1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Lekkage radiator, airco condensator

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door eldoro, 2 jun 2014.

  1. Dat zeg ik niet. Een dergelijke reparatie kostte mij 2 weken terug 400 euro. Niet 500 of 600! De condensor (van een fatsoenlijk merk) kost al 200 euro bij Mister-auto. Tel daar 100 euro voor het vullen, arbeidsloon en kleinmateriaal (filters) bij op en je zit op 400 euro. Je kunt natuurlijk besparen op een goedkopere condensor maar een airco reparateur heeft een condensor in een kwartier vervangen. Daar kun je zelf niet tegenop sleutelen.

    De wet: http://www.stek.nl/Portals/0/docs/staatscourant_2009_14412.pdf
     
  2. #22 Stephan296, 3 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2014
    Dit is geen wet dat je het niet mag.....
    Dit gaat over bedrijven en certificaten en examens rondom koelinstallaties.
    Tevens wordt de personenauto niet genoemd in de bijlage welke bij artikel 1 wordt genoemd.
    Maar goed heeft niets met het topic te maken. On topic...
     
  3. In de openingspost staat dat de garage heeft gezegd dat het één geheel is, die hebben dus met hun hoofd onder de motorkap gestaan en toch weet jij het beter?!

    R134A is inderdaad minder schadelijk voor het milieu als R12, echter het is nog altijd zeer schadelijk.

    R1234YF is mild ontvlambaar, de kans dat je ruitensproeiervloeistof in de brand vliegt is groter. Bovendien zijn de componenten veel zwaarder uitgevoerd dus dat in de brand vliegen is onzin.
     
  4. #24 Marco Morello, 3 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2014
    Anton; als je gaat zoeken op internet (ik zal ook eens kijken in etis) kom je losse condensors tegen voor de Focus uit die leeftijd. Hoe verklaar je dat dan? Ik kan genoeg redenen bedenken dat ze graag willen dat beide vervangen worden, met name geld.

    Niet iedereen heeft een arbeidsethos zoals jij dat wellicht hebt.

    Wat betreft die R1234 etc. Als het idd niet zo ontvlambaar is, dus eigenlijk onzin wat ik schrijf, waarom zijn de fabrikanten dan geen voorstander van dit spul en dat zelfs een merk zoals Mercedes gedwongen moest worden om dit spul te gaan gebruiken? Ook vanuit de veiligheidsdiensten is er omwille van de veiligheid protest geweest. Maar goed je hoeft het ook niet te geloven of van mij aan te nemen.

    Feit is dat er nogal moeilijk wordt gedaan om zelf (zonder bijvullen) een airco te repareren.
    Terwijl dit niet zo moeilijk of gevaarlijk is, zeker wanneer het gas er al uit.
    Freddie (@Dark angel) zag er pas geleden ook tegen op, maar heeft 't toen toch zelf gedaan en was 'm behoorlijk meegevallen. Of zullen wij de uitzondering zijn?

    Maar goed een ieder moet doen waar ie zich goed bij voelt. De 1 gelooft de dealer op zijn woord, zijn immers de professionals en die hebben altijd gelijk en zijn altijd eerlijk (maar ozo afhankelijk van de monteur die je treft), de ander gaat zelf kijken.
     
  5. #25 antig01, 3 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jun 2014
    Er zijn van deze leeftijd zowel auto's met een combi van radiator en Condensor, Als auto's die een losse Condensor en een losse radiator hebben. Mijn fase 2 van 2002 heeft ook een combi. Deze zijn zowel origineel als aftermarket niet te krijgen (Mischien als je goed zoekt wel)

    Ik ken jou bronnen wbt R1234YF niet. Ik ben vorig jaar op een lezing geweest van Honneywell. Toen de enige fabrikant ter wereld van het spul.

    Die hebben mij verteld dat het vele malen minder gevaarlijk is als bijvoorbeeld de benzine en diesel leidingen bij een aanrijding.

    Er zijn echter autofabrikanten die blijven roepen dat het gevaarlijk is. Er is echter geen bewijs van een botsproef waar er ooit iets van het airco systeem ontploft is. Het is dus allemaal speculatie. Ik denk vooral om het zo lang mogelijk tegen te houden omdat het spul, en de componenten vele malen duurder zijn als met R134A.

    Daarnaast zijn er ook fabrikanten zoals MB en GM die jaren geleden gegokt hebben dat CO2 de toekomst zou zijn en hier hun aandacht op hebben gericht. Naar mijn mening nog veel gevaarlijker ivm de extreem hoge drukken.

    Het roepen dat het zo gevaarlijk is is dus (in mijn ogen) puur eigenbelang van de fabrikanten. (MB voorop)
     
  6. Heren dank voor jullie antwoorden. En voor de interessante polemiek (-:

    Voor de duidelijkheid. De garage heeft inderdaad expliciet gezegd dat het een gecombineerde condensor/radiator is.

    Ik zal de airco dokter (offerte 429 euro) navragen of de offerte ook geld voor mijn type gecombineerde condensor/radiator
     
  7. Sorry voor het inbreken van je topic.
    Ik heb een 1.4 Focus I fase II.

    Ook bij mij werd verteld dat het een lekke condensator is.
    Bij het inschakelen van de airco is er geen klik meer te horen, de pomp slaat dus niet meer aan.
    Echter de monteur keek aan de rechterzijkant van de auto, daar zouden de vulnippels zitten, kan dit kloppen?

    Daar constateerde hij ook dat de condensator lek was.

    Zit bij een 1.4 I fase II de condensator aan de zijkant?
    Zo nee zitten de vulnippels dan aan de rechterzijkant?

    Wanneer er geen voldoende druk meer in het systeem is (vorig jaar werkte de airco nog wel) gaat dan de pomp ook niet meer draaien?
     

