1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Led dagrijverlichting

Discussie in 'Electronica' gestart door Meg2Fo3, 13 jan 2014.

  1. In de handleiding van www.auto-tuning-guide.com/led-daglijverlichting-aansluiten.html staat dat je de oranje draad aan de draad van de dimlichten moet verbinden en de + en - kabel aan de betreffen polen van de accu. Mijn Ford Focus Wagon fase 3 heeft automatische inschakeling van de verlichting. Dus als het (dag)licht genoeg is brand op de auto geen licht. De oranje draad die van de dimlichten naar de schakelunit gaat dient volgens mij als schakeldraad om zodra het (dim)licht aan gaat de led lampen qua licht te halveren.
    Vraag:
    1. Hoe krijgen de led lampen dan stroom om bij daglicht te branden?
    2. Bij aansluiten aan de accu krijg je toch dat deze ledlampen altijd branden, ook als motor uit is en de auto op slot is?
    Of zie ik dat verkeerd.
    Volgens mijn idee moet de + kabel naar de zekeringenkast om te worden aangesloten aan een stroom verbruiker die spanning krijgt zou gauw als het contact aan gaat? Toch. Heeft iemand dit als eens gemonteerd/aangesloten of weet iemand hoe dit werkt.
     
  2. Er zijn setjes die de pieken in de spanning gebruiken om in en uit te schakelen. Bij draaiende motor staat er ongeveer 14,5v op het electrisch sysyeem terwijl als de motor uit staat er 12v op het systeem staat. Die verhoging zal dan reden zijn voor de drl om in te schakelen.
    De oranje draad is dan om te kijken of de dimlichten zijn ingeschakeld om de drl uit te zetten.
     
  3. - draad aan chassis
    + draad afnemen van accu.
    1 draad naar stadslicht
    1 draad aansluiten op zekering van een gestuurde plus (achterruitwisser)
    Bij een goede aansluiting zal drl dimmen of uitgaan bij inschakelen stadslicht en uiteraard dimlicht
    [​IMG]
     
  4. #4 mack, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2014
    Mod: graag deze post verwijderen
     
  5. Hier een aansluitschema die wat duidelijker is
    [​IMG]
     
  6. [MENTION=3311]rfknol[/MENTION] heeft inderdaad gelijk, het drl relaid meet de spanning van de accu en schakeld aan als de dynamo stroom leverd! Het mooie van dit systeem is dat ie ook tijdelijk aan gaat bij gebruik van knipperlichten en schommeling van stroom en geeft ie een soort van comming home functie! Voor bv bij mij 7 tellen. Ook heb ik hem op mijn stadslicht staan en niet op mijn koplamp.
    nu heb ik het relaid ook doorgelust met een appart schakel relaid aan de mistlamp schakelaar.omdat bij mij de drl leds op de plek zit van mijn mistlampen zitten.
     
  7. Hartelijk dank allemaal voor jullie snelle reactie.
    Nu snap ik ook het YouTube filmpje van de Engelsman die de RDL alleen aan de accu had hangen en waarom die toch uitgingen ca. 7 seconden nadat het contact afgezet was.
     
  8. Die van mij krijgt zijn stroom via de zekeringkastje. Ook die van mij blijven even na branden na afzetten motor.
    Tevens heb ik deze op de dimlicht gezet IPV stadslicht. Op de auto stand gaan eerst de dimlicht uit er en even daarna de stadslicht. Dat vindt ik toch rare uitzien bij omschakelen.
     
  9. Beste forumleden,
    Ik heb nog een vraag
    .
    [​IMG] Ik dacht in eerste instantie om
    dit type aan te schaffen, maar ik vind de streep leds eigenlijk mooier.
    [​IMG]
    Zoals deze.
    Heeft iemand een idee of die er zijn voor een Focus fase3?
    Bij voorbaat dank voor alle info.
     
  10. Hallo Blauwitje,
    Bedankt voor je aanwijzing, super.
    Voor zo'n prijs zou je de gok kunnen wagen. Ik moet alleen nog even uitzoeken hoe dit bevestigd wordt, wat de maten zijn. Lengte en breedte weet ik wel maar wat is de diepte.
    Of zijn ze plat en moeten ze geplakt of geschroefd worden. Kunnen ze gedimd worden als het dimlicht aangaat? Als het kan zal ik daar dan nog zo'n dimlicht unit bij moeten kopen.

    Maar ik zag ook nog iets anders bij dezelfde leverancier, n.l. dit:
    Super DRL LED tube 60cm wit (2x). Die zijn erg mooi.
    http://www.autoledplaza.nl/files/9057/products/7874797/60cm_white_single_color_strip_light.jpg
    Het probleem is alleen kunnen ze binnen in de koplampen bevestigd worden en kan je de spanningsdraad naar buiten brengen zonder dat er vocht in je koplamp komt?
    Ik heb de hele koplamp nog niet bekeken of het überhaupt kan.
    Maar ik vind die eigenlijk het allermooiste.
    Heeft iemand ervaring met het aanbrengen of tips e.d.?
    Alvast bedankt voor jullie info.
     
  11. Hoop werk voor een led lampje in je koplamp, deze cob strippen zijn 5mm dik en er zit dubbel zijdig tape op de achterkant.. Ik wil de nog op mijn bus maken, de andere set in de kofferbak van de focus!
    dimmen heb ik niet geprobeerd
     
  12. #15 NicoFocus, 6 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
    DRL verlichting aansluiten

    Ik heb ook een setje dagrijverlichting gekocht.
    Heb de led lampdriehoeken inmiddels geplaatst met behulp van tips op deze site.
    Alleen het aansluiten is nog een probleem.
    Het setje heeft 3 aansluitdraden: zwart (met een zekering in de draad), rood en wit.
    De zwarte heb ik op het chassis aangesloten.
    De rode wil ik aansluiten op een zekering uit de motorcompartiment-zekeringkast.
    Er zijn tips die aangeven: zek.nr. 42 ''achterruitwisser'' of zek.nr. 43 ''koplampregeleenheid'''.
    Deze beide zekeringen zijn bij mij niet in gebruik....
    Waar kan ik nu een geschakelde plus vandaan halen?
    Een bypass mini-zekeringhouder heb ik al.
    Ik heb een Ford Focus III stationwagon 1.6 Eco boost 150 pk van jan. 2014.
    Zijn er in de verschillende motoruitvoeringen soms verschillende zekeringskastjes toegepast?
     
  13. laat ik voorop stellen dat ik weinig van elektronica weet, maar een draad aansluiten op het chassis is dan toch massa?
    sinds wanneer heeft het nut om een massadraad te zekeren????
     
  14. Klopt, is erg vreemd. Heb ook zo'n setje ingebouwd voor iemand en daar zat ook een zekering tussen. Heb ik weggelaten.
     
  15. Nog tips waar ik de andere draden kan aansluiten?
    De rode op welke zekering, een zgn geschakelde plus?
    De witte op de blauw bruine draad van de linker koplamp?
    Auto is uitgerust met een startknop, dus niet met sleutelcontact.
     
  16. #19 Hitam, 6 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2015
    [​IMG]

    Zoiets???
     
  17. #20 Hitam, 6 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2015

Deel Deze Pagina