1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Versnelling en koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Don van der Deijl, 15 feb 2014.

  1. Beste in een andere topic had ik het over problemen met het afstellen van de versnellingskabel.
    Kort wat vooraf ging. Auto ging slecht in zijn 5 tijdens rijden, een keer kreeg ik hem bijna niet uit zijn 5 . Bij stilstand schakelde de auto goed dus ging ik er van uit dat de drukgroep oorzaak was.
    Bij verwijderen bak viel me op dat er weinig olie via de as uit de bak liep, hooguit een liter. Ik nam aan dat dit normaal was onder die hoek en dat de rest gewoon in de bak bleef.
    Dus koppeling vervangen en het eerder gestelde afstel probleem.
    2 liter olie bij gedaan aannemend dat dit met de achtergebleven olie voldoende zou zijn 75W90 KROON.
    Afstellen bleek NIET het probleem te zijn waardoor hij niet in goed in zijn vrij kwam. ALLE afstanden geprobeerd maar het probleem bleef. Wanneer echter naar achteruit dan kon de auto gewoon in zijn vrij en schakeld hij perfect naar 1 tem 4 maar wederom als voorheen moeilijk naar 5 en wanneer terug een ratelend geluid.
    Soms blijft hij hangen en dan moet ik dus een beweging richting achterui schakelen maken en dan is het goed waarna hij ook weer rateld.
    Ik begin me nu af te vragen, was de 2 liter olie wel voldoende en is dit misschien aldoor de oorzaak geweest van het slecht schakelen naar 5 ? Er komt geen olie uit de bijvul opening. IS dit de juiste olie wel? ik neem aan dat ik een IB 5 heb maar is dat niet zo dan moet er ander olie in .
    Wie heeft hier ervaring mee en KAN het zo zijn dat de bak rateld en lastig schakelt naar zijn 5 en naar vrij terug door te weinig olie of verkeerde olie?
    Kenteken is ZD-sj-85
    Gaarne advies. Indien de bak versleten is is er iemand die een bak voor niet teveel heeft liggen?
     
  2. Voor de ib5 bak is 75w90 wel de goede olie.volgens de ford voorschriften moet de bak 5-10mm onder de vulplug opening worden afgevuld.

    Slecht schakelen kan ook voorkomen door een versleten syncromeshring, waardoor het toerental van de te schakelen tandwielen te groot is en deze niet vloeien in elkaar grijpen.
    Revisie is volgens mij nog wel een aardige operatie. Een andere bak lijkt mij een goedkopere optie.
     
  3. Het schakel probleem was al enigszins aanwezig maar is nu dus veel erger vandaar mijn vragen.
     
  4. Inmiddels heeft de 5 de versnelling het helemaal begeven. De rest schakelt nu goed.
    Schijnt iets met een borging te zijn.
    Wei weet welke borging en waar?
    Ik heb al een andere bak, hoop deze morgen te plaatsen en hoop dat die goed is
     
  5. Bak geplaatst , kabel afgesteld in 4 en perfect rijden weer.
    Oude bak leeg gegoten, veel ijzer in de olie.
    Altijd ford onderhouden geweest die auto.
    Wel laat ik dit zeggen wat ik ben tegengekomen dat geeft je te denken.
     
  6. in principe hoeft zo'n bak niet onderhouden te worden. Oftewel olie hoeft niet vervangen te worden. ;)

    Wel mooi dat de auto weer rijd. :thumbs:
     
  7. Ik ben ook blij dat hij weer goed rijdt al ziet de bak er niet uit daar ze de as er hebben geprobeerd uit te krijgen MAAR dat is een detail. DE koppeling was al eens vervangen in 2004 en waarschijnlijk hebben ze toen verzaakt voldoende olie er in te doen want er kwam echt weinig uit. Ik dacht de drukgroep maar helaas dus de bak en bij opnieuw aftappen met genoeg olie was het zilverkleurige olie van het ijzer. Is bij ford gebeurt hetgeen dus niets zegt. Auto is ook veel stiller nu . Wel het virus heeft weer toegeslagen, volgende stap kleine revisie van het blok. Eerst een ingeruilde mazda 121 opknappen Don is weer helemaal blij :)
     

Deel Deze Pagina