1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Koelvloeistof op min. niveau

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door focusp, 16 jan 2014.

  1. Dit weekend merkte ik bij het bijvullen van de ruitensproeier dat het koelvloeistof niveau op minimaal stond. Gisteren dus maar even naar de dealer om bij te laten vullen. Maar dat ging zomaar niet! Koelsysteem is een gesloten systeem en peil hoort dus niet te zakken. Auto ging meteen naar binnen voor controle op lekkage. Systeem is ook nog onder druk gezet. Super service!!! Helaas (of juist gelukkig maar) is er geen probleem ontdekt en is het tankje alleen maar bijgevuld. Komende tijd maar in de gaten houden.
     
  2. hoe oud is jouw :focus3: ?
    Bij aankoop stond die van mij ook iets onder minimum. Heb hiervoor een fles :ford: antivries meegekregen. Ook goede service dus.
    die van mij blijft nu op het niveau staan na bijvullen.

    Hoewel het niet zou mogen verdwijnen, is mijn ervaring met diverse auto's dat het altijd wel iets zakt na verloop van tijd. De dop van het expantievat heeft een ventiel voor de druk, en hierdoor verdampt toch altijd wel iets.
     
  3. Dit bericht zie ik hier vaker langs komen bij nieuwe focussen en is dus kennelijk vrij normaal. Na bijvullen is het vaak opgelost.
     
  4. Ik las vandaag bij handleidingen > overig > zwakke punten, dat de hardkunststof leidingen wel eens willen breken bij een Focus 3. Deze lopen vanaf het expantievat naar de turbo, en naar de zijkant van het blok, boven de versnellingsbak.

    Koelvloeistofpeil wel in de gaten blijven houden dus...
     
  5. #5 focusp, 17 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 apr 2015
    Mijn :focus3: is ruim een jaar oud en er staat 20k op de klok. Bij 3k ook al eens bijgevuld. Ik hou het peil voorlopig zeker in de gaten maar een lekkende of gescheurde slang zal het nu niet zijn, dat had men wel gezien lijkt me.
     
  6. Dat neem ik aan, want bij de dealer is het probleem bekend. Je kan het zelf ook in de gaten houden. de bedoelde slangen zijn dun, en lopen aan de boven, en voorkant van de motorruimte, bijna tegen de grille aan.
     
  7. had hem een week en toen was mijn niveau al op minimaal.....bijgevuld en vuldop vervangen, sindsdien is het een stuk beter !
     
  8. Het niveau bleef zakken, heel langzaam maar, in twee jaar 3x moeten bijvullen. In het tankje gaat er ook maar heel weinig bij, een koffiebekertje is het verschil tussen min en max.
    Nu bij de beurt stond ie weer op min. en is de dealer opnieuw gaan zoeken naar de oorzaak. Het blijkt de waterpomp te zijn, deze is nu vervangen. Ik denk dat het met de trekhaak te maken heeft, de 1.0 moet dan ook een andere waterpomp en deze was niet goed of niet goed gemonteerd gok ik. Hopelijk is het nu over, blijf het in de gaten houden.
     
  9. Bij de Focus 3 met 1.0 ECOboost, 1.6 ECOboost en 1.6 TI-VCT komt zeer lichte lekkage van de waterpomp (circulatiepomp) weleens vaker voor.

    Er is zelfs een TSB waarin beschreven staat dat bij nieuwe motoren het min of meer normaal is dat het koelvloeistofpeil de eerste tijd zakt. De pomp is voorzien van een seal welke door koelvloeistof wordt gesmeerd/gekoeld. Bij nieuwe waterpompen is de seal nog niet volledig op de as ingesleten. Tijdens het draaien van de motor slijten de seal en de as op elkaar in en is het normaal dat er wat koelvloeistof verlies optreed. Nu er een nieuwe pomp geplaatst is zou het dus zomaar eens zo kunnen zijn dat je de eerste tijd juist meer koelvloeistof verlies hebt als voorheen.

    Tevens staat in de betreffende TSB dat deze pompen vaak ten onrechte worden vervangen alleen omdat er visueel sporen van koelvloeistof lekkage te zien zijn. in de TSB staan ook de criteria beschreven wanneer een waterpomp wel of niet vervangen moet worden.


    Overigens heeft de waterpomp (circulatiepomp) niets van doen met het monteren van een trekhaak. Bij de 1.0 ECOboost wordt bij het plaatsen van een trekhaak alleen een 2e (elektrische) waterpomp tussen de koelslangen geplaatst. Deze pomp is ervoor om de koelvloeistof te laten circuleren nadat de motor is stilgezet terwijl deze als gevolg van zware belasting nog te heet is.
     
  10. Ah, thanks voor de duidelijke toelichting. Ik hou het niveau de komende tijd goed in de gaten.
     
  11. Ik zie hetzelfde gebeuren bij mijn :focus3: 1.0 Ecoboost. Vloeistof niveau zakt heeel langzaam bijgevuld bij 7000 km en nu zie ik bij 11000 dat het weer bijna op MIN staat. Dus ik ga maar weer naar de dealer.

    @ JW Wat is een TSB?
     
  12. TSB is een Technische Service Brief (Bulletin)
     
  13. Die van mij was vanmorgen ook leeg!
     
  14. Vandaag naar de garage neem ik aan!!!!!!!!!!!!!!!!!
     
  15. Woensdag wordt ze opgehaald Kees
     
  16. Dat is in ieder geval een goede service [MENTION=86]Rykers[/MENTION]
     
  17. Lek thermostaathuis?
     
  18. Als de motor koud is hoort het peil toch op MIN te staan?
     
  19. Nee hoort dan niet op min te staan:

    1. Peilen bij koude motor.
    2. Moet dan tussen min en plus staan
    3. Bij warme motor is het normaal dat de vloeistof boven max staat.

    Dit is al in meerdere topics naar voren gekomen.
     

Deel Deze Pagina