1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trillende motor stationair

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door mhc, 31 jul 2014.

  1. Goedenavond,

    Ik heb een voor mij raar fenomeen wat ik nog niet eerder heb meegemaakt.

    De motor ging bij stationair eerst om ongeveer de 8 seconden even iets sneller lopen om vervolgens weer normaal te draaien.Als ik de auto 2-3 dagen niet gebruikt had wilde de motor niet starten (relais komt in, maar valt meteen weer uit en dat een aantal keer achter elkaar), ik meette wel voldoende spanning op de accu, maar na een paar uur onder de lader gehad te hebben startte de motor wel.

    Nu heb ik vandaag de koelvloeistof bijgevuld tot net onder het maximum met dezelfde kleur (rood) en ook de motorolie bijgevuld. Volgens de gebruikaanwijzing moet er 5w30 in, maar aangezien ze alleen 5w40 hadden heb ik de motorolie daarmee bijgevuld. Ik heb ook een nieuwe accu besteld, die morgen bezorgd wordt.
    Maar goed na het bijvullen, loopt de motor ineens wel goed, maar nu heb ik een ander fenomeen. Zodra ik de ventilator aanzet op vol vermogen zakt het toerental dermate dat de hele auto begint te schudden en lijkt het alsof de motor wil uitslaan. Een bijna lege accu kan ik me niet voorstellen omdat ik er net nog 25 km mee gereden heb dus toch redelijk vol moet zijn.

    Iemand enig idee waar ik naar zou moeten kijken? Zou het met de kachelweerstand te maken kunnen hebben? Die is stuk dus doet het alleen in stand 4. Ook de kachelweerstand wil ik vervangen, maar ik schrok even van de prijs. Ik had hier gelezen dat die rond de 18 euro moest kosten, maar bij de Ford dealer is die dus bijna 2 keer zo duur. Als iemand nog een goedkoper adresje weet hou ik mij aanbevolen.

    MvG,
    Marcel
     
  2. Marcel,

    Omtrend de kachelweerstand, sloop of demontage bedrijven, soms hebben leden van het fora ook een auto in demontable toestand en kunnen je die evt 2e hands verkopen.

    De rest van je probleem kan ik mij niets bij voorstellen op het moment, dus daar kan ik je iig geen antwoord op geven.

    Mr. F.
     
  3. Kachelweerstand idd van de sloop of marktplaats. Ik gok op je dynamo, gelijkrichter misschien naar z'n grootje... Check s avonds eens of je lampen "schommelen" bij stationair draaien met wat gebruikers aan. Had het bij mijn astra cabriolet destijds en een andere dynamo van de sloop voor €25 was de oplossing. Je kunt de laadspanning over de accu meten bij een draaiende motor. Moet geloof ik rond de 14 volt zijn.
     
  4. Ik denk dat het handiger is om de accu eens na te laten kijken.
     
  5. Dank voor de reacties. Met de dynamo is niets mis. Ik krijg bij het stationair draaien 14,4V, mijn inziens wat aan de hoge kant want 13,6-13,8V zou logischer zijn. Het zou goed kunnen dat de accu aan zijn einde is, vandaar ook dat ik een nieuwe besteld heb. Echter kan ik het bijna uitvallen/vreselijke trilling niet plaatsen bij ingeschakelde ventilator. Ik zal morgen even afwachten met de nieuwe accu en dan kijken of er verandering is en wat sloopbedrijven afbellen of ze een kachelweerstand hebben. Als er hier in de buurt niemand is dan ga ik toch maar voor een nieuwe want met deze temperaturen is een airco bijna onmisbaar.
     
  6. Als de accu inderdaad erg slecht is heeft die niet genoeg vermogen meer om de ventilatie van stroom te voorzien. Daardoor moet de dynamo extra hard werken en die trekt dus op zijn beurt weer aan de motor.
    14,4v is heel normaal.
     
  7. Idd 14,4V is vrij normaal anders laad de accu niet goed.

    Heb je ook het Ampere gemeten ? Bij was toen ik de accu controleerde het lamje groen :thumbs: dus alles zou goed moeten zijn qua Volt tenminste maar er zat nog maar 1 ampere in van de 44.
    :?
     
  8. Lijkt mij niet dat de startmotor kracht genoeg heeft bij 1 ampere. Hoeveel ampere trekt de startmotor? De stroom die de ventilator verbruikt wil ik wel meten, maar die van de accu lijkt me niet heel slim. Ik neem aan dat ik dan de meter moet plaatsen tussen de pluspool van de accu en de rode kabel, maar bij 10A houd het voor mijn multimeter wel op. Lijkt me dat de boardcomputer het zonder accu niet doet, dus eerst starten, dan accupool los, multimeter ertussen en het verbruik meten op het moment dat nu het euvel voor doet (dus stationair laten draaien en fan op 4) lijkt me geen veilige optie en het starten met multimeter er al tussen al helemaal niet. Hoe heb jij het gemeten dan?
     
  9. Nieuwe accu heeft het probleem verholpen. Toerental zakt niet bij het op stand 4 zetten. Ben weer een trotse Focus bezitter met een Varta Sliver Dynamic 74Ah :)
     

Deel Deze Pagina