Accu

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door vder, 7 mrt 2014.

  1. Beste,

    Ik moet een nieuwe accu hebben voor mijn focus (zie hier onder). Wie weet wat voor type er in hoort. Is dat 44 Ah of 70 Ah. en hoeveel moet dan de EN waarde zijn voor de koude start.
     
  2. Standaard is volgens mij een 41 Ah EN 360A
    een 44 Ah EN 440A past ook, en een 61 Ah EN 600A kan ook nog
    wat veel belangrijker is, of de hoogte/breedte/lengte maten wel kloppen,
    en of je + en - polen de juiste positie hebben.
     
  3. En het belangrijkste van alles is dat je het juiste type accu koopt. De focus heeft het Smart Charge systeem waarbij de laadspanning vrij hoog ligt. Hierbij moet een Silver/Calcium of Calcium/Calcium accu worden gebruikt.


    In zowel mijn vorige focus 1 als mijn huidige Focus 2 zat origineel een 43Ah /390A CCA (Cold Cranking Amps) accu. Toen deze in mijn Focus 2 kapot ging heb ik een 72Ah / 680A CCA accu geplaatst. Ik heb hierbij gekeken wat de maximale maat accu was die in de accubak past en wat de positie van de plus en min pool was en aan de hand hiervan de maximale capaciteit berekend die ik in de accubak kwijt kon.

    Ik heb bewust voor een accu met grotere capaciteit gekozen omdat ik de originele 43Ah aan de lichte kant vond. Met de 72Ah accu start de motor veel gemakkelijker. Daarnaast is mijn auto voorzien van behoorlijk wat elektrische verbruikers waarvan een aantal veel stroom verbruiken. Hierdoor is wat meer accu capaciteit niet bepaald overbodig.
     
  4. Hij start (startte) prima met deze accu. Nu ligt er 43 Ah en 330 EN. Nu de volgende die ik kan kopen is een Lucas 44Ah 440 EN. Of is een zwaardere beter. Ik heb even gekeken bv. een 53 Ah 470 EN. Die past er ook in. Mij auto heeft climate, voorruitverwarming e.d. Mij lijkt persoonlijk 72 Ah wel wat veel. En wat is belangrijker de hoeveelheid Ah. od de EN waarde koude start?
     
  5. :schater: wat is te veel?? wij hebben in onze 1.4i Fiesta ook een 72Ah liggen,
    die startmotor zit voorlopig niet zonder spanning :schater:
    Uiteraard is het een beetje extreem te veel dan nodig is, maar het kan prima,
    zelf ga ik altijd voor iets meer dan standaard, ietsje over capaciteit is altijd
    prettig, dus ik zou dan voor die 53Ah gaan.

    En de koudestart amperage is het belangrijkste, 470A is ruim voldoende :thumbs:
     
  6. Dan ga ik die bestellen. Top!!
     
  7. Heb jij toevallig nog de maximale maten liggen? (scheelt mij weer meten) of welk merk/typenr accu is het?

    Vroegâh had ik nog boeken met alle accumaten, typen en poolaansluitingen, maar die staan ergens op zolder en zijn zeker niet courant meer.

    Ik kies ook altijd voor een zo groot mogelijke accu om wat meer reserve te hebben, overblijfsel van de car hifi hobby. Ook zodat mijn accu niet leeg is wanneer de binnenverlichting van de achterklep weer eens is blijven branden.
     
  8. Ik heb geen idee wat de maximale maat is. Het is inmiddels al weer bijna 5 jaar geleden dat ik bij mijn huidige Focus 2 de accu heb vervangen.

    Je zal dus echt zelf even moeten meten.
     
  9. Ah, geweldig Boomerang78, THANX!
    Het lijkt erop dat er een aantal grotere modellen zullen passen.
    Ik had al gekeken (toen ik de startkabels moest hanteren) en zag dat er nog behoorlijk wat ruimte in de lengte over was, In de hoogte ook wel wat, maar daar heb ik me in het verleden al eens in vergist.

    Heb maar een Exide Premium EA722 (72Ah/10 EN 730A)in Germanië besteld, was nog geen 8 tientjes inclusief verzending. Is wat langer, maar zou net moeten passen.

    Zodra hij binnen is hang ik hem een nachtje aan de CTEK lader en bouw hem daarna in.
     
