1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tikken wiel na vervangen bak en koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Don van der Deijl, 27 feb 2014.

  1. #1 Don van der Deijl, 27 feb 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2014
    In andere topics had ik al vermeld dat de bak van mijn focus vervangen moest worden. Auto reed direct goed echter begon hij van de week bij heuvel,s wat te tikken links voor.
    Bij stilstand duwen tegen het wiel en je hoort tik tik net of er speling op het wiel zit.
    Wiel zit vast, fusee kogel is nieuw, stuurkogel is nieuw.
    Het enige verschil met de andere kant is dat de aandrijfas speling heeft aan de bak kant dus op het punt van de 3 pod lager.
    Het andere deel van de as heb ik bewust in de bak laten zitten en ook zo gekocht.
    Vraag kan het zijn dat het vet in de koppelingen van de as harder wordt nadat zo,n bak bijvoorbeel jaren stil staat?
    Is het normaal dat er aan de rechterkant dus wat speling op de as zit en links niet?
    Zelf denk ik dat of de homokineet defect is maar hij is stil in de bocht.
    OF het vet in de as aan de bakzijde is te weinig .
    Wei heeft raad/tips ?
     
  2. Klinkt als speling op je vertanding van je as.....
    te veel ruimte dus gaat die klapperen met het getik als geluid
     
  3. Homokineet kapot , 100% , ook al is die stil in een bocht.
     
  4. Waarom zou je een deel van de as in de bak laten zitten?
    Ik maak uit je (warrige) tekst op dat je dus op deze manier van 2 homokineten 1 hebt gemaakt?!
    Dan krijg je inderdaad van dit soort dingen.
    De homokineetdelen slijten op elkaar in, die moet je dus niet gaan mixen.

    Nou kan je er een nieuwe/andere as in zetten.
     
  5. warrig? Bak en meegeleverde as heb ik geplaats MAAR deze maakt dus een tikkend geluid. Morgen ga ik mijn oude as terug plaatsen . Het deel van de as wat aan de bak zit lijkt me niet het deel wat enorm aan slijtage onderhevig is. Ik heb hem MET as gekocht omdat de as er niet uit wilde wat te zien is ook . Ik zie het probleem echt niet om dat deel in de bak te laten zitten en de oude as daar in te plaatsen. Zelf denk ik dat de bak incl as al zeer lang bij de beste man lag waardoor deze wat droog is komen te staan .
     
  6. Doe maar lekker eigenwijs.....
    Juist de binnenste homokineten gaan meestal als eerste stuk.
    En ja, die dingen slijten dus op elkaar in.
    Trillen van een as komt ook meestal van de binnenste homokineet.

    Ik zal het wel niet weten :mrgreen:
     
  7. Nee denk het ook niet dat je het weet. Je hebt toch nog nooit aan een auto gesleuteld [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] ;-) ;-) ;-)
     
  8. Don welke kant is blijven zitten? Bestuurderskant soms?
    Deze zit met een soort spie vergrendeld. Wat je moet doen is de lange as verwijderen, dit gaat vrij simpel. Dan met een lange schroevedraaier in het gat van de verwijderde as, die zet je tegen de bestuurdersas aan en tik je voorzichtig met een kuntstof hamer op de schroevedraaier. Dan tik je `m er zo uit.
     
  9. #9 Don van der Deijl, 1 mrt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mrt 2014
    Klopt Marco dat deel van de as is blijven zitten . Ik heb dus met montage de as met 3 pod uit dat deel van de as gehaald zodat dit deel kon blijven zitten in de bak wat ik makkelijker vond daar ik de bijgeleverde as toch zou gebruiken. Wel die tik komt dus inderdaad uit dat deel maar ze hebben dus al geprobeerd die as er uit te krijgen met als gevolg afgebroken stukken van de bak. Ik heb vandaag mijn oude as terug gezet en inderdaad hetzelfde getik.
    Morgen wil ik dus dat deel van de as uit de bak gaan halen maar ik wil de bak niet beschadigen. Jou oplossing klinkt heel smpel en ga ik eerst even proberen op mijn oude bak waar dit heel makkelijk gaat. Dit is een tip waar ik wat aan heb . Bedankt
     
  10. Dutchguy, heeft niets met eigenwijs zijn te maken. Als je leest dan lees je dat ze die as er al hebben geprobeerd uit te halen wat niet gelukt was aan de sporen te zien. Ik ging er niet van uit dat de as van die bak of beter gezegd dan de binnenste homokineet versleten zou zijn dus plaatste ik deze terug wat me vrij logisch leek.
    De bijgelverde as tikte ook aan de wielkant zo bleek na demontage dus hoopte ik dat met het terug plaatsen van de oude as de problemen verholpen zouden zijn. Wel niet dus Met de tip van Marco kan ik wat dus morgen ga ik de complete oude as welke stil was terug plaatsen.
     
  11. As is nu compleet vervangen :) ORIGINEEL dus. Gecontroleerd helemaal stil. Het asdeel er uit tikken was inderdaad op deze manier kinderspel en ik begrijp dus niet dat ze bij een demontage bedrijf dit niet zo doen .
    Tikken doet hij nog iets helaas. Zit in de bak , lijkt me geen kwaad te kunnen.
    Verder nog een zachtere rammel welke ik niet kan traceren maar denk originele luchtfilter . Auto rijdt in ieder geval weer perfect.
    Weer een boel geleerd
     
  12. :thumbs:
    De meesten denken dat ze overal n breekijzer voor moeten gebruiken.
     
  13. Nou Marco dat blijkt dus inderdaad . Volgens mij staat die breekijzer methode zelfs zo in HAYNES . Het is gewoon kinderlijk eenvoudig gewoon een tik op een niet te dikke schroevendraaier.
    Eind goed al goed :) Dit tik uit de bak nemen we maar voor lief maar dat rammeltje zal ik vinden. Gouden tip in ieder geval want ook ik zat altijd met een koevoet te tobben.
     
  14. Nog een vraagje ter afsluitng van deze. De tik komt dus uit de bak,het differentieel lijkt me. De as heeft speling IN de bak. Ik krijg wanneer het de bak blijkt te zijn een andere van het demontage bedrijf.
    Zijn er zaken welke ik over het hoofd kan hebben gezien?
    De 2 assen met homokineten zijn gewoon goed al had de originele welke bij de bak hoorde een kleine tik aan de wielkant.
     
  15. Oude bak gedemonteerd en bekeken. Ik weet niet hoe je het gedeelte noemt wat het tandwiel van de 5 de versnelling bedient maar dat was dus finaal versleten, stukken aluminium en 2 blokje,s en veel slijpsel. Had de bak dus kunnen herstellen .
     

Deel Deze Pagina