1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Hoe olieverbruik te herkennen?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Marxje, 31 jul 2014.

  1. #1 Marxje, 31 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 aug 2014
    Dag allemaal,

    Ik heb me zojuist voorgesteld in het daarvoor bestemde topic, en daarbij heb ik ook een vraag.

    Ik mag volgende week een proefrit/bezichtiging doen op een focus wagon uit 2001, ben nu al enthousiast overigens :cheer:

    Anyway, het betreft een 1.6 uitvoering en ik heb her en der al gelezen dat deze soms erg veel olie kunnen verbruiken, zoveel zelfs dat als enige oplossing het hele blok vervangen moet worden.

    Nu zult u begrijpen, lieve lezer, dat ik niet direct zit te wachten op een dergelijke dure reparatie vlak na de aankoop van mijn mogelijk aanstaande focus-vriend.


    De symptomen die ik gelezen heb hier op het forum is 1 liter op 1000km. Erg veel dus, daarbij ook regelmatig de opmerkingen gelezen dat de auto dan niet rookt, en er geen olie onder de auto te vinden is.

    Hoe kan ik dit probleem herkennen bij de bezichtiging, proefrit?
    ( ik vrees dat een proefrit van 1000km niet echt een optie is ;)

    Dank voor uw wijsheid alvast:thumbs:
     
  2. Niet [emoji6]

    Km stand zegt ook niet alles.
    Heb een fiesta 1.6 met 90.000km onder handen gehad: 1 liter op de 3000.
    Gelukkig na een flush weer in het normale gebied.
     
  3. Zo, inmiddels zijn we bijna bij de grote focus dag, over 2 dagen ben ik er als het goed is.

    Nog geen meningen die me verder kunnen helpen?
    Ik begrijp dat het wellicht lastig is om tijdens een proefrit achter te komen, en het algemene plaatje speelt ook een rol natuurlijk.

    Ik ben van plan om hem tijdens de testrit na warmrijden flink op zijn donder te geven, vervolgens op de schuine stoep te zetten en te gaan kijken of ik ergens druppels zie verschijnen.

    Verder gezond verstand gebruiken, gezien de focus de gehele tijd bij een en dezelfde garage onderhoud en APK jaarlijks gekregen heeft, kan ik deze wellicht ook bellen.

    Nadeel is dat ik dat nu nog niet weet, en zaterdag de dealer wellicht gesloten is.

    Nou ja, we gaan er maar gewoon blanko heen en hopen op een goede wagen.
    Mocht iemand nog een tip hebben, houd ik mij natuurlijk graag aanbevolen ;)
     

  4. flush? :shock:
     
  5. Aha, thanks.
    Tja, zo'n dergelijke "kuur" heb ik 25jr geleden eens toegepast bij een Honda Civic semi-automaat, niet zo'n geweldig succes, maar dat kan ook aan mij gelegen hebben, ik verwachte er misschien wonderen van.
    Waarschijnlijk is dat spul tegenwoordig veel beter dan vroeger.
     

Deel Deze Pagina