Motorproblemen (roetfilter / turbo?) Focus 1.6 diesel 2008

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door WoodieXXL, 1 jul 2014.

  1. Allen,

    Wij zijn de 'trotse' bezitters van een Ford Focus Wagon 1.6 TDCi 109 pk, echter.... hij staat met motorische problemen bij de garage (+/- 145000 km op de teller).

    De motorische problemen ontstonden bij het opdraaien van de snelweg en het meerdere van vaart om in te voegen. Op het display verscheen zonder verdere waarschuwing of indicatie de oranje driehoek met de melding motorstoring. Hierbij was er ook totaal geen trekkracht meer in de motor.

    Uiteraard de auto bij garage neergezet met het verzoek dit na te kijken. De eerste melding vanuit de garage was dat er veel olie in de motor zat en deze redelijk dun was (waarschijnlijk flink diesel door de olie dus?). Daarna volgde de melding dat de roetfilter (waarschijnlijk) verstopt zit. Echter moest er verder onderzoek gedaan worden of dit eventueel nog negatieve gevolgen had voor andere onderdelen (turbo?).

    Vandaag nog contact gehad met de garage en ze gaan morgen proberen het filter te regenereren. Mocht dit niet het gewenste resultaat hebben (het terugkeren van het vermogen) dan zullen ze verder moeten kijken waarbij dan waarschijnlijk het roetfilter vervangen zal moeten worden (door de garage genoemde prijs € 1000,-). Mocht ook de turbo onderhanden / vervangen moeten worden dan kon daar nog € 3000,- tot € 4000,- bijgeteld moeten worden.

    Ten eerste de vraag of dit inderdaad de symptomen en gevolgen zijn welke bij een verstopt roetfilter te verwachten zijn?

    Daarnaast de vraag of de door de garage genoemde prijzen reëel zijn? Het wordt dan een aardig kostenplaatje namelijk voor een auto welke wij een klein jaar terug hebben gekocht.

    Een derde punt waarvoor ik graag jullie mening zou willen vragen of de nu ontstane problemen het gevolg zouden kunnen zijn van een eerdere reparatie of dat bij deze reparatie misschien zaken over het hoofd zijn gezien....?

    Begin dit jaar is namelijk een verstuiver gerepareerd. Hierbij is ook de keerring van de verstuiver vervangen. Kan het zo zijn dat doordat de verstuiver niet goed functioneerde er overmatige roetproductie is ontstaan wat dus nu gevolgen heeft voor het roetfilter. Of kan het zelfs zo zijn dat doordat de reparatie niet goed is uitgevoerd er extra roetontwikkeling is ontstaan met het verstopte roetfilter als gevolg?

    Dus eigenlijk samenvattend de volgende drie (vier) vragen:

    1. Zijn de genoemde symptomen en waarnemingen inderdaad naar een verstopt roetfilter te herleiden.

    2. Zijn de door de dealer genoemde kosten reëel?

    3. Kan het verstopte roetfilter het gevolg zijn van het niet goed functioneren van een verstuiver of een ondeugdelijke reparatie hiervan?

    3a. Had de garage bij het repareren van de verstuiver niet moeten wijzen op de naderende of zelfs licht overschreden termijn 9ik lees hier op het forum rond de 120.000 tot 140.000 km) voor het vervangen van de roetfilter?

    Ik lees graag jullie reacties.

    Met vriendelijke groet,

    Ewout
     
  2. #2 antig01, 1 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jul 2014
    Allereerst! Ga niet regeneren met deze verdunde (en te veel) olie in de motor!!! Kans op schade is enorm.

    Roetfilter is een onderhoud-item wat bij 120.000 vervangen had moeten worden.
    Als dat niet het geval is zijn deze symptomen die je nu hebt vrijwel zeker van het roetfilter, dit zal dan vervangen moeten worden. Regeneren is zinloos, dat heeft de auto al 10 tallen keren geprobeerd, vandaar ook het hoge olie peil. Vervanging kost bij de dealer 928 Euro (uit het hoofd)

    De turbo hoeft niets mis mee te zijn, bovendien is de genoemde prijs absurd hoog.

    Verstuiver staat er los van.
     
  3. Een compleet nwe turboset koop je online voor nog geen €900,-

    Ding kostte een jaar of 2 terug zo'n €700,- inkoop. Zeg dat wanneer ze de volledige procedure volgen (spoelen etc.) dat ze max 8 uur bezig zijn (is al veel). 8x €85,- p/u is ongeveer €640,- incl. de kosten van de turbo en vloeistoffen totaal zo'n €1.200,- kom je op €1.800,- euro uit voor het vervangen vd turbo. Zeg voor t gemak €2.000,-.

