1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

verbruik

Discussie in 'Performance' gestart door beer, 17 apr 2014.

Tags:
  1. Sinds een tijdje het verbruik van mijn Focus eens gecontroleerd.
    Ik kom uit op een verbruik van 1op 11.
    Ik heb een normale rijstijl.
    Dagelijks circa 30km autoweg en dat is het.
    Moet eigenlijk toch zuiniger kunnen dacht.

    Waar zou dit aan kunnen liggen?

    alvast bedankt,

    Björn
     
  2. Meestal ligt het aan je rechtervoet maar mijn FF 2-2 is ook niet echt spaarzaam met 1 op 12.

    Daarentegen met een gewicht van 1150 kilo en vol met extra's zoals airco en alles elektrisch kun je het verwachten.

    Nietemin zou ik hem graag wat economischetr hebben maar helaas.
     
  3. Ach ja mijn focus I 1.8 16v doet met kleine stukjes 1 op 10-11 op de snelweg en dan heel netjes rijden 1 op 13. Bij doorrijden (130+) stijgt het verbruik ook navenant.
     
  4. Aan de 17" velgen met brede banden.
     
  5. op lange stukken met lpg 1 op 13, korte ritten 1 op 10,5 gemiddeld. op benzine haalde ik altijd wel 1 op 12 á 13
     
  6. Met mijn winterbanden 185/65/14 haalde ik ongeveer 1 op 13.
    En dan heb ik het over echt alleen maar korte stukjes.
    Nu heb ik bredere banden eronder zitten en denk dat mijn verbruik ook omhoog gaat. Zo te zien heb jij ook wat bredere banden dan normaal.
     
  7. Op het moment rij ik met de maat 195-55-16.
    Niet abnormaal breed dus.
     
  8. Ik rij gemiddeld 1:12 en een beetje, ook een 1.6 100pk.
    Maar zeer weinig snelweg en vooral 50+80km wegen..
    Wel 17 inch, de 16 inch winterbanden zijn iets minder zuinig.
     
  9. Ik rijd met korte stukjes 1 op 14 (bc 7L 100 km)
    195/60/15 Futura
     
  10. #10 Obelix, 28 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 apr 2014
    Ik heb een 2009 en rijdt hiermee ongeveer 1 op 14, net als ik dat jaren lang met First Edition heb gedaan.
    Mijn woon-werk verkeer gaat over 80km/u wegen, 50km per dag v.v.
     
  11. 80 in zijn 5 dan kun je wel gunstig rijden
     
  12. Mijn boardcomputer geeft 9.9 op de 100 aan ;)
    Zelfs met snelwegskilometers. 18" werkt dan ook niet echt mee natuurlijk...
     
  13. Ik rijd gemiddeld 1:13 met een FF2f2 1.6 100 pk.
    Altijd 50-80 wegen. Bij het rijden op de snelweg is de auto meestal minder zuinig :(
    Doe het dus nog aardig als ik jullie resultaten zie. Al is de fabrieksopgave een ander discussiepunt.
     
  14. Gisteren weer getankt, bc gaf 6,8 aan en dat kwam aardig overeen met mijn eigen berekening. 1 op 14,8
     
  15. Dan rijd je toch alles in z'n 5? 1 op 14.8 zal ik nooit halen en echt scheuren doe ik nou ook weer niet.
     
  16. Alles in z'n 5 zal ook niet zo'n succes worden.

    Gewoon op tijd op- en terug-schakelen.
    En als je weet dat er een rotonde etc. komt, uit laten rollen.
     
  17. #17 Hild, 5 mei 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2014
    2008 Wagon Titanium 1.6 16v hier, met de 17" velgen, meedraaiende koplampen, zelfreinigende mokhouders en andere blingbling. Ik ben er heel blij mee, echt een toffe bak.

    Mijn conclusie na 4 maanden Focus rijden: ik kan goed leven met de 1.6, maar het is geen zuinigheidswonder. Dat blok is vrij oude technologie, en het is toch bijna 1300 kilo aan auto die in beweging moet worden gebracht. Ik kan me voorstellen dat een Wagon ook nog es minder aerodynamisch is dan een hatchback. De versnellingsbak is vrij kort, om toch nog een beetje vlot op te kunnen trekken. Helpt allemaal niet mee.

    Maar: als bestuurder heb je enorm veel invloed op het verbruik. Een paar dingen die me zijn opgevallen:

    - Airco pakt ongeveer 0.4l/100km op de snelweg! Als het niet bijzonder warm of vochtig is zet ik em nu gewoon uit. Climate control staat verder wel gewoon aan.

