APK afkeur / xenon

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Maurice JJ, 2 apr 2014.

  1. Hallo,

    Vandaag is mijn Focus 2006 afgekeurd voor de APK.
    Ik heb achteraf ingebouwde xenonverlichting dat niet meer in hoogte versteld kan worden middels de regelknop in het dashboard, wat afkeur betekent volgens de Forddealer.
    Een oplossing volgens hun is om die regelknop te vervangen door iets zonder stelwieltje zodat het lijkt of dat af fabriek zo bedoeld is.
    Heeft iemand een passende oplossing voor dit probleem en/of komt iemand dit bekend voor?
    Volgens mij ben ik niet de enige die achteraf xenon heeft ingebouwd.

    alvast bedankt voor de reacties
    groeten Maurice
     
  2. Heeft volgens mij niets met xenon te maken. Onze toyota werd ook afgekeurd omdat 1 stelmotor niet meer werkte. Als de verstelling in het interieur zit moet het werken. Oplossing: draaischakelaar er uit voor de keuring (bij de toyo was dit een losse schakelaar) tape over het gat, en goedgekeurd.
     
  3. Heb je alleen xenon gemonteerd of compleet andere lampen?

    In het laatste geval kan het zo zijn dat je lampen hebt zonder stelmotoren, die komen veel voor.
    Is het alleen xenon wat je in de originele lampen hebt gezet dan is het een kwestie van één of twee defecte stelmotoren.

    Voor de APK is hoogte verstelling geen eis. Als het er op zit dan moet het werken. Zit het er niet op, geen probleem.
    Echter, als er een stel knop in het dashboard zit dan moet je deze voor de APK verwijderen. Blijft deze zitten dan moeten de stelmotoren ook werken.

    Volgens mij zit de regelknop in jouw lichtschakelaar, toch? Dan is het lastig verwijderen. Alleen tape er overheen plakken is niet voldoende.
    Dan zou ik toch eens kijken of het echt een stelmotor is die stuk is of dat hij uit de stelnok is gekomen. Dat komt vaker voor. Je moet dat wel even de koplamp demonteren om dat te controleren.

    Bij jouw type is het lastig om een stelmotor te vervangen ben ik wel eens achter gekomen. Een lamp van de sloop zou dan een goede oplossing zijn.

    Kun je de stelknop wel makkelijk verwijderen dan zou ik dat doen. Kun je later altijd nog eens kijken of je alles weer werkend kunt krijgen.

    Vorige week nog bij een Galaxy gedaan, daar zit de stelknop in een los paneeltje, ff dr'r uit, tape d'r overheen en door de keuring. :)
     
  4. #4 Blauwitje, 2 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2014
    @Maurice JJ

    Even aannemen dat het om deze koplampen gaat!

    [​IMG]


    Het is evt wel werkend te maken met de halogeen stelmotoren!
    Alleen moet er het 1 en ander aangepast worden! Maar ben je een beetje handig met een multimeter is dit goed te doen. Dit heb ik door middel van een handleiding van @rfknol gedaan De stel motoren passen namelijk in deze lampen alleen is het bolletje iets te klein en het armpje te kort maar dit is aan te passen door een ringetje en 1 of 2 krimp kousen over het bolletje te krimpen. ook moet je het stekkertje van 5 naar 3 pins afknippen en de juiste pin indeling maken en een plus bijmaken van de koplamp.

    Het grappige is dan ook dat de behuizing van alle lampen het zelfde zijn zoals de hologeen,afl en xenon. Alleen het gedeelte wat gesteld kan worden is bij iedere lamp weer anders.
    maar omdat de behuizing hetzelfde is kan de de halogeen stelmotor zo in de behuizing van de xenon koplamp draaien alleen klopt je hoogte dan voor geen kant en het balletje is te klein.....

