1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Auto afgeslagen en start niet meer (diesel)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Arjan+ford, 8 apr 2014.

  1. Goedendag Allemaal,

    We zijn na wel zoeken sinds kort (5 weken) eigenaar van een Focus wagon (1.6 TDCI 109pk). Auto rijd super en we waren er er blij mee.

    Nu hebben wij helaas al een storing met de auto gehad tijdens onze vakantie in Denenmarken. Wij waren op de weg terug naar huis, 20KM van ons vakantie adres, we rijden op de autoweg cruisecontrol op 90KM en ineens zonder waarschuwing valt de motor uit. Niet haperen of iets anders gewoon uit. Nu zat er nog voor 400KM diesel in de tank dus dat kan het niet wezen. De plaatselijke ANWB kreeg hem ter plekken ook niet aan de praat. Daardoor werden we weggesleept naar de garage. Hier hebben ze ook nog geprobeerd hem te maken naar helaas niets. Aangezien het zaterdag was en we niet verder konden heeft de ANWB een huurauto voor ons geregeld en moest onze focus met transport terug naar NL. Daar is hij afgelopen vrijdag weer aangekomen. Nu heeft de garage hier als weer aangesloten, accu opgeladen want die was leeg door het velen starten en de motor loopt weer. Uiteraard computer helemaal vol foutcodes. Nu heeft de monteur hem mee naar huis gehad en die vindt dat de motor inhoudt (turbodruk te laag) geeft de computer ook aan. Nu zijn ze hem nog helemaal aan het doorlichten maar heeft misschien iemand hier op het forum een idee. Ik ben bang dat we een kat in de zak hebben gekocht. hieronder heb ik nog wat gegevens van de auto staan.

    kilometerstand +/- 146.000KM (weet even niet precies hoeveel)
    Brandstoffilter vervangen 143.000KM
    Roetfilter 143.000KM
    Grote beurt 143.000KM

    Groeten Arjan
     
  2. #2 Albert, 8 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2014
    oeps niet goed gelezen. Succes met het oplossen. Ik heb het ook eens gehad. Bij mij was het een brandstoffilter welke niet helemaal fris meer was. Althans na het vervangen ervan is het niet meer gebeurd.
     
  3. Ik zou zeggen een slecht werkende EGR klep (mogelijk als gevolg van een vervuild roetfilter).
     
  4. Hopelijk valt het mee!
     
  5. Bovag garantie bij de aankoop gekregen?
     

  6. roetfilter is redelijk laat vervangen (moet bij 120K)
    is er ook nieuw additief bijgevuld?
     
  7. Zoals ik idd had gelezen. Doordat het roetfilter te laat is vervangen kan het best zijn dat daardoor de EGR klep naar de bliksem is gegaan.
     
  8. Hallo Allemaal,

    Helaas geen Bovag garantie. Maar moet zeggen dat ik tot nu toe goed ben geholpen door de garage.

    ik heb de auto nog steeds niet terug. Ze hebben nu de brandstofmeter eruit gehaald en opgestuurd naar een gespecialiseerd bedrijf. Ze zijn hem helemaal binnenste buiten aan het keren. Kan een goed of slecht teken zijn weet ik ook niet? Ik heb in ieder geval nog niets van een defecte of niet goed werkende EGR gehoord. Komt de auto dan met een fout code hiervoor?

    Groeten Arjan
     
  9. #9 kolere, 11 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2014
    Je hebt neem ik aan toch wel iets afgesproken over wat het gaat kosten en wanneer ze je daar over moeten informeren? Ik vind het wel zo normaal als de garage bijvoorbeeld niet alle arbeidsuren rekent. Je hebt gewoon recht op een vorm van garantie.

    Verder lijkt mij niet dat de brandstofmeter is opgestuurd, doorgaans zit de vlotter in de tank en moet gewoon de hele tank worden vervangen. Lijkt mij sterk dat de auto uitvalt en niet meer start als de meter niet goed werkt.

    Tubodruk te laag heeft hier al helemaal niks mee te maken.
     
  10. Nou dat heb ik nog niet. Ondanks zeer veel aandringen van mijn kant. Heb meteen al in Denemarken gebeld met de vraag van hoe het op gelost gaat worden. Laatste keer gisteren. Ze beloven dat de auto helemaal gemaakt gaat worden, dat we ons geen zorgen hoeven te maken. Ze kunnen moeilijk een oplossing bieden zeggen ze voor dat ze precies weten hoe of wat? Ik had meteen al na de 1ste tankbeurt aangegeven dat de meter defect was. Had hem namelijk vol getankt en de meter kwam niet over de helft. Dus dat zou in ieder geval gemaakt gaan worden.
     
