motordiagnoselampje Focus 1 Phase 2

Discussie in 'Electronica' gestart door Mexflex, 28 mrt 2014.

  1. Hallo,

    Ik heb een vraag welke waarschijnlijk niet zo te beantwoorden is, maar ik stel hem toch.

    2 maanden geleden ging het motordiagnoselampje branden en ben ik naar de garage geweest (geen ford garage) De storing was dat het mengsel te arm was, men heeft deze gewist, als het weer voorkwam moest ik terugkomen.
    Na 1 maand wederom het lampje aan. Auto gebracht voor reparatie, bleek dat er geen lekkage gevonden is, de lambdasonde moest defect zijn, deze is vervangen echter na 2 weken wederom het lampje aan. De achterste lambdasonde is toen vervangen.

    Dit is nu weer een paar weken goed gegaan echter brand het lampje wederom. Ik heb geen klachten tijdens het rijden, echter er moet toch iets aan de hand zijn. Bij de garage geeft men aan dat het nu wellicht de KAT is. Ik heb echter niet zo'n vertrouwen meer in de garage omdat ze nu elke keer maar iets vervangen.

    Kan deze melding ook door een bobine komen welke versleten is?
    Vorige week startte de auto voor het eerste niet in 1 keer namelijk, maar pas bij het doorstarten. Bougies zijn ook al vervangen.

    Gr. Erik
     
  2. Alleen de voorste sensor kan aangeven of het mengsel te arm of rijk is.
    De 2e sensor is er alleen ter controle van de katalysator.
    Dus ze hebben de verkeerde sensor vervangen.
     
  3. beide zijn ze vervangen maar dit was het helaas niet. Heb je nog een tip in welke hoek we zouden moeten zoeken?
     
  4. accu los en dan na 15 min. weer monteren. (soort reset) ik heb het ook één keer gehad. brande het lampje opeens. toen accu 15 min. los en nooit meer gezien. Idee????
     
  5. Ook al eventjes naar de massa punten gekeken ? Even op schuren
     
  6. Vaak worden lambdasonde's voor niks vervangen omdat ze aangeven dat het mengsel te arm is. Dit is geen fout in de lambdasonde maar een juiste constatering van een ander probleem.

    De meest voorkomende fout in een lambdasonde is dat het verwarmingselement wat erin zit defect raakt.

    Er zal hier dus hoogstwaarschijnlijk een vacuumlek in het inlaattraject zitten.
     
  7. Wat je kan proberen is een spacer tussen de achterste lambdasonde te plaatsen. Als de KAT niet geheel goed is, wat bij de 1.6 16v weleens voorkomt bijvoorbeeld door een kapotte bobine (onregelmatige verbranding), dan wordt dit gemeten door de lambdasondes. De achterste controleert zeg maar de waarde van de voorste. Door een spacer te plaatsen meet de lambdasonde minder nauwkeurig.
     
  8. Dit gaat in dit geval niet op. De achterste controleert de waarde ten opzichte van de voorste. Een melding mengsel te arm kan alleen van de voorste komen.
     
  9. Oke duud'lijk.
     
  10. Bedankt voor jullie reacties, ik zal hiermee aan de slag gaan richting de garage.
     

Deel Deze Pagina