1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

2006 2.0 TDCI motor reageert soms niet op het gas

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door geiz, 2 apr 2014.

  1. Mijn 2.0 TDCI Focus heeft een probleempje. Soms, maar altijd bij lage toerentallen, reageert hij niet op het gas. Ik kan pompen wat ik wil, of ém vol ingedrukt houden, pas na 10-20 seconden schiet hij dan plots weer vooruit. Het kan dus moeilijk in het gaspedaal zitten, gezien hij niet op variaties reageert. Pas zodra ik het gas loslaat en weer intrap, gaat hij er direct vandoor. Ik zit aan de pomp te denken, maar helemaal logisch is het nog niet. Het komt namelijk alleen voor zodra de koelvloeistof van de motor boven de 60gr celcius is. (Ik kan dit manipuleren met een potmeter). Dus als ik bij een 90gr warme motor de temperatuur kunstmatig terug draai naar 55gr, dan loopt hij perfect, is sterk, reageert altijd goed, geen problemen. Zodra ik ém weer boven de 60gr draai komt dit soms weer voor. (Ik had meer problemen zoals het continue regenereren, maar dat is nu over. )
    Wie wil er mee denken?
     
  2. Ik denk eerder aan de regelklep van de turbodruk. Aan de rechterzijde van de motor een bruin klepje.
     
  3. Interessante discussie McGyver, ik ga die truc met de cruse control eens proberen als ik weer geen respons heb. Toch blijf ik het bijzonder vinden, dat ik bij een gesimuleerde lagere motortemperatuur probleemloos kan rijden zonder enige hapering.
    En antig01, bedoel je de regelklep uit onderstaand plaatje?
    [​IMG]
    Ik zou verwachten dat als geen turbodruk op kan bouwen, de motor gewoon een stuk trager op gang komt.
    Overigens als ik de brandstofdruk monitor tijdens dit fenomeen, blijft deze ook onveranderd.
     
  4. Weelicht de koppeling die gaat slippen zodra de motor warm wordt, ik heb zelf vorige week een :tdci: uit 2004 gekocht en tijdens het proefrijden gebeurde er na het testen van het slippen met de koppeling (met 40 naar de 5e versnelling en dan vol gas) ook iets dergelijks, gewoon rijden maar als ik dan het gaspedaal wat dieper intrapte voelde ik in eerste instantie geen reactie, wel veel toeren en daarna weer aangrijpen.
    Ze hebben nu de koppeling, drukgroep en de pedaal cilinder vervangen.
    Mij benieuwen als ik hem woensdag ophaal.
     
  5. hoeveel km heeft de auto gereden.
    de hogedrukpomp kan problemen geven bij km-standen rond de 2-2.5ton
    verder bij peugeot 407 is het voorgekomend dat er problemen zijn met de gaspedaal.

    je moet weten dat als de motor een x aantal temperatuur heeft hij de motor ook anders aanstuurd. wat dus gevolg kan hebben op het rijden.
    als hij ziet dat hij 60graden of warmer is kan hij de verstuivers en de hogedrukpomp op andere manier instellen zodat hij niet teveel inspuit ivm hij niet perse warm moet stoken. kan dan op zuinig rijden spellen.

    turbo en vacuum geloof ik niet zo snel. want als je pedaal intrapt moet je ongeacht welke temperatuur de juiste inlaatdruk kunnen hebben. kan niet echt zijn.
    denk zelf eerder iets aan de inspuiting
    daar zijn eigenlijk alleen de stekkerverbinding en de commonrailsensor die wel eens problemen willen geven. maar dan meet hij niks en start hij slecht
    dan zou je dus de brandstofpomp zelf overhouden.
    echter als die kapot is dan levert hij eigenlijk direct geen druk meer en heb je storing als p0087 te lage druk in eenheid staan.
     
  6. Leppie: ik zie koppeling, drukgroep en pedaalcilinder. Niet het hydraulisch druklager en het vliegwiel? Lijkt mij dat ze bij het vervangen van de koppeling, een complete set vervangen. En waarom het vliegwiel niet? Geheid dat die of zijn beste tijd wel heeft gehad of binnen afzienbare tijd ook klaar is.
     
  7. Inmiddels de truc met de cruise control uitgeprobeerd. Op cruise versneld hij ook niet meer. Maar ik ga hier nog wat meer mee moeten experimenteren. (het komt altijd onverwacht, dus lastig uitproberen)
    Het komt enkel voor na (hard) remmen, en dan bij lage toerentallen.

    Ik ga de pompdruk eens monitoren, bij koude en warme motor.
    De hogedruksensor connector heb ik al een keer verbeterd, die geeft geen problemen meer.
    En anders de pomp preventief vervangen. Iemand een idee of hier een kalibratie aan vast zit?

    De koppeling is het zeker niet, dat zou je direct horen in het toerental, de motor smoort gewoon.
     
  8. Additionele informatie: hij schokt soms ook lichtjes bij constante toerentallen rond de 2000rpm.
     
  9. Heb je de injectoren al eens laten testen op een testbank bij een dieselspecialist?
     
  10. Wanneer is het luchtfilter voor het laatst vervangen?
     
  11. Schokken rond de 2000 tr lijkt meer op een egr die verstopt.
     
  12. Nee, nog geen injectoren laten testen. Ik kan ook geen duidelijke relatie bedenken met de klachten. Overigens heeft de auto nu alweer een week zonder enig probleem gereden.
     
  13. Ja, mogelijk zijn het twee fenomenen, de EGR vanwege het stotteren rond 2000rpm (wat je vaak hoort) en het soms niet opbouwen van de brandstofdruk een andere oorzaak.
    De EGR heb ik een paar maanden geleden gereinigd. Was overigens niet heel vies. Afdoppen heb ik ook geprobeerd, maar viel helaas niet mee (foutmeldingen). Misschien nog eens met een groter gaatje proberen.
     
  14. Beste Marco,

    Klopt het druklager was ik vergeten te noemen maar is ook vervangen, en ik dacht dat deze focus geen vliegwiel had, anders zal die ongetwijfeld ook vervangen zijn.
     

Deel Deze Pagina