Goedekope koop blijkt toch dure koop

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Makro86, 3 aug 2014.

  1. Hallo,

    Ik heb pas een Ford Focus 1.6 van 2001 met 178dk N.A.P gekocht voor een leuk prijsje met een de kapotte kachelmotor.
    Toen ik proefrit met de auto ging maken reed de focus perfect merkte gewoon dat het geen afgetrapte auto was(veringen goed, banden goed, interieur netjes, geen rare bijgeluiden of inhouden, stationair liep die ook goed)
    maar nu 9 dagen later motor stottert, hapert, loopt heel af en toe op 3 cilinders merk ik, want auto begint in hele lage toeren telopen en auto schud dan helemaal.Soms als ik wil wegrijden dan komt die gewoon niet vooruit(ja stotterent, haperen) als ik dan met veel toeren weg wil rijden dan komt de focus wat meer voorruit en Stationair draait de motor meestal netjes geen schommelingen(heel soms dan op 3 cilinders)Ik heb er al veel over gelezen, maar kom er niet uit, maar heb gister al de benzine filter vervangen(want heb gevoel dat iets verstopt zit, maar ik weet het niet heb er geen ervaring mee), wat kan ik nog vervangen of eerst testen(vind zonde om iets tekopen als het niet de oorzaak is.

    Mvg
     
  2. Teruggaan naar verkoper?
     
  3. Bobine van die 1.6 gaat vaak kapot, geeft ie motor storing?
    Dat zou het op 3 cilinders lopen kunnen verklaren....


    Schudden is waarschijnlijk carterventilatie slangen die niet goed zijn.
     
  4. Bougie kapot? Heb ik een keer gehad met m'n escort xr3i. Gaf dezelfde symptomen.
     
  5. #5 nctnico, 3 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2014
    Geen water bij de bougies? Het heeft flink geregend.
     
  6. nou, hier niet hoor Nico :mrgreen:
     
  7. 99% zeker dat het de bobine is
     
  8. Eens, makkelijk klusje om te doen, kosten zijn niet perse hoog. Uit mn hoofd was die van mij €35,= bij de auto materialen zaak
     
  9. #9 Makro86, 3 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 aug 2014
    Bedankt voor snelle reactie's

    Dragunov: Heb al contact opgenomen met de verkopen(particulier), maar hij heeft nooit problemen met auto gehad(ja zou ik ook zeggen) En dat hij half jaar terug bougie's en filters en olie heeft vervangen, dus moet eigelijk goed zijn.

    Bokkepoot: Ja ik heb er veel over gelezen dat bobine's vaak kapot gaan, maar geeft geen motorstoring aan.
    En het schudden trillen is denk echt van het 3 cilinder draaien, auto trilt en schud heel erg op het moment dat op hele lage toeren tot soms afslaan van de motor(maar dat is niet constant, want motor draait merendeels gewoon netjes stationair)Misschien dat het meer oorzaken heeft, ik probeer er achter tekomen.
    Maar waar zitten de carterventilatie slangen?

    Floske1913: Zou het kunnen zijn dat bougie's binnen een half jaar kapot kunnen gaan?Maar zit er nu wel aan tedenken gewoon zelf een grote beurt tegaan geven(Bougie's, Filters, Olie)

    Nctnico: Nee geen water bij de Bougie's.

    HJB: Ik hoop dat je gelijk heb, ik ga ermee aan de slag.

    MHordijk: 35euro voor nieuw bobine?


    Mvg
     
  10. Draai er eens een bougie uit kun je meteen zien of ze kort geleden vervangen zijn of niet of beter bekijk ze alle 4 eens goed.
     
  11. Ja ongeveer €35.= viel mij ook erg mee, heb een Renault gehad :( daar was het flink duurder
     
  12. Grote kans dat je het in je ontsteking moet zoeken. Zou er niet teveel meerijden, je sloopt anders je katalysator.

    Voor de rest ga maar eens zoeken op t forum, er is al zo vaak wat over geschreven ook over de carterventilatie. Ben zelf de tel al kwijt vh aantal keren dat ik 't heb uitgelegd.
     