  11. De vlotterunit kan losgemaakt worden van de tank. Mogelijk is die ter revisie opgestuurd.
    Ik meen hier te hebben gelezen dat de boordcomputer ook naar de tankinhoud kijkt. Dus als de vlotter aangeeft dattie leeg is dat de motor niet wil starten.
     
  12. Met het vlotter zijn ze ook bezig geweest. Maar als het iets met de toevoer van diesel is zou hij dan niet eerst signalen geven zoals haperen van de motor. Ik ben een beetje bang dat ze bij de garage niet precies weten/vinden wat er aan de hand is.
     
  13. Het kan natuurlijk zijn dat de brandstofpomp er ineens mee is opgehouden of zo. Maar ik neem aan dat als hij niet meer wil starten (draait de startmotor nog wel?) er wel foutcodes in staan waar ze meer mee kunnen.
     
  14. Als eerste allemaal bedankt voor de reacties op mijn vragen. Ik heb inmiddels weer contact gehad met de garage. Ze hebben een klep voor de turbo besteld, de druk was namelijk te laag. Die gaan ze morgen monteren, volgens hun was dit een deel van het probleem (gaf de computer van de auto ook aan). Daarnaast is de brandstofmeter en vloter vervangen. Nu klinkt het mijn niet allemaal even logisch. Wat denken jullie ervan?
     
  15. Heb net 10 minuten met de monteur gebeld. Er zat veel lucht in de brandstofleidingen. Nu zijn de 1.6 TDCI motoren zelfaanzuigend, er zit geen opvoerpomp op. Nu is het zo dat als er maar 1 bel lucht in het systeem zit het vacuum van de motor niet meer vacuum is en de motor geen diesel meer aanzuigt. Doordat de meter niet de juiste vulling van de tank van de tank aangeeft denk hij dat toch de tank leeg was. Dat van turbodruk kwam hij extra tegen.
     
  16. #16 kolere, 14 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 apr 2014
    Je zei toch dat er nog voor 400km aan diesel in de tank zat? Je dagteller werkt toch wel goed, dan weet je toch sowieso wel of er ongeveer nog genoeg in zit. Je moet echt heel erg je best doen wil je na 800km echt stilvallen met deze motor (of je moet met een caravan rijden).

    Als de vlotter niet goed werkt komt er geen lucht in het brandstofsysteem. Wel kan de lucht in het systeem heel goed de oorzaak zijn van het uitvallen en niet meer aan willen slaan.

    Als ik het goed herinner zit er een sensor op het brandstoffilter. Hier zit een ring tussen, als die niet goed afdicht kan die hierop lucht aanzuigen en uiteindelijk volledig stilvallen. Anders zou je bijna aan de leiding tussen tank en filter moeten gaan denken.
     
  17. Hoi Kolere,

    Ja dat klopt inderdaad, volgens de boardcomputer kon ik nog 400KM rijden. Klopte ook met mijn eigen berekening aan de hand van de dagteller. Ik heb de monteur gebeld met jou tip. Hij gaat ook dat nog even controleren. Maar hij zei dat als de motor ergens lucht vandaan zuigt je dat in de leidingen moet zien gaan en hij ziet dat niet. Maar gaat het in ieder gevel controleren. Bedankt.
     
  18. Goedendag Allemaal,

    Even niets van mijn laten horen! Sorry hiervoor was zeer druk. Inmiddels de auto weer terug van de garage. Bleek toch in het feit te zitten dat de brandstofmeter kapot was. Dus was het systeem niet meer vacuum en kon de motor geen diesel meer aanzuigen. Daarnaast zal ik zelf iets niet goed hebben gedaan met het resetten van de dagteller. Moet zeggen dat ik door de garage zeer goed geholpen ben. We hadden de auto gekocht zonder garantie en alles is zonder kosten gerepareerd. Alleen de volle tank diesel moesten we betalen. Naast de brandstofmeter is ook de turbo gerepareerd met een nieuwe klep en sensor. Loopt weer als de brandweer!

    Bedankt allemaal voor de tips en reacties!

    Gr. Arjan
     
  19. Dat is dan mooi opgelost! Ik zeg prima garage!
     
  20. Ze bestaan nog wel! Garages waar men nog weet wat service is:D
    Mooi dat hij het weer doet.
     

Deel Deze Pagina