Advies gevraagd

Discussie in 'Prullenbak' gestart door MarkFocus, 6 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hallo Focusrijders,

    Ik zit met de volgende nare situatie. In juli 2013 heb ik een Ford Focus 1.6 TDCI uit 2009 met 137.000 km gekocht bij een Ford dealer voor ongeveer €10.000.

    Vorige week kreeg ik een motorstoring en is mijn Focus noodgedwongen afgesleept naar een andere Ford dealer.

    Dit resulteerde in het volgende:
    Direct vervangen:
    EGR Klep defect --> vervangen €750 euro
    Plaatjes rondom de injectoren vervangen --> €250 euro

    Advies te vervangen:
    Roetfilter aan vervanging toe --> nog niet vervangen kosten €1400
    Dubbelmassavliegwiel en koppeling --> nog niet vervangen kosten €1450.

    In januari zijn de verschildruk slangen al vervangen kosten €300.

    Al met al een totale kostenpost van €4.150 als ik alles laat repareren.

    Nu wil ik op korte termijn met mijn dealer in gesprek. Wat achten jullie redelijk?
     
  2. Hoeveel Km heb je gereden sinds je hem hebt gekocht?
     
  3. Ongeveer 25.000
     
  4. Ik heb ook een storing gehad vawege een defecte EGR-klep. Vervanging was 375 euro (excl. BTW) incl. arbeidsloon, dus 750 euro lijkt me heel veel. Roetfilter heb ik bij een actief forumlid laten vervangen; was 950 euro. Op deze twee reparaties moet dus wat te bespren zijn. Over de andere kostenposten kan ik weinig zeggen. Succes ermee!
     
  5. Dan heb ik er een hard hoofd in dat ze iets willen doen...
     
  6. je hebt 'm dus gekocht met zo'n 112.000km op de teller begrijp ik?
    daarna gewoon onderhoud uit laten voeren door de Ford dealer?
    ze hadden dan wss gemeld dat het roetfilter bij 120.000km vervangen dient te worden, de EGR klep en de brandplaatjes zijn denk ik het gevolg van het niet vervangen van het roetfilter (correct me if i'am wrong)
    de verkopende dealer zal weinig willen/kunnen doen als je de Focus daar niet in onderhoud hebt.
    de Ford(?) dealer waar die nu in onderhoud is had jou moeten wijzen op het vv van het roetfilter.
    het hoe en wat met de koppeling en DMV kan ik zo niet bepalen vanachter dit scherm.
     
  7. Als ik het zo lees, heeft hij hem met 137.000 km gekocht, en nu met 162.000km
    zit ie aan deze dikke kostenpost.....
    Als de vervangingstermijn 120.000km voor de DPF is, dan mag je redelijkerwijs
    verwachten dat iig de DPF is vervangen, en kan dan onmogelijk bij 162.000km
    al weer op zijn, want dat hoort dan rond de 240.000km.

    Dat zou het enige discussiepunt kunnen zijn waar wat te behalen mee valt,
    de rest is onder de noemer "normale slijtage" en zal direct van tafel geveegd
    worden....
    Uiteraard is het zuur dat het na de garantietermijn gebeurd, maar ik zou geen
    grote hoop vestigen dat je iets vergoed gaat krijgen, dus zeer voorzichtig je
    verhaal neerleggen bij de verkopende dealer ;)
     
  8. Hoi Dexter jouw verhaal klopt. Verbaast mij omdat ik bij bij 150k km terug ben geweest naar de dealer omdat mijn oliepijl opliep. Toen hebben ze de verschildruk slangen vervangen + beurt. Ik heb toen nog expliciet gevraagd naar de roetfilter. Deze zag er mag als nieuw uit kreeg ik als reactie. Dit staat uiteraard niet op papier...
     
  9. en wel gewoon dealer onderhouden Mark?
    dan kunnen ze volgens mij zien of en waar die vervangen is (desnoods aan de stempels in het onderhoudsboekje)

    bij mijn Focus waren er ook twijfels of de DPF al vv was en toen heb ik alle (2) dealers opgebeld die aan de auto hebben gewerkt en konden mij dit niet bevestigen, het bleek ook dat die idd nog niet vv was, dus uiterlijk zegt ook niet alles.
     
  10. Hij is en wordt keurig dealer onderhouden. Boekjes/stempels alles zat erbij. Bij aanschaf hebben ze keurig de 140k beurt uitgevoerd.
     
  11. een uitvoerig gesprek met de dealer hoe e.e.a. nu heeft kunnen gebeuren en hoe het op te lossen valt lijkt mij niet verkeerd iig.
    enige coulance van de zijde van de dealer lijkt mij wel gepast.
     
  12. Even een update van mijn kant. Na veel geregel en afstemming met de rechtsbijstand zijn we tot overeenstemming met de dealer gekomen. De dealer heeft een deel van de kosten voor rekening genomen.

    Helaas bleken er meerdere gelijksoortige gevallen bekend te van deze dealer waarbij de geschillencommissie een uitspraak heeft moeten doen.

    Soort gelijke uitspraak:
    http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBALK:2010:BN7766

    Al met al heeft het mij veel tijd en geld gekost en wil hiermee bij jullie dan aangeven dat je absoluut niet machteloos staat tegenover je dealer.
     
  13. Jammer dat het zo heeft moeten gaan, maar mooi dat je een gedeelte toch vergoed krijgt
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina