Temperatuur koelvloeistof 2.0 HE

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door wiebson, 23 jan 2014.

  1. De temperatuur van mijn koelvloeistof komt niet voorbij het tweede streepje, dit zou volgens de schaalverdeling 75 graden zijn. Dit is toch veel te weinig??

    [​IMG]

    De meter is 1x richting het midden gegaan maar toen stond ik een tijdje stil in de file. Het boekje zegt dat de meter ergens centraal moet staan... rond de 90 graden dus neem ik aan.

    Wat kan er aan het handje zijn? Heb nog garantie op de auto dus kan er zonder problemen mee terug.
     
  2. thermostaat zal wel stuk zijn
     
  3. Heb ik ook, al is mijn temperatuur iets hoger. Heb het gemeld tijdens de APK maar er was niets mis.
     
  4. Focus II komt nooit helemaal in het midden qua temperatuur.
    En ik zie aan het sneeuwvlokje op je dashboard dat het sowieso kouder is dan 4 graden Celcius.

    Edit: zie 3 graden celcius staan. ;)
     
  5. Maar 75 graden is toch wel erg weinig? Ook na een lange rit > 100km @ 120km/h blijft dit zo.
     

  6. Met rijwind en een temperatuur lager dan 4 graden vind ik het zelf niet zo heel gek. Bij ons dieseltje (Focus II 1.6 tdci) zie je de temperatuur tijdens koud weer ook zakken. Je kan natuurlijk altijd opteren om de thermostaat te vervangen.
     
  7. Bij mijn fiesta ST (zelfde motor) stond die -altijd- op 90 graden +/- 8 min
    Bij de ficus ST's is het altijd 80 à 85 graden, niet meer.

    Bij de fiat fiorino (werk) is het bij héél koude omstandigheden soms 70 graden naargelang de auto...

    Maar naar mijn mening dient het bij je fiesta motor wél altijd 90 graden te zijn na 10min!
     
  8. Misschien bij de Fiesta, maar bij de Focus II niet.
    Fiesta is kleiner dus minder koeling. Daarbij wie zegt dat de temperatuur correct wordt gegeven?
     
  9. ik heb al +/- 6 auto's gehad, waarvan er 1 een Fiesta ST mk 6.5 is

    Met mijn werk rijd ik met verschillende auto's, waaronde der Fiesta mk 6.5 en mk7.

    Ik ken géén enkele auto die onder koude én warme omstandigheden na warm-rijden *permanent* 75° geeft

    Ik ken wel auto's, waaronder mijn Focus ST die permanent 80 à 85° geven.

    Met mijn job hebben heb ik 1 Fiat Fiorino die soms 75° geeft, terwijl onze ander Fiorino's 80 à 85° geven.

    Die 75° zou dus niet mogen.

    Het kan dat deze focus 2.0 duratec wel 80 of 85 of 90° heeft.

    Maar dan dient die thermostaat dat wél correct weer te geven.

    Ik heb ooit 1 polo gehad die altijd 50° gaf...
    Daarvan was de themostaat ook kapot.

    Volgens mij kost een defecte thermostaat niet zo veel...
     
  10. Ik heb ook een 2.0 en de wijzer van mijn koelvloeistoftemperatuurmeter staat (na opwarming van de motor) altijd recht omhoog dus op 90 graden.
    Er is kennelijk iets bij jouw Focus aan de hand (thermostaat vermoedelijk)

    Gr. Jan
     
  11. #11 DexterXL, 23 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2014
    Ik heb er bij die van mij niet opgelet wat ie doet na 10 min rijden, maar weet
    wel dat als ik hem uit de schuur rijd, en daarna het pad uit rijd, hij in de straat
    al gelijk boven de 60 gr staat, en met 2 á 3 min komt er al warme lucht uit de
    roosters....ook onder 0 graden;)
     
  12. Die van mijn staat ook altijd precies omhoog als ik meer als 10km gereden heb dat is 90 graden volgens mijn. buiten warm of koud maakt niet uit ook met 220 op de teller bleef hij op 90 graden staan.
     
  13. Thermostaat of de sensor? Volgens mij geeft de thermostaat geen temperatuur door, deze gaat verder open naar mate hij warmer wordt.

    D`r is op het forum wel vaker een topic geweest over de temperatuur weergave van de Focus II. Zowel diesel als benzine. Van het overgrote deel blijkt dat de temperatuurmeter de helft (dus 90 graden) niet haalt.

    Volgens mij zijn er apps/ programma`s waardoor je door middel van een OBD reader een live reading kunt krijgen. Dan kun je dus ook de waardes uitlezen van de temperatuur van het koelwater.

    @TS: toen je dit zo zag; had je toen de kachel ook vol open staan? En de airco stond die ook aan? Bij gebruik van je airco draait je koelvin ook, en als de kachel vol open staat kan dit ook van invloed zijn op de temperatuur.
     
  14. Toch maar ff een belletje doen naar de garage dus.

    Kachel stond gister wel aan maar ook met de kachel of AC uit hetzelfde probleem...
     
  15. Volgens mij heeft de temp. sensor niets te maken met je thermostaat. Deze zit gewoon ergens om het koelwater te meten. Een stuk karton voor je radiateur. wordt ie allicht warmer..
     
  16. Thermostaat is vervangen. Problem solved. Metertje staat nu net voor het midden. Prima dus.
     
  17. #17 McGyver, 13 jan 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2015
    Ik zit nu met hetzelfde probleem. De meter van de motortemperatuur blijft strak op 75℃ hangen. Nu zit ik er over te denken om ook de thermostaat te (laten) vervangen. Maar hebben we het hier over de thermostaat [12A648]? Of is het 't thermostaathuis [8575]?
    [​IMG]
     
  18. Bij mij raakt ie sinds het begin de middenstreep niet, zit er altijd net voor.
     
  19. De thermostaat regelt de temperatuur. Het thermostaathuis is eigenlijk alleen de houder voor de thermostaat en hoeft niet vervangen te worden als er geen lekkage is. Wel is het handig om de afdichting (dat rubber ringetje) te vervangen.
     
  20. Had precies hetzelfde : thermostaat :)
     

Deel Deze Pagina