  8. vraag 1 : Nee
    vraag 2: Ja
    vraag 3: Ja
     
  9. Het vervangen van een condensor kan meevallen, maar ook tegenvallen, komt vaak voor na een aanrijding aan de voorzijde, trekhaak er in en zo, dan condensor en radiator gelijk vervangen, vandaag toevallig nog zo'n schade gerepareerd, had toevallig nog een compleet nieuw setje radiator / condensor liggen en de droger heb ik nieuw gekocht (ik zo nooit een gebruikte kopen, want als het systeem open is kan hij vol zitten met water en werkt dan niet meer)! Het grote probleem met het repareren van het airco systeem is het loskrijgen van de koppelingen, die vast muur en muur vast zitten, ook deze keer weer, dus leidingen afgezaagd. nieuwe gemonteerd en toen met de auto naar AIRCO boer gereden die heeft ze los gekregen en opnieuw gemonteerd en gelijk het systeem gevuld met gas en afgeperst, kost mij 50,- euro (zonder bon))! Alles werkt alweer super, geen koelvloeistof verlies en de aicro is IJS koud, nu morgen nog wat andere zaken repareren en verbeteren en dan is hij volgende week klaar!

    Die originele Ford condensor en radiator heb ik ooit van MP en uit een boedel van een garagebedrijf gekocht voor 50,- euro stuk, nieuw meer dan 250,- euro per stuk dacht ik, die droger is ook origineel Ford, gekocht via een bedrijf, prijs weet ik nog niet!

    Met het vervangen van het complete voorfront (dus alle frontdelen) heb ik er 6 uur in totaal aan gewerkt, moet nog wel wat aanpassingen doen, o.a. moeten er nog mistlampen in de voorbumper, de bedrading ligt er in heb ik gezien, dus is niet zo moeilijk te realiseren, alleen een goed setje vinden met raampjes en bevestigings materiaal!
     
  10. wat betreft de r1234yf
    daar was voornamelijk mercedes op tegen. echter zoals antig01 zegt klopt, ruitenvloeistof is even brandbaar en lpg helemaal brandbaar.
    r1234yf moet echt op extreem warme uitlaat komen om in brand te vliegen
    echter als je druk vrijkomt dan koelt hij juist en dus wordt het moeilijker warm. en kans op brand is kleiner

    grote probleem is de prijs
    12kg r134a is 79-89euro ex
    5kg r1234yf is tegen de 750euro momenteel
    honnywel is de enige die het momenteel maakt vandaar de absurt hoge prijs

    alle nieuwe platformen moet r1234yf in.
    co2 moet druk helaas op 10x zo hoog worden en dat vinden ze voor de bestuurder gevaarlijk

    wat betreft stek, iedereen mag aan de airco werken van de auto. alleen vullen en leeghalen moet gebeuren met iemand die verstand heeft van het systeem. in een bedrijf waar iemand loopt die stek diploma heeft.
    vroeger mocht alleen iemand met stek diploma aan airco werken maar dat is dus al vervallen
     
  11. k zou even informeren bij rdn waalwijk hebben goede condensoren en radiatoren voor een redelijke prijs wij monteren altijd van rdn nooit geen problemen mee gehad monteren ook al is het een combie goed te doen menig brommer zit moeileker in me kaar.
    afpersen en afvullen moet inderdaad bij de airco boer ruber ringen kun je ook bij rdn er bij bestellen hab je altijd de goede maat.

    mvg sander
     
  12. Daar heb ik ook weleens wat besteld. Ze leveren snel en doen niet moeilijk met retoursturen. Prijzen zijn ook goed.
     
  13. aircotechniek.nl heb ik geen ervaring mee,
    rdn zit bij ons om de hoek vandaar,
    maar er zijn er meer die weten hoe het moet en goed werk en materiaal leveren altijd goed om meerdere adressen te kennen.
     
  14. Vandaag bij de Airco Dokter geweest om te vullen. Airco deed niks meer dan warme lucht blazen :nocheer: niet leuk met 31 graden in Duitsland afgelopen weekend.

    Airco doet het weer prima:cheer: voor 90 euro. Even staan praten met em terwijl het apparaat liep, aardige vent. Condensors vervangen doen ze ook, is zo gebeurt zei hij. Onderhoud doen ze ook, dus ik ga volgend onderhoudsbeurt daarheen.
     
  15. zit nog lekker in de buurt ook :thumbup:

    zit die bij de verkeerslichten links of rechtsaf de Dorpstraat in Patrick?
     
  16. Klopt, lekker dichtbij;) vanuit Z'meer links bij de stoplichten, een eind de Dorpsstraat in. Dan zit ie rechts. Bij onderhoud een vervangende auto met volle tank, terugbrengen met volle tank. Ik zeg; topservice:thumbs:
     
  17. mooi :thumbs: tnx voor de info.
     
  18. Bedankt voor de info!

    Net met ze gebeld en kan maandag al terecht om een nieuwe slang te laten persen, lektest en afvullen. Hopelijk zit ik er maandag weer koeltjes bij....
     
  19. Na een bezoek aan de garage kwam ik vandaag te weten dat ook mijn airco in de Focus 1 fase 2 het niet doet vanwege een lekke condensor. Volgens de garage is dit ook een condensor-radiateur combi. Reparatie was 820,- euro, vervanging door losse condensor en losse radiateur 590,- euro.
    Zoals ik lees is het goed te doen om zelf het een en ander te vervangen.
    Ook zie ik dat er mensen zijn met ervaring, is er iemand die dit samen met mij wil doen in Utrecht? Het is een prettig gevoel als er iemand is die al weet hoe het moet, daarnaast is het met twee man makkelijker en sneller gedaan.
     

Deel Deze Pagina