1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus trilt (hele auto, zoemend geluid) OPGELOST!

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Scum, 4 jan 2014.

  1. #1 Scum, 4 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2014
    Weet niet of dit het juiste deel van het forum betrekt, want kan namelijk ook onder banden / ophanging vallen.

    Hier mijn probleem.

    Sinds korte tijd trilt de auto. Niet alleen in het stuur, maar de gehele auto. Als ik in de achteruitkijkspiegel kijk, dan zie je de hoedenplank zelfs trillen. Nee, de muziek staat niet hard ;).. Ook ben ik onlangs niet met de auto tegen een stoeprand gereden.

    Het trillen is helaas ook niet echt consequent. Vaak wel bij de 80 km/u of harder. Maar ook wel eens rond de 50 km/u. Een bijkomend geluid is ook wel een meer zoemend geluid.

    Als ik het gas los laat of de koppeling intrap, dan blijft de trilling doorgaan. Ook merk ik, althans daar lijkt het op dat het verbruik meer is dan normaal. Normaal ik dan het gemiddelde rond de 5.5 en 6.8 liter per 100 km ligt. Nu ligt het verbruik rond de 8 a 9 tot zelfs 10 liter per 100 km. Met normaal tot redelijk optrekken geeft de meter zelfs rond de 30 aan. Ik kan me niet herinneren dat dit normaal is.

    - Ik ben al wezen kijken of de banden geen loodjes zijn verloren.
    - Gekeken of er speling op de banden zitten (wiellagers). Ook hier is geen speling te ontdekken.
    - Kan geen kapotte rubbers ontdekken.
    - Kan geen losgeschoten stangen oid vinden.
    - Wielmoeren gecheckt. Zitten mooi aangedraaid.
    - Banden zijn niet gecupt. Netjes gelijkmatig overal afgesleten.

    - Wat is wel heb gemerkt is dat de rechter remblokken (remcilinder) wat klemmen op de schijf en dat daardoor het wiel wat moeilijker ronddraaien is (met de hand). Daarbij zie ik geen echter geen extra slijtage ten opzichte van de andere kant. Overigens was dit al langer het geval en kan hiermee niet verklaren dat wanneer ik op de snelweg rijdt de trilling niet consequent is. Dan had de trilling moeten aanhouden.

    Ik weet het dus niet... Wie o wie kan me helpen waar te zoeken?

    ZIE VOOR DE OPLOSSING LAATSTE POST
     
  2. Als de hele auto trilt is het meestal de achterkant. Aangezien je een zoemend geluid hebt denk ik als eerste aan een lager. Die hoeven niet altijd speling te hebben, ik heb een Focus 2 proefgereden en daarvan was een lager defect zonder speling.
     
  3. #3 Hermanusb, 4 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 jan 2014
    Als jet een wiellager achter is kun je mooi controleren in een flauwe bochtop de snelweg.
    Rechtsaf zoem is links achterlager kapot.
    Linksaf zoem rechtsachter lager kapot.

    Volgens mij.

    Continu zoem.......misschien wel 2 lagers niet fris meer.


    Edit.

    Wielmoeren die los zitten geven soms ook vreemde geluiden.
     
  4. Gecupte banden kunnen ook een zoemend geluid maken.
     

  5. Ik heb alleen rechter bochten op de snelweg....:schater:
     
  6. Zwolle apeldoorn afrit a28 naar de a50 is een geweldige mooie bocht naar links.

    Vooral vroeger op de motor lekker rijden hoor.
     
  7. Ik heb met mijn Focus ook last gehad van gecupte achterbanden, maar hiervan ging mijn Focus niet trillen. De banden maakten alleen meer lawaai.
    Dit lijkt mij een andere oorzaak te hebben.

    Overigens zijn gecupte banden makkelijk zelf te controleren.
    De band hoort mooi rond te zijn. Als je met je hand, tegen de draairichting in, over het bandprofielvlak strijkt hoor je geen weerstand te voelen. De band moet mooi vlak zijn. Bij gecupte banden (zaagtandprofiel) voel je weerstand.

    Gr.Jan
     
  8. Probleem is dat de zoem niet consequent is. In dus bocht is deze er dus niet altijd. Rijd hier over weggetjes met vele bochten. Wielmoeren gecheckt. Beginpost ff hiermee bijgewerkt.
     
  9. Helaas niet het geval. De banden zijn netjes gelijkmatig afgesleten.
     
  10. Wat mij wel is opgevallen ook genoemd in de beginpost is dat de blokken ligt klemmen op de remschijf. Ben bang dat het probleem hier ligt. Zojuist nog een mooi ritje gemaakt en daarbij ben ik eens gaan voelen aan de velg. De linkervelg was ongeveer gelijk aan de buitentemperatuur en de rechtervelg kon ik niet lang me hand op houden, zo warm...

    Ik ga eens kijken of ik de remcilinder weer gefikst kan krijgen en hopen dat de remschijf inmiddels niet is kromgetrokken.
     
  11. Met name jouw laatste reactie lijkt mij te wijzen op een rem die blijft "hangen"
    Ook icm de warmte die vrijgekomen is, lijkt hierop.
    Een wiel hoort volgens mij altijd netjes vrij te draaien, zonder dat daarvoor bijzondere inspanningen geleverd dienen te worden.
    Het lijkt mij dan sowieso aan te bevelen dit zsm na te (laten) kijken, waarbij in ieder geval het vervangen van de remblokken (aan beide zijden) van dezelfde as misschien wel noodzakelijk kan zijn.
    Ook even kijken naar eventuele verdere vervolgschade door de warmteontwikkeling.