    - Bandenspanning scheelt naar mijn idee behoorlijk. Ik kwam er achter toen ik een keer voor een lange rit met volle belading de banden op 2.5/2.8 bar zette in plaats van de 2.3 normaal. Ik heb er even geen getallen bij, nog een keertje nameten. Als ik kan leven met het verminderde comfort (houdt al niet over met die platte bandjes en de stijve carrosserie van de focus) en als het geen rare slijtage oplevert laat ik ze op de maximale spanning staan.

    - Als ik gedachteloos met het verkeer mee rij op de snelweg kom ik inderdaad op die 1 op 12. Als ik bewust zuinig rij, rij ik 100km/h op de teller, zoveel mogelijk cruise-control, airco uit, af en toe gas geven om een vrachtwagen in te halen zonder meteen een opstopping te veroorzaken......1 op 17/18.. Het kost even tijd om te wennen aan deze rijstijl (want een echte vent rijdt met z'n haar in de fik op de linkerbaan blabla) en je moet een middenweg vinden tussen verbruik en doorstroming/veiligheid....maar verder vind ik het superrelaxed, en veel stiller in de auto. In reistijd scheelt het weinig. Hoe drukker het wordt, hoe minder het scheelt in gemiddelde snelheid ten opzichte van doorjakkeren. Ga maar na hoe vaak je moet inhouden of afremmen in de spits.

    - Met koude motor wordt er veel meer brandstof ingespoten, ik meen 25%. Korte ritjes door de buurt met een koude motor tellen hard mee. Het blok wordt gelukkig snel warm en het zijn iedere keer maar een paar kilometers...maar op de lange termijn kost het stiekem toch een hoop geld. Je kunt vaak ook met de fiets...

    - Cruise control....het is comfortabel, maar ik weet nog niet zo zeker of het beter is voor het verbruik dan m'n eigen rechtervoet. Cruise control probeert krampachtig de ingestelde snelheid te behouden door soms flink gas te geven. Het is een vrij 'dom' systeem, naar mijn idee. Als ik 'huidig verbruik' pak op een rechte weg, stuitert het verbruik met de cruise control zo'n 0.5l/km op en neer. Als ik zelf het gaspedaal zo stil mogelijk hou, blijft het zo te zien constanter. Of dit ook over langere stukken invloed heeft moet ik nog een keer testen.

    - In de bebouwde kom ben ik er nog niet zoveel mee bezig geweest. Wat zeker helpt is rustig optrekken, vroeg schakelen, goed vooruit kijken,de auto uit laten lopen als je weet dat je verderop al moet stoppen (boven de +/- 1200 toeren wordt er geen benzine ingespoten als je geen gas geeft), veel afstand houden, zo min mogelijk remmen, zo min mogelijk snelheid verliezen in de bochten, in de hoogste versnelling rijden waarbij de motor nog lekker loopt (50 in de 4, tenzij je steil omhoog klimt) en simpelweg met een fluwelen rechtervoet rijden. Beter langzaam uitrollen zodat je in de tweede versnelling weer weg kunt als het groen wordt.

    - Vertrek op tijd zodat je je niet hoeft te haasten. Haast is echt dodelijk voor het verbruik. Als ik haast heb ga ik onbewust agressiever rijden. Meer gas, langer doortrekken, harder remmen, beetje bumperkleven...niet goed. Heb je geen haast, maar ben je gewoon van nature een zenuwpees voor wie het niet hard genoeg kan: klassieke muziek. Bij een fluitconcert van Mozart kún je gewoon niet stressen. :lol::lol:

    Ik meet het verbruik door alles zo constant mogelijk te houden en dan het gemiddelde verbruik te resetten. Even wachten tot het getal niet meer verandert....en je krijgt een aardig idee. Best een leuk spelletje. :thumbs:
     
  18. Goeie tip qua muziek Hild

    Ik heb altijd zeer relaxte muziek op staan, en dat heeft toch invloed op mijn rijstijl (die wordt nog relaxter :mrgreen:).

    Verder kun je nog kijken naar je toerental in combinatie met je "real time" gebruik op de BC. Bij "te lage" toerentallen (en dan bedoel ik niet zo laag dat de wagen gaat bokken) kan het gebruik hoger zijn dan bij terugschakelen en iets hogere toeren. Volgens mijn BC dan.
     
  19. Mooie tips hild!
     
  20. Ik haal op dit moment op winterbanden 1 op 14.8 met mijn FoFo2 1.6 uit 2005.
    's morgens vroeg 110km/h op de cc over de snelweg en 's middags terug gewoon met het verkeer mee rijdend. Volgende week komen de zomerpantoffels er onder en ben benieuwd wat het verbruik dan gaat worden.
     

Deel Deze Pagina