    Buiten de lekkage van de verstuivers, zou ik ook de EGR klep laten controleren en eventueel vervangen. Of het ding incl. roetfilter laten wegschrijven door een tuner. Er zijn er best die dat kunnen.
     
  4. Bij 120.000 had het roetfilter vervangen moeten worden. Zal wel niet gebeurd zijn.
    Dus daar zit je probleem ;)

    Verder ben ik het eens met de heren hierboven :)
     
  5. De EGR klep laten controleren en eventueel vervangen. Of het ding incl. roetfilter laten wegschrijven door een tuner ==> is dit wel te doen ? Verstandig??
    groetjes
    Kurt
    :focus2:
     
  6. De EGR klep en het roetfilter buiten werking stellen zijn naar mijn mening de beste manier om veel kilometers uit een dieselmotor te halen. De EGR zorgt voor veel vervuiling van het inlaattraject.
     
  7. Wanneer je fysiek het leeggeklopte roetfilter laat zitten, zal bij de APK het ding gezien worden en als aanwezig worden gezien/genoteerd. Verder is het volgens mij zo dat auto`s van ik meen 2007 geen roetmeting meer hoeven te ondergaan, maar worden uitgelezen. Is de EGR weggeschreven, kan ie ook geen melding geven. Dus geen probleem.

    Of het maatschappelijk correct is? Vast niet... Maar ja kapot gelopen auto`s, verstopte roetfilters etc. worden ook niet betaald door de maatschappij, moet je toch echt zelf betalen.
     
  8. Tja Marco, in een 0%-7% PHEV op de snelweg met rijbewijs verliezende snelheden en bijkomend verbruik en donkere rookpluim uit de uitlaat is vast ook niet maatschappelijk correct :)

    Het is allemaal symbool politiek.
     
  9. Alles voor de plantjes he, behalve als het geld kost. ;)
     
  10. Haha en zo is het.

    Enige probleem is wel, dat als er bij de apk storingen instaan, om wat voor reden dan ook. Of de readiness test is niet afgerond, moet er een roetmeting plaatsvinden en val je door de mand.
     
  11. Waarom? Met de EGR dicht produceert de motor al veel minder roet. Op websites van diverse chip-tuners staat te lezen dat een diesel met een leeg roetfilter ook binnen de marges blijft. Maar goed dat heeft natuurlijk wel een bepaald 'wij van wc-eend adviseren...' gehalte.
     
  12. Dat lijkt me erg sterk, een auto met roetfilter af-fabriek (of elke diesel na 2008) mag max 1K roet uitstoten. Dit is een 3e van een Diesel zonder roetfilter. Dat gaat je niet halen vermoed ik (nooit gemeten ) omdat een Diesel met roetfilter ook al 0,4K haalt.
     
  13. EGR klep

    Ik heb bij km-stand 155.000 (1.6 Tdci 100 pk 2008) ook een dergelijke storing gehad. Was toen de EGR-klep. Kosten ca. 500 euro.
     

  14. leeg roetfilter gaat goed met de roetuitstoot, de 1.6 tdci is een moeilijke motor om compleet in de gaten te krijgen, wij hebben hem nu onder de knie maar toen de eersten kapot liepen was het voor de universeel en de dealer goed zoeken naar de oorzaak gevolg
     
  15. Wat heeft dit met mijn verhaal over de roetmeting te maken?
     
  16. Benieuwd waar jullie het kapotlopen vd turbo aan wijten....
     
  17. #17 Elco, 4 jul 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jul 2014
    smering, olieprobleem en loslopende verstuivers is gewoon het euvel van deze motor, service je ze netjes om de 15.000 met synthetische olie gaat het goed.

    Modificatiesetjes erin, verstuivers netjes monteren, aanzuiglucht slang van luchtmassameter naar de turbo netjes monteren
     
  18. Netjes servicen om de 15k km; check.
    Diesel bij de olie; check
    Olieprobleem/smering; op zich is dit niet een euvel. Kwaliteit van de olie wel, ook de serviceinterval. De slechte smering ontstaat vaak door diesel welke in het blok lekt.
     
  19. Off topic :

    Vorige week een focus met deze motor, altijd netjes onderhoud gehad, dat betekend dus ook elke beurt verstuivers natrekken, 2 tot met originele turbo, pas nog olie ververst. Gerepatrieerd uit Frankrijk met een drijfstang naar buiten, heb een hoop ellende gezien met dit blok, maar dit was toch een first timer.
     
  20. Wow, dat is lekker... Hoe kwam dat zo dan, of is dat nog niet bekend?
     

Deel Deze Pagina