1.6i 16V 100pk Na grote beurt hoger brandstofverbruik..?

Discussie in 'Performance' gestart door Koning, 16 jun 2014.

  1. Een paar dagen terug heb ik een grote beurt i.c.m. een APK laten uitvoeren op mijn Ford Focus II wagon (2006).

    Wat hebben ze o.a. gedaan:
    - Nieuwe distributieriem
    - Nieuwe lager rechtsvoor
    - Setje nieuwe Michelin-banden voor

    Aangezien er 164.000 km op de teller stond, was het tijd voor een nieuwe distributieriem.

    Aangezien ik er bijna een sport van maak om zo zuinig mogelijk te rijden, let ik veel op het verbruik.

    Het viel me op dat het verbruik ná de grote beurt een stuk hoger ligt dan daarvoor.
    Normaal zou ik bij een grote afstand 100 km/u rijden uitkomen op iets van 5,5 / 5,8 liter per 100km. Na grote beurt is dat 6,5 l/100 km.

    En in de stad rond de 7 a 8 liter. Na de grote beurt is dat 9-10 liter/100 km.

    Kortom: een aanzienlijk hoger verbruik. Ook heb ik het idee dat er een raar bijgeluid is als ik hoger dan 110 km/u rijd. En heb het gevoel dat de auto niet vooruit te branden is bij beetje optrekken.

    Misschien zitten die laatste twee constateringen meer tussen de oren. Dat zou kunnen. Blijft het brandstofverbruik nog wel staan.

    Voordat ik terugga naar de garage (dit keer niet bij de Ford dealer gedaan, maar bij 'James Autoservice'-keten, om zo wat minder te hoeven betalen), wil ik eerst even wat 'munitie' hebben voordat ze me met een kluitje in het riet terugsturen.

    Op internet heb ik al wat gezocht naar personen die ook hoger brandstof verbruik hadden na grote beurt (en na vervanging van distributieriem).
    Dan werd er o.a. het volgende gezegd:
    - Auto aftanken, dan moet het goed zijn (= eigen check)
    - Auto heeft misschien tijdens grote beurt voor lange tijd stationair gedraaid, dus boordcomputer heeft verkeerd beeld van brandstofverbruik (geldt dit ook als ik em via pookje reset?) (= Check garage)
    - Nokkenas timing is niet goed (meer) (= Check garage)

    Kan het ook nog aan de nieuwe lager liggen? Kan die op een verkeerde manier gemonteerd zijn en zorgen voor een hoger verbruik?

    Graag jullie ervaringen en meningen!

    Bedankt! :thumbs:
     
  2. Haha jij verdenkt het lager......
    Ik verdenk voornamelijk de nieuwe banden of de misschien de d-riem, als deze niet correct gemonteerd is.

    Wat betreft de d-riem, kan dit vage klachten opleveren als de timing niet goed genoeg is.
    De meeste garages monteren dmv streepjes zetten op de poelies en/of tandjes tellen op de riem.
    De daadwerkelijke timing wordt dan niet gecontroleerd. Opzich niet erg in de meeste gevallen, maar wel vervelend als hij met de oude riem op een of andere manier al niet 100% was.
     
  3. Zijn dat niet gewoon de banden en/of bandendruk?

    Zijn het dezelfde banden ?
     
  4. Ik zou het eerlijk gezegd niet weten wat er vóór de grote beurt onder lag qua merk banden...

    Ik zal wel eens extra letten op bandenspanning e.d.
    Zelf heb ik ze altijd op 2,5 bar.

    Maar kleine kans dus dat het aan de distributieriem kan liggen?
     
  5. Als een lager verkeerd gemonteerd is (kan dat bij een Focus II?) dan loopt ie snel genoeg kapot.

    Wat betreft het verbruik op de BC, het meest accurate is het zelf narekenen. Dus het aantal getankte liters t.o.v. de gereden kilometers.

    Zoals [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] al aangeeft, zou ik het ook zoeken in een timing die niet helemaal fris staat.
     
  6. Hoeveel heb je gereden sinds de beurt? Want misschien is de accupool wel los geweest en is de computer dus nog aan het in leren naar jou rijstijl
     
  7. Rond de 400-500 km denk ik.
     
  8. Wow, heel net verbruik zeg. Ik wist niet dat de Focus zo zuinig kon zijn.
    Met welke snelheid rijd je op de snelweg als ik vragen mag?
     
  9. Bedoel je mijn verbruik vóór of na de grote beurt? ;)

    Ik rijd 75 km/u op de snelweg... Nee hoor, ik rijd gewoon rustig 100-110 km/u (en zie dat brandstofverbruik bij >110 km/u snel omhoog gaat). Rustig optrekken en snel naar de volgende versnelling schakelen horen ook daarbij.
    Geen sportieve rijstijl, i know, maar daar heb ik mijn motor wel voor :rock:
     
  10. Voor de grote beurt inderdaad :)

    netjes hoor.
     
  11. Heb zelf een keer gehad dat de nokkenastiming niet goed was na vervangen van de d-riem. Was 1 tandje versprongen. Dit resulteerde in een aanzienlijk hoger verbruik, geen power meer onderin en een vibraties door de auto bij stationair draaien. Dit was overigens bij een Seat Ibiza uit '99.
     
  12. Heb dit ook s gehad met n bmw. Distributie was vervangen maar stond net niet op tijd. Verbruik was meteen stuk hoger en stationair liep ie bagger.
     

Deel Deze Pagina