Grote afwijking gemiddeld verbruik

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door HokusFocus, 9 apr 2014.

  1. Nu valt het me eigenlijk al vanaf het begin dat ik de auto heb op dat het gemiddelde verbruik redelijk afwijkt van het daadwerkelijke verbruik. Nu werd me al gewezen op de mk3 manier, maar die werkt dus niet voor de mk2 (via afe-bias de waarde veranderen). Als ik namelijk op de teller 1:21,x heb staan dan mag ik blij zijn dat het daadwerkelijke verbruik 1:19 is en dat vind ik een behoorlijke afwijking. Ik kan ook zo niks op internet vinden en vraag me dan ook af of er meer mensen last van hebben en of dit eventueel op te lossen is. Ook in elmconfig heb ik niks kunnen vinden wat er toe doet. Ik heb rom 509 op mijn teller staan trouwens.
     
  2. Bandenmaat staat wel goed?
     
    • Ja hij wijkt bij mij ook af, maar wel minder dan bij jou.
    • Bij mijn weten is dit niet aan te passen
    • Wel is mijn actieradius weergave juist weer heel erg pessimistisch. Zou stuk meer kilometer kunnen rijden dan er wordt aangegeven.

    Blijkbaar is de actieradius berekening anders dan de berekening van het gemiddeld verbruik. Persoonlijk boeit mij het niet, zolang de actieradius maar niet meer aangeeft dan ik kan rijden.
     
  3. Hoe bedoel je dat Marco? Ik heb in ieder geval wel de bandenmaat die bij de auto hoort (205/55/r16 en voor de winter 205/50/r17).
     
  4. De bandenmaat kan in de PCM worden gewijzigd. Met ELMconfig is het mogelijk om dit zelf te doen.

    Ook bij de verschillende band/velgmaten die door Ford worden voorgeschreven zit er verschil in afrolomtrek tussen de diverse maten. Om de afwijking op de teller zo klein mogelijk te houden dient de gebruikte band/velgmaat in de PCM te worden geprogrammeerd.

    Wanneer niet de juiste bandenmaat in de PCM is geprogrammeerd zou dit in theorie kunnen kunnen leiden in een afwijking in brandstofverbruik tussen de weergave van de teller en het werkelijke verbruik. In de praktijk is het verschil zo klein dat de meeste mensen dit niet eens zullen merken.
     
  5. Ok bedankt voor de tip. Ga ik direct even naar kijken. Aangezien ik het zowel met de winter als de zomerbanden heb valt het wel op. De afwijking is dan ook even groot.
     
  6. Ik krijg dat gedeelte van de pcm niet aan de praat [MENTION=142]JW[/MENTION] ... Ik krijg steeds deze melding en heb al van alles geprobeerd:
    [​IMG]
    De rest doet het wel gewoon.
     
  7. In je screenshot staat het verkeerde type PCM geselecteerd. Je hebt nu de SIM 28/SIM 29 PCM geselecteerd. Dit type PCM is zit alleen op de 1.4 en 1.6 Duratec benzinemotoren.

    Voor de normale 1.6 TDCI motoren moet je PCM type EDC16C34 selecteren. Mogelijk dat het dan wel werkt.


    Hou er wel rekening mee dat de 1.6 TDCI in Rusland nooit is geleverd. Het kan dus zo zijn dat sommige functies niet volledig zijn getest of mogelijk nog bugs bevatten. Mijn ervaring is dat het in sommige gevallen noodzakelijk is om de PCM firmware opnieuw te programmeren als je de bandenmaat wil wijzigen. Dit is niet geheel zonder risico's.
     
  8. #9 HokusFocus, 9 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 apr 2014
    Dan kan ok dus beter even ids er aan hangen in het geval de verkeerde staat geselecteerd?
    Wat voor risico's moet ik trouwens aan denken als ik de de bandenmaat aanpas?
     
  9. [MENTION=142]JW[/MENTION] ik heb net nog even gekeken en het klopte idd wat je zei. Nu ik hem op de 1.6 tdci heb staan leest hij keurig alles. Ik heb even als test mijn maat ingevoerd en er kwam een ander getal te staan. Ik heb nog maar niks opgeslagen om geen gedoe te krijgen. Er staat nu 825 en als ik de maat invul dan komt er iets van 837 uit en bij de 17" velgen 831. Geen grote verschillen, maar het zou wel kunnen leiden tot een verkeerde indicatie van het gemiddelde verbruik?
     
