende vraag, hoe kan ik het beste de koppeling ontluchten? Groeten jeroen
Paar keer op en neer duwen, ingedrukt houden op punt dat je denk dat die niet lekker zit dan ontluchtingsnippel open tot er vloeistof uitkomt. Dit nog een paar keer herhalen.
Ik doe dat altijd anders aangezien je op de manier van [MENTION=317]kolere[/MENTION] de lucht naar beneden moet pompen en dat heel slecht wil. mijn manier: plaats een slangetje tussen de ontluchtingsnippel van de linker remklauw en het druklager ontluchtingsnippel draai ze beiden los en nu pompen met het rempedaal doordat je de remolie nu van onder naar boven pomp neemt deze automatisch de evt aanwezige lucht mee naar boven stoppen met pompen en de nippels weer dicht draaien slang verwijderen en klaar is Jeroen succes .
Wat ik zou doen is een slangetje op de ontluchting zetten, open draaien, en dit terug voeren naar het reservoir van de remvloeistof. Paar keer pompen met het pedaal, bij opkomen van pedaal wel dichtdraaien. Lijkt me een klusje voor twee paar handen.
ja en ? een paar keer meer trappen en die lucht is ook verdwenen in het reservoir je kunt evt ook eerst het slangetje ontluchten als je dat graag wil
Dit is al een oude topic, maar ik wil nog even een bedankje richten aan [MENTION=3486]Gert jan[/MENTION]. Zijn methode om de koppeling te ontluchten werkt super. Bedankt!
Hoi. Ik heb ook problemen met mijn koppeling. Heb een focus 2.0 uit 2000 met 260.000km op de teller. Heb tijdje terug de koppeling laten vernieuwen maar heb nog steeds last van trillen bij het optrekken. Vooral in eerste drie versnellingen. Heb de hoofdcilinder ook laten vervangen maar nog steeds het zelfde. Heb hem nu al drie keer terug gehad en dan is het eerst een paar dagen goed maar daarna komt het geleidelijk weer terug. Denk daarom dat het ontluchten niet goed gebeurt. Las het verhaal van Gert Jan en wil graag weten waar de nippel van het druklager precies zit en wat voor slangetje hij gebruikt? Groet Jeroen V E
Denk ook aan andere mogelijkheden, zoals aandrijfas(lager) Even wielen van de grond herverdeeld het vet in de stofhoezen, maar geeft uiteraard maar een tijdelijk effect.
geloof niet dat trillingen in de aandrijving veroorzaakt worden door lucht in het hydraulische deel van de koppelingbediening