    Tot zover de gedachtengang van een leek en ik wens je succes met herstel!!
     
  12. Ik heb ook een (nee 2) remklauwen gehad die bleven hangen. Vervangen door een gereviseerde of tweedehands met weinig km's is de makkelijkste optie.
     
  13. #13 Scum, 6 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2014
    en de blokken zien er dus zo uit aan de kant waar ie blijft hangen..
    Half afgesleten..
    De cilinder krijg ik ook nauwelijks tot niet terug gedrukt. Net zo ver dat ik de boel weer in elkaar kon zetten.
    Iemand een idee hoe ik de cilinder wel weer terug krijg in zijn huisje?

    [​IMG]

    De cilinder heeft vanbinnen ook roest. Is dit erg?
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  14. #14 Scum, 6 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 jan 2014
    Als de cilinder niet terug kan dat is wellicht een 2e handse een betere optie. De klauw, blokken en schijf vervangen is geen probleem. Echter ontluchten wel.

    Iemand misschien behulpzaam met het ontluchten? Omgeving Deventer? Vind het persoonlijk nogal link als er lucht blijft zitten. Heb dit zelf nog nooit uitgevoerd.
     
  15. Zijn er geen riviesiesetjes te koop.
    De boel "even" uit elkaar halen en oppoetsen met scotch brite zodat t allemaal weer gangbaar wordt?
    Er zal vast een kenner zijn die je hierover meer kan vertellen zoals bijvoorbeeld of je eea juist wel of niet moet invetten etc.
    Ontluchten kan je volgens mij wel met iemand uit jouw omgeving. Net zolang pompen totdat je geen lucht meer ziet.
    Wellicht is het een optie gelijk de remolie te verversen. Hierover heb ik een topic hier op t forum gezien, weet alleen zo ff niet meer waar dat stond.
    En anders inderdaad de optie die jezelf al aangaf, een goede tweedehands aanschaffen en plaatsen.
     
  16. Marco en/of Lars kunnen daar wel mee helpen, als ze daar tijd voor hebben. Zitten in Dalfsen.
     
  17. #17 Elco, 7 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2014
    Ontluchten stelt niets voor, Nieuwe klauw monteren en potje afvullen, Hierna kan je de nippel los draaien, ontsnapt de lucht. Als je een constante vloeistofstroom hebt is de lucht eruit. Nu draai je de nippel dicht start je de auto en zet je er een paar keer druk op, Hierna nog 1 x de nippel los draaien en je bent de lucht kwijt. Hoeft niet persee te pompen of met de machine!

    Overigens zou ik er een andere klauw opzetten, vaak is de boel toch vergupt of verbrandt door de warmte! en de zuiger is vaak ingerot.
     
  18. #18 Scum, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2014
    Pompen is wel degelijk nodig, de nippel opendraaien laat de lucht niet zo maar ontsnappen. Door druk op te bouwen door te pompen gaat de lucht er uit. Daarnaast stelt het ontluchten idd niets voor.
     
  19. #19 Scum, 13 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 jan 2014
    In eerste instantie kan dit probleem meerdere oorzaken hebben, maar het probleem kwam al snel aan het ligt op het moment dat de auto op de krik en niet in de versnelling stond, maar toch het wiel moeilijk kon ronddraaien.

    Velg gedemonteerd.
    Remklauw gedemonteerd (remleiding dichtgeknepen met een griptang met om de bek een doekje tegen beschadigen) en de blokken verwijderd.
    De cilinder in de oude klauw was met geen mogelijkheid terug te duwen.

    2e handse remklauw erop gezet (griptang zsm verwijderd) en voor dit moment nog de oude blokken met schijf teruggezet. Dit omdat ze nog niet geleverd waren.

    Daarna ontluchten. De methode voor ontluchten is alsvolgt, wel moet je hiervoor met 2 man (of vrouw :cool:) zijn:
    - Even een slangetje om de ontluchtingsnippel en het andere uiteinde in een emmertje.
    - Ontluchtingsnippel opendraaien, rem intrappen, ontluchtingsnippel dichtdraaien, rem op laten komen.
    - Dit net zolang herhalen totdat er geen belletjes met lucht of andere narigheid mee door het slangetje komt.
    - Daarna de auto starten en nog een paar keer dezelfde procedure volgen voor ontluchten. Is eigenlijk niet nodig, maar just in case...

    LET WEL OP dat de remolie tussentijds daalt, dus tijdig bijvullen. Je wilt namelijk niet wanneer de olie onder het minimum komt dat er van bovenaf lucht wordt aangezogen. Dan ben je verder weg van huis.

    Na de ontluchtingsprocedure dus alles weer monteren. Autootje van de krik en er een stukje mee wezen rijden. Zelf was ik namelijk was druk op het pedaal kwijt. Na 10 min. rijden en veel remmen was de druk als vanouds.

    Hopelijk heeft een ander wat aan deze uitleg!
     
  20. Wel goed lezen, hij zegt druk op bouwen en dat doe je door kracht op het rempendaal te zetten!
    Die automonteurs onder mekaar toch....:mrgreen:
     

Deel Deze Pagina