toerental signaal Durartec

Discussie in 'Electronica' gestart door FOCUSWAGON, 12 mrt 2014.

  1. Ik zoek het 4 cylinder toerensignaal tbv een kit kar waar een Duratec in ligt.
    omdat hij 2 bobines heeft is het zeer lastig om een toerenteller aan te sluiten.
    die zou dan geschikt moeten zijn voor 2 cylinder. De aangeschafte toerenteller is pas geschikt vanaf 4 cylinder instelbaar.

    bij de ecu?

    OBD stekker?


    wie weet raad? RW?
     
  2. Om welk type Duratec gaat het. Gezien je het hebt over 2 bobines gok ik dat het om een 1.4/1.6 Duratec gaat. Deze motor heeft 1 bobine met 2 gescheiden circuits waarbij 2 cilinders tegelijk vonken. Per krukasomwenteling vonkt elke cilinder 2 keer. Hierbij vonkt elke bougie dus 1 keer voor niets.

    Een toerenteller waarbij je het cilinder aantal in kan stellen is over het algemeen bedoeld voor een ontsteking systeem met stroomverdeler. Hierbij heb je hetzelfde aantal pulsen per omwenteling als het aantal cilinders. Bij een 6 cilinder heb je dus meestal 6 pulsen per omwenteling en bij een 8 cilinder meestal 8 pulsen. Vaak is een toerenteller die bedoeld is voor een ontsteking systeem met stroomverdeler niet geschikt voor een elektronisch verdelerloos ontsteking systeem.


    Om te bepalen wat de mogelijkheden zijn moet je weten welke PCM is toegepast. Gaat het hierbij om een standaard Ford PCM of om een aftermarket ECU. Als het bijvoorbeeld om een Ford PCM uit een Focus 2 gaat wordt het toerental via het CANbus systeem gecommuniceerd. Om het CANbus signaal om te zetten naar een conventioneel toerentalsignaal kun je dan een CANbus converter gebruiken.
     
  3. het gaat om een 2.0L
    dacht dat die ook 2 bobines hebben....

    kan ook een puls verdubbelaar aanschaffen, net zo duur als de canbus converter denk ik...
     
  4. Ik dacht dat de 2.0 een bobine per bougie heeft. Dus dat de bobine op de bougie zit.
     
  5. Dat is bij de Focus II/Focus C-Max/C-Max I (en nog meer modellen), maar niet bij de Fiesta ST150 die wel een aparte bobine en bougie kabels heeft.
     
  6. Het lijkt een dubbele bobine met maar één stekker met 3 draden.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Je zou kunnen proberen de pulsen via 2 diodes (bv 1n4001) af te nemen en die op de TT aan te sluiten. dus op iedere aansluiting van de bobine 1 diode en de andere kant van de diodes met elkaar verbinden naar de TT. De ring van de diode aan de kant van de TT.
     

Deel Deze Pagina