  10. Hallo Simon,

    Wat is het prijsverschil tussen de Nederlandse en de Duitse accu ? Zelfde merk ?


    gr Tim
     
  11. #12 simonlebon, 10 sep 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 sep 2014
    Hey Tim,
    Ik heb de Exide Premium EA722 (72Ah) in Duitsland besteld en hij is vandaag afgeleverd. Hij heeft mij in totaal € 78,28 gekost; € 67,40 plus € 12,90 verzendkosten minus € 2,02 betalingskorting. Nog geen 8 tientjes dus.

    In Nederland kan ik de Exide Premium sowieso haast niet vinden, wel de Excell (EB712) de goedkoopste was € 109,99 inclusief verzendkosten.

    Als je in Duitsland bestelt met je wel goed kijken naar de verzendkosten, die verschillen flink per shop. Sommige adverteren de prijs exclusief het verplichte statiegeld (Batteriepfand) van € 7,50. Ook qua garantie is het natuurlijk een stuk lastiger.

    Ik heb nu wel meer accu voor minder geld. De Exide Premium komt prima uit allerlei Duitse tests:

    [​IMG]
    bron: GTÜ

    De Varta Silver Dynamic doet het hier op sommige punten beter, maar is wel een stuk duurder.


    bron: Autozeitung

    Wil je echt een winteraccu hebben, dan kun je beter kiezen voor een AGM-accu (bijv Optima), maar dan moet je wel een stuk dieper in je buidel tasten. De prijs voor Optima's ligt rond de € 150.
     
  12. #13 simonlebon, 8 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 nov 2014
    Pff!
    Het was wel even tobben, want de minkabel was eigenlijk net iets te kort. Beetje kunst en vliegwerk uit moeten halen, maar de accu paste precies in de bak. Ik zou toch adviseren om een maatje kleiner te nemen, bijvoorbeeld de EA602 60Ah, EN: 600A 242x175x175mm (LxBxH), dat monteert iig een stuk makkelijker.

    Misschien dat ik de minkabel nog een keer vervang door een dikke laskabel. Die zijn soepel oliebestendig en hebben een lage weerstand. En ze zijn nog redelijk goedkoop ook.

    Verschil is wel goed te merken, alleen al aan de verlichting en het ronddraaien van de startmotor. Grote verbruikers hebben nu ook veel minder invloed. Spanning blijft dus veel stabieler, die oude accu was dus echt wel op.
     
  13. #14 CrazzyKevin, 10 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 nov 2014
  14. Ik denk dat de accubak van een diesel net iets groter is, mijn accu paste maar nèt. Ik heb de accu bij ARS24 gekocht: http://www.ars24.com/Batterie/Autobatterie.html
    (ik weet niet of het toegestaan is commerciële links te plaatsen)
    Bij de prijzen moet je ongeveer een tientje optellen, dan heb je de prijs waarvoor je hem in huis hebt.

    Als je iets in Duitsland zoekt, kun je met idealo.de prijzen vergelijken, wel opletten met verzendkosten en betalingsmogelijkheden. Er zijn wel meer van dat soort sites.
     
  15. Goeie Tip bedankt! Ik heb maandag ook een accu bij ARS besteld. IDD veel goedkoper. Maar waarom zou je accu aan een lader hangen voor inbouwen?
     
  16. Zodat hij helemaal opgeladen is als je hem voor het eerst wil gebruiken en je er dus zeker van kan zijn dat hij ook meteen start:)
     
  17. #18 simonlebon, 18 nov 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2014
    Precies. Accu's kunnen al een tijdje opgeslagen zijn in een magazijn en al wat lading verloren hebben en soms zelfs bijna leeg zijn. Ga je de accu dan zwaar belasten, dan bestaat de kans dat de capaciteit wordt aangetast. Dan heb je feitelijk weer een verouderde accu. Daarom is het raadzaam om nieuwe accu's goed op te laden voordat je ze inbouwt.
     
  18. Duidelijk verhaal, dat moeten we niet hebben natuurlijk. FF polsen bij de buren of iemand een lader heeft.

    Bedankt heren.
     
  19. Duidelijk verhaal, dat moeten we niet hebben natuurlijk. FF polsen bij de buren of iemand een lader heeft.

    Bedankt heren.
     

Deel Deze Pagina