  13. Probleem als goed is opgelost.

    Flesje injectiereiniger erin en volle tank erbij en hij rijd weer, maar moet zeggen dat als ik in bochten rijd zonder gas dan houd even in, maar pakt het gelijk weer op zonder problemen.Dus nu hopelijk naar nog 2 flesjes injectiereiniger en 2 volle tanken dat het helemaal weg is, maar weet nu wel dat het probleem dus vuile injectie's zijn, vorige eigenaren veel de tank leeg gereden, maar het fijnste is ik kan weer rijden.
    Maar had eigelijk vraag is het beter om v-power benzine tetanken?

    Mvg
     
  14. Ik denk dat het "probleem" voor een korte tijd is opgelost.
    Al hoop ik voor je dat het natuurlijk weg blijft.
    Dat inhouden lijkt mij met de ontsteking te maken te hebben.

     

  15. Ja klopt, want begint nu wel in elke bocht intehouden.
    Maar auto heeft gewoon goed gereden, tot het inhouden ging beginnen.
    Nu ik een flesje erin heb gedaan kan ik er gewoon weer mee rijden(word nu wel weer erger inhouden, alleen in bochten)dus lijkt me toch dat oorzaak daar zit, of moet 2 problemen tegelijk hebben gekregen.
    Kan ik de onsteking laten testen?

    Mvg
     
  16. #16 Marco Morello, 6 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2014
    Als je bij het nemen van bochten de auto gaat inhouden/bokken... zijn er serieuzere problemen dan een ontsteking. Een ontsteking doet het goed of niet. Ongeacht rechtuit rijdend of in de bochten.

    En is helaas niet te testen. Behalve door stapsgewijs de onderdelen te vervangen.

    Maar zoals ik al zei, als blijkt dat met name bij bochten nemen je auto begint te stotteren etc. dan ligt dit niet aan je ontsteking en heb je vermoedelijk een groter probleem. Bijvoorbeeld het axiaallager van de krukas.
     

  17. Mee eens,

    daarbij geef je aan de auto reed eerst prima.
    dit is goed mogelijk iets wat stuk gaat kondigt zichzelf helaas niet altijd aan.

    een lampje gaat ook ineens stuk.
    kortom niet te veel :focus3:sen op het verhaal de auto reed prima.
    zou er serieus naar kijken voor er grotere schade ontstaat.
     
  18. #18 Makro86, 6 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2014
    Het probleem word steeds duurder hier op het forum, er word van alles gezegd van onsteking tot lagers.Waar moet ik nou van uitgaan en hoe testen?

    mvg
     
  19. als het je onsteking was dan moet het constant zijn maar aangezien het nu alleen in de bocht is axiaal lager kan maar geloof ik eingelijk niet in omdat het eerst erger was en nu minder na flesje injectie reiniger.
    en nu wordt het weer erger ik denk eerder dat je een vervuilde tank of een brandstof pomp hebt die op zijn einde is kun je rijdend de brandstof druk meten?


    mvg sander van breugel
     
  20. #20 Don van der Deijl, 6 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 aug 2014
    Gewoon beginnen met hetgeen hier wordt voorgesteld lijkt me. Bougies er uitdraaien en eens kijken hoe ze er uit zien. Verwissel ze eens en kijk dan welke cilinder er niet mee gaat.
    Bobine gewoon vervangen, had ik met mijn fiesta ook , niet te meten. Erger kan ook dat een klep soms niet goed afsluit door aankoeksel van olieverbruik en JA dat heb ik twee keer meegemaakt. De klep verbrand dan uiteindelijk en de motor loopt op 3 poten. Het zou kunnen verklaren waarom de reiniger even het probleem wat minder deed lijken. Ik weet niet wat je voor de auto hebt betaald maar het zal niet veel zijn. Ik kocht die van mij voor 1050 euro en de motor liep perfect en nog steeds maar de bak ging wel stuk na een 3/4 jaar. Die dingen gebeuren bij oude auto,s en neem ik voor lief. Kort geef die auto gewoon eerst eens een grote beurt incl nieuwe bobine dat zijn de kosten niet . Wat de bougies betreft GEEN BOSH gebruiken .
    Trouwens slecht lopen in bochten? Heb ik serieus gehad met een oude Fiesta een Valencia motor, olie peil was ZEER laag. Ik neem aan dat je het oliepeil regelmatig controleert want ze kunnen behoorlijk zuipen .
     

Deel Deze Pagina