Roest op subframe

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Daan1902, 29 dec 2013.

  1. Binnen nu en twee maanden moet mijn FoFo1 2.0 16v uit 2000 voor de APK. Ik ben uit voorzorg vast begonnen (uitlijnen, vloeistoffen, remmen bekijken, einddemper vervangen). Niet onterecht: Toen hij op de brug stond, zag ik op het subframe voor twee kleine gaatjes aan de rechterkant. Doorsneden van nog geen centimeter, maar hier zou hij wel op afgekeurd worden.

    Plaatje ertussen lassen is prima en goed te doen (heb ook een adresje hiervoor), maar een nieuwe is natuurlijk beter. Iemand enig idee wat dit ongeveer moet kosten en of deze dingen modelspecifiek zijn? Ik krijg op de internets namelijk geen subframe voor een 2.0 gevonden.

    Mocht iemand nog wat hebben liggen of een adresje hebben (ook voor montage. Kleine dingen kunnen mijn pa en ik zelf, maar iets als de ophanging uit elkaar schroeven laten we liever doen), dan hoor ik dat graag! Liefst omgeving Utrecht, maar de rest van Nederland is ook prima.

    Gr, Daan
     
  2. Ik weet dat dit soort onderdelen voor mijn auto bij misterauto.nl vanaf 45 euro kosten.

    Prijzen variëren van 45 tot ? Afhankelijk van welk onderdeel het is.
     
  3. Het gaat hier om een voorste subframe (ophanging), die ik daar al niet kan vinden. Uitlaat e.d. is allemaal al gebeurd; ik zoek dus (een oplossing voor) een subframe.
     
  4. Subframe's voor rotten wel vaker. Heb er inmiddels 3 vervangen.
    Mijn ervaring is dat ze van binnen uit roesten. Ik had zelf 2 kleine gaatjes in m'n subframe, achteraf bleken dit twee gaten te zijn van 6 à 7 cm.

    Na demontage zag ik nog meer rottigheid, wat niet te zien was met het frame nog onder de auto.
    Kijk echt goed of lassen zin heeft, ook de zijkanten willen nog wel eens verrot zijn.Vaak is vervangen voordeliger.

    Op de sloop heb je er een voor 75 à 100 euro. Alle benzine modellen van de focus 1 hebben hetzelfde subframe, je hoeft dus niet een speciale 2.0 te zoeken. Voor de diesels weet ik het niet zeker maar dat past volgens mij ook.(correct me when i'am wrong)
    Maar hier geld ook, goed kijken/kloppen/voelen of je een hard exemplaar hebt.

    Voor montage goed tectyleren of in de was zetten.ook de binnenkant, ik heb er destijds veel ML tectyl in laten lopen. Als de bouten van je fuseekogels, draagarmen enz redelijk gangbaar zijn is het klusje in een paar uur te klaren.
    Vooraf bouten voor de fuseekogels halen bestellen bij de ford is vaak geen overbodige luxe.

    Nadien kan uitlijnen noodzakelijk zijn
     
  5. Hoi Peter,

    Dank voor je uitgebreide reactie! Zo'n vermoeden over binnenuit roesten had ik al, omdat het lekwater van de airco natuurlijk op dat subframe valt. De rest van de voortrein heb ik bekeken en dat ziet er allemaal nog verrassend goed uit (auto heeft net geen 125000 gelopen) en niets trilt; vooralsnog dus alleen het subframe.

    Ik sleur een maat mee (automonteur, veel aan Fofo's geschroefd), die kan ook helpen bij het vervangen van dat ding. Ik ga vrijdag bij drie verschillende sloopbedrijven kijken, die allemaal zo'n frame hebben liggen. Goed voelen en kloppen en flink wat bussen tectyl halen! Ik zal morgen ook de dealer eens bellen voor bouten voor de fuseekogels. Doodzonde wel van het uitlijnen, dat heb ik verdorie vorige week nog laten doen!

    Bedankt nogmaals voor je tips ;-)
     
  6. #6 Petervoort, 1 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 jan 2014
    Er zitten onder het stuurhuis 2 gaten, 1 links en 1 rechts. Dit zijn centreergaten.
    Als je zorgt dat deze goed gecentreerd zijn voordat je het subframe vastzet, kan het goed gaan.

    Ik heb mijn eigen focus niet hoeven uit te lijnen, een eerdere wel.

    De bouten voor de fuseekogels hebben mij ongeveer 11 euro gekost, 2 bouten met moeren.
    Let wel, dit zijn torx 50 bouten.

    Tevens staat er hier ergens volgens mij een how to om de afvoer van je airco aan te passen.
    Ik heb hem verlengt met een stukje tuinslang zodat het water niet meer op het frame komt.
     
  7. Is tectyleren dan niet beter dan waxen? Wax is er met een paar maanden weer vanaf.
     
  8. De wax die hier wordt bedoeld is niet de wax die je op je lak smeert.
    In de kokerbalken van jouw wagen zit ook wax.

    On topic; behale de bouten voor de fusees; het is ook verstandig om 6 nwe bouten voor het subframe te bestellen, deze bouten zet je op moment erin en moet je dan nog een halve slag doordraaien. Er komt dus behoorlijk wat kracht op die bouten te staan. Ohja buiten de bouten; bovenop het subframe horen een soort van centreerringen (2) te zitten, vergeet deze niet!
     
  9. Marco, die ringen die je bedoelt zijn die met die nokjes erop. Is idd een aandachtspuntje.

    Wat de wax betreft, deze met een lange dunne slang aan de binnenkant spuiten net als kokerbalken e.d. Maar tectyl kan ook
     
  10. Die bedoel ik idd. ;)
     
  11. Top! Dus: 1 subframe, 6 subframe-bouten, 2 fuseebouten, een rotlading tectyl en iets om de afvoer van de airco om te leiden om nieuw roesten te voorkomen!

    Ik ga ermee aan de gang! Dank jullie allen ;-)
     
  12. bekijk van te voren ook even hoe je rubbers van de draagarmen en stabilisator zijn, en de kogels van de kleine stabistangetjes. dit kun je evt. gelijktijdig vervangen want het moet toch los.

    enkele dagen van te voren fuseebouten in de kruipolie zetten kan nooit kwaad
     
  13. Bel anders eens met sloperij Broekhuis in Albergen. Die heeft nogal wat focussen staan.
    Weet alleen niet of hij nog een subframe heeft.
     

Deel Deze Pagina