    Hier is een handleiding van dus kan je dit op je gemak bekijken.

    klik voor handleiding

    Je hebt er gewoon gemak van als het werkt zeker als de focus zwaarder beladen is, en je houd je tegenliggers bevriend!:mrgreen:
    Succes
     
  5. zijn zat mensen die achteraf xenon hebben
    de grote vraag is met welke koplamp je het doet.

    als je orgineel koplamp hebt dan kan het idd zijn dat de hoogteregeling niet goed werkend krijgt. hiervoor moet je eigenlijk een extra stuk plastic tussen zetten om hem ver genoeg op de juiste hoogte te krijgen, vandaar. dan zit je tenminste niet op maximum van je stelschroef.
    eigenlijk hoort er een andere type stelmotor in. maar met de gewone kan het ook dat levert alleen probleem dat je kleine aanpassing inwendig moet doen.

    heb je aftermarket daar passen eigenlijk altijd de oude gewone stelmotors in.

    gewone koplamp lijkt me sterk ivm als daar xenon lamp in gezet wordt dat je verblindend licht hebt. je hebt dan heel veel strooilicht

    ik heb bij mij het namelijk ook aangepast en werkt nu volledige zoals het voor de wet moet. moet binnenkort ook afgemeld worden voor apk
     
  6. De tweede alinea is een vervolg op de eerste neem ik aan? Je hebt bij mijn weten nooit een extra stukje plastic nodig. Armpje is even lang van de handmatige motor, alleen is het balletje minder dik. Die moet je wat dikker maken omdat hij anders uit de haak van de reflector zou kunnen vallen.
     

  7. Het armpje is weldegelijk te kort en moet dmv een 1 cm kunstof ring en een nieuwe schroef veranderd en opgevult worden anders schijnen je koplampen 1m voor de auto Bwvs.:mrgreen:
     
  8. #8 Blauwitje, 2 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 apr 2014
    Hierbij nog wat foto's

    ook had ik de stekker los gemaakt daardoor kwam ik erachter dat de rubber afsluitingen kapot waren, de rechter koplamp motor moet iets gedremeld worden zodat de grootlicht motor er langs kan bewegen bij het stellen van de koplamp.

    Hier heb ik er een aantal van gekocht. na een grote zoektocht want de meeste verkochten ze per 100 tal

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Ah dat is dat busje achter de haak inderdaad, was ik vergeten!
     
  10. Inderdaad Blauwitje, dat zijn de bewuste lampen.
     
  11. Ik zou zeggen lekker op je gemak ombouwen en even je oude koplampen erin.

    Is eigenlijk gewoon de mooiste oplossing.
     
  12. Dat busje is heel simpel van een wit kunstof keuken greepje te maken gewoon 1 cm afzagen en even doorboren.
     
  13. Mocht je hulp nodig hebben wil ik je wel helpen.
     
  14. Vraag maar Raak!
     
  15. Ik wil het gaan oplossen door middel van het plaatsen van een originele schakelaar uit een focus met xenon. Daar zit namelijk de stelknop niet in.

    Groeten,

    Stefan.
     
  16. Vind ik een asociale oplossing. Twee achterpassagiers of belading in de achterbak en je zit iedereen te verblinden. Zorg gewoon dat je ze kan verstellen. Kost vrijwel niks en er wordt hier zelfs aangeboden je erbij te helpen....
     
  17. Bij de Focus 2 fase 2 ligt dit helaas een stuk lastiger. Bij de Focus 2 fase 2 koplampen zijn de stelmotoren niet meer als los onderdeel verkrijgbaar. De stelmotoren zijn onderdeel van de koplamp en kunnen niet meer worden vervangen.

    Ik weet niet of je er bij de fase 2 Xenon koplampen überhaupt bij kan om de stelmotoren te vervangen. Wanneer dit wel zo is zou je met de nodige handigheid een paar fase 1 stelmotoren kunnen plaatsen. Als de stelmotoren er niet uit kunnen is de enige mogelijkheid om de hoogteregeling werkend te krijgen door de originele automatische hoogteregeling in te bouwen. Dit is echter behoorlijk wat werk en de onderdelen hiervoor zijn relatief duur en gebruikt niet zo heel eenvoudig te vinden.
     
  18. kom je idd niet meer bij.
     
  19. Het was me niet opgevallen dat Jerico niet de topicstarter was, de topicstarter auto komt namelijk uit 2006.
     
  20. #20 Blauwitje, 4 apr 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 apr 2014

    met een fase 2 is het zowiezo anders want daar zit de stelmotor vast in het huis.(ow zie nu de andere racties lol)

    Kom je dan wel door de keuring? Waarschijnlijk als ze goed staan wel?
     

Deel Deze Pagina