Waarop letten bij aanschaf 2e hands TDCI van 2008

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Eddyha, 23 jun 2014.

  1. Mijn ouders zijn eindelijk ook weer voornemens om na 2 jaar Peugeot weer een Focus aan te schaffen :cheer: en wel een 2 fase 2 diesel.

    Nou hebben ze een mooie gezien en willen we woensdag even een proefrit maken. Waar moeten we op letten? Nog tips om dingen te checken etc.? Alle tips zijn meer dan welkom.

    Het gaat om een hatchback van 2008, een 101pk TDCI met 145.000 op de klok. De auto is 3 jaar geleased en 3 jaar bij een particulier in eigendom geweest. Uiteraard willen we de boekjes etc. nakijken om te zien of het onderhoud volgens planning is uitgevoerd.

    Klopt het dat de distributie bij 2 ton pas op de planning staat om vervangen te worden?

    Verder graag tips waar op letten. Alvast hartelijk dank! :thumbs:
     
  2. Controleren of het roetfilter bij 120.000 vervangen is. En additief gevuld. Verder moet je in je achterhoofd houden dat dit onderhouds-gevoelige motoren zijn.
     
  3. Is er niet iets meer geld beschikbaar voor een euro5 model met een cdpf roetfilter (onderhoudsvrij), deze zit in een aantal modellen tussen 2009-2010 dacht ik?

    Dit ook geraadpleegd?
     
  4. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat het roetfilter de reden is dat de auto wordt verkocht.

    De kilometerstand is ook erg laag. De auto zal rond de ton uit de lease zijn gegaan wat betekent dan de 2e eigenaar er iets van 10k per jaar mee heeft gereden. Via www.autopas.nl kun je kijken of de kilometerstand klopt of niet.

    Voor het vervangen van het roetfilter is een aparte werkbon nodig. Als die niet bij de onderhoudshistorie zit dan kun je ervan uitgaan dat het roetfilter nog niet vervangen is. Volgens een Ford dealer die ik een tijdje terug heb gesproken laten leasemaatschappijen nooit het roetfilter vervangen bij dit model.
     
  5. Nico, gelukkig zit je verhaaltje niet vol met vooroordelen........

    ook de mijne is van 2008 en heeft nu 146.000km op de teller staan (3 jaar geleden gekocht met 85.000km erop)
    een werkbon voor het vv van het DPF? ik zal het eens navragen bij die (Ford)monteur die 'm voor mij heeft vv in zijn vrije tijd ;) (tegen een mooi prijsje)
     
  6. Maat van me heeft ook een 1.6 tdci uit 2008.
    Daar heeft de leasemaatschappij gewoon bij 120.000km het filter laten vervangen.
    Bij 140.000 is hij uit de lease gegaan.

    Ook geen losse werkbon of wat dan ook bij de papieren, maar gewoon een stempel in het onderhoudsboekje
     
  7. die heb dan ook :cheer:
     
  8. Ik heb een tijdje terug naar een 1.6tdci van hetzelfde bouwjaar gekeken. In de onderhoudspapieren van Ford stond dat er voor het vervangen van het roetfilter een aparte opdracht moet komen. Die opdracht zat er niet bij en volgens de dealer waar de betreffende auto in onderhoud was geweest was het roetfilter inderdaad niet vervangen. Dus met al het onderhoud volgens schema kan het nog steeds zo zijn dat het roetfilter niet (op tijd) vervangen is. Je kunt vast ergens goedkoper uit zijn als je een iemand kent of een goedkoop adres weet maar bij de dealer kost het roetfilter vervangen gemiddeld 1100 euro.

    Wat ik wil zeggen: het loont de moeite om heel goed uit te zoeken of het roetfilter vervangen is en of er misschien meer aan de hand is.
     
  9. losse werkbon voor roetfilter is alleen inverband met garantie claims,

    anders word het gewoon gestepeld in het boekje of geschreven bij de beurt.
     
  10. Bedankt voor alle tips tot nu toe. Ga zeker even kijken in het boekje wat er allemaal te vinden is.

    De KM stand heb ik inderdaad nagekeken en deze is wel "logisch"

    Tevens heb ik de eigenaar historie even opgevraagd en blijkt iets anders te zijn dan ik wist op het moment van het openen van dit topic. Met deze info is het zeker van belang om het roetfilter te checken want dat kan de particulier wel eens niet gedaan hebben.
    Ik vind het wel erg veel overschrijvingen, of ligt dat aan mij?

    Dit is de historie:

    13-09-2008 tot 17-05-2010 Lease (611 dagen)
    17-05-2010 tot 25-05-2010 (erkend) bedrijf (8 dagen)
    25-05-2010 tot 27-05-2010 Fleetowner (2 dagen)
    27-05-2010 tot 01-06-2010 (erkend) bedrijf (5 dagen)
    01-06-2010 tot 10-06-2010 Fleetowner (9 dagen)
    10-06-2010 tot 21-08-2010 (erkend) bedrijf (72 dagen)
    21-08-2010 tot 22-09-2010 (erkend) bedrijf (32 dagen)
    22-09-2010 tot 01-10-2010 Fleetowner (9 dagen)
    01-10-2010 tot 19-03-2011 (erkend) bedrijf (169 dagen)
    19-03-2011 tot 26-03-2014 Particulier (1103 dagen)
    26-03-2014 tot -- (erkend) bedrijf (89 dagen)
     
  11. zij er inderdaad wel veel maar erkend bedrijf en fleetowner kan wel het zelfde bedrijf zijn wat hem elke keer van voorraad gewisseld heeft.
     

Deel Deze Pagina