  10. Kan het dan ook zo zijn dat dit net andersom is? Dus een ongunstiger verbruik dan in werkelijkheid?

    De mijne blijft stuk een gemiddeld verbruik van 1:12,3 op de BC aangeven. Als ik het aan de pomp uitreken kom ik altijd zo rond de 1:12,8 - 1:13,5 uit.

    Ik heb er overigens 235/40/18 banden onder liggen voor de zomer.
     
  11. 825 is het aantal omwentelingen van het wiel per Mijl. Bij de voorgeschreven velg/bandenmaten van de Focus 2 is de dit getal in alle gevallen groter.

    15 inch velgen met bandenmaat 195-65-15 = 835 omwentelingen per Mijl.
    16 inch velgen met bandenmaat 205-55-16 = 838 omwentelingen per Mijl.
    17 inch velgen met bandenmaat 205-50-17 = 832 omwentelingen per Mijl.
    18 inch velgen met bandenmaat 225-40-18 = 831 omwentelingen per Mijl.


    Gezien de waarde die in jouw PCM geprogrammeerd staat al afwijkt t.o.v. de door Ford voorgeschreven bandenmaten zou dit het verschil in verbruik kunnen verklaren. De enige manier om hier achter te komen is door de correcte waarde in de PCM te programmeren.




    Gezien 235-40-18 een afwijkende maat is t.o.v. de door Ford voorgeschreven bandenmaat bij het gebruik van 18 inch velgen (225-40-18) is het goed mogelijk dat hierdoor het werkelijke verbruik afwijkt t.o.v. het berekende verbruik. De bandenmaat die je gebruikt heeft immers een grotere afrolomtrek als de voorgeschreven bandenmaat. Tussen beide bandenmaten zit een verschil van 10 omwentelingen per mijl. Wanneer je de correcte waarde in de PCM programmeert vermoed ik dat het berekende verbruik wat zal veranderen.
     
  12. Kan ik dit zonder problemen invoeren?
     
  13. Je kan in ELMconfig in principe zonder problemen de bandenmaat wijzigen. Zelf wijzig ik na de wissel van zomerbanden naar winterbanden en omgekeerd telkens ook de bandenmaat. Ik heb dit nu al diverse keren gedaan zonder problemen.

    Wel heb ik de ervaring dat het nodig kan zijn om de volledige PCM firmware opnieuw naar de PCM te schrijven. Dit is in ieder geval bij mijn 1.6 Duratec het geval. De configuratie van de PCM kan dan probleemloos uitgelezen worden maar het programmeren van de gewijzigde instellingen lukt dan niet omdat de VID block niet leeg is (wat logisch is). Wanneer ik dan de firmware tegelijk met de gewijzigde VID-block laadt werkt het wel. Mogelijk dat dit bij jouw type PCM anders is.
     
  14. Ok bedankt! Ik ben benieuwd of het wat zal helpen om het verbruik wat accurater te krijgen.
     
  15. Het is nu alweer een poos geleden en verschillende rom versies en een paar tanken diesel later kom ik tot de conclusie dat de afwijking nog steeds ruim 2km per liter is ook met de juiste bandenmaat. Zou het te proberen zijn om het getal handmatig hoger te maken zodat de afwijking kleiner wordt, of beïnvloed ik dan ook andere waardes?
     
  16. Hoi Houke, mijn verbruik ligt volgens de BC op 4,7/100 (1:21,2) als ik dit omreken naar het echte verbruik aan de pomp kom ik ook op 1:19,4 uit. Rijd op de standaard velgen met zomerbanden.
     
  17. Je kan de bandenmaat wel aanpassen maar dan rij je volgens de teller ook meer of minder kilometers volgensmij klopt het verbruik dan nog hiet
     
  18. Dat doe je netjes! Ik haal met moeite 1:18...:(
    Je kan de teller niet beïnvloeden met die instelling volgens mij.
     
  19. De instelbare bandenmaat is er juist om tellerafwijking tegen te gaan. Als je de bandenmaat op een andere waarde staat als de banden die zijn gemonteerd ga je dus juist afwijking krijgen.

    Als ik het me goed herinner kan je de afwijking van het verbruik ook corrigeren in de teller maar hoe dit precies zit zou ik dan uit moeten zoeken. Ik ben hier in ieder geval weleens mee bezig geweest.
     

Deel Deze Pagina