Ik rijd nu voor de 3e winter in deze . alleen is deze winter het verbruik wel extreem hoog. De 1.6 Automaat is natuurlijk niet echt de zuinigste, maar momenteel verbruikt hij 14L/100Km (1op7). we rijden heel veel kleine stukje (+-2a3km). Zou dit verbruik gewoon een combinatie zijn van kleine afstanden/1.6/automaat. Of zijn er misschien dingen die ik kan controleren waardoor dit ook kan komen. Ik heb van de week de pipercross inlegfilter al even terug gewisseld voor het originelen papieren filter. kijken of dit verschil geeft. Misschien iemand nog tips wat ik nog kan controleren??
Veel kleine stukjes is inderdaad funest voor je brandstofverbruik.Is even een langer stuk rijden geen optie? Dan kun je in ieder geval zien of het inderdaad de korte afstand is.
Wat was je verbruik voordat het verbruik 14L/100 km werd? Maak je genoeg ritten waardoor de motor wel goed op temperatuur komt en is je bandenspanning in orde?
Moet binnenkort weer tanken, dan zal ik hem ff op 0 zetten dan gelijk ff een lang stuk gaat rijden. Van de zomer met de zelfde klein afstanden is dat ongeveer 10L/100Km. rij heel weinig langere ritten, dus motor wordt weinig goed warm. en bandenspanning is goed, deze controleer ik bijna elke maand wel een keertje. Vermoed dat het gewoon de combi is van 1.6/automaat/kleine afstanden. maar misschien heeft iemand nog een tip of ik iets kan controleren.
De temperatuur helpt ook niet echt. Als het kouder is begint hij iets meer te verbruiken, maar van 1 op 10 naar 1 op 7 vind ik vrij veel voor alleen temperatuur, daarnaast is het nog niet echt koud.
Kleine stukjes is hoe dan ook niet goed voor het verbruik. Wat belangrijk is voor auto`s die veel kleine stukjes rijden is op tijd en misschien nog wel eerder dan aangeschreven de olie te wisselen. Voor de rest zou je kunnen kijken of je remmen wel vrij lopen, kan best zijn dat een remklauw blijft hangen, dat kost ook een hoop brandstof. Wat is de staat van je luchtfilter? Veel gewicht in de auto t.o.v. de zomer? Andere (winter)banden? Staat de airco altijd aan? Voorruitverwarming (indien aanwezig) soms geprogrammeerd dat deze bij 4 graden of lager automatisch aanspringt?
tot nu toe heeft de auto elke beurt exact op tijd gekregen. En verbruikt ook geen druppel olie. remmen vermoed denk ik niet omdat hij goed uitrolt, niet naar een kant trekt, en geen zwarte velg. pipercross inleg filter zit er 5000km in, deze week schoongemaak, maar was nog helemaal niet vies. Nu zit er weer f tijdelijk een nieuwe papieren filter in. gewicht is niks aan veranderd. Is alleen een zit er tegenwoordig ook een stevige baby in ik heb er geen winterbanden onder. airco staat altijd uit, alleen soms met ontwasemmen. En voorruitverwarming staat ook alleen aan als het nodig is.
Korte stukjes is echt funest! Na 3km is de motor nog lang niet op temperatuur. En tot dat de motor op temperatuur is, wordt er iets extra brandstof ingespoten om de temperatuur sneller te laten stijgen. Daarnaast is korte stukken rijden ook killing voor de uitlaat. Deze komt niet op temperatuur, maar er blijft wel (veel) vocht in achter. Met door roesten als gevolg.
Je zou Forte eens kunnen proberen: http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Fuel-System-Cleaner.html http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Producten/Auto/Brandstof/Gas-Treatment.html Een andere mogelijkheid is dat je Lambdasonde defect is geraakt. Hierdoor gaat je auto ook aanzienlijk meer verbruiken. Zie ook: http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/lambdasondes/diagnose/gevolgen-van-een-defecte-lambdasonde
Lambdasonde zou goed kunnen als ik het zo leest (alleen heb ik tot nu toe nooit een storingslampje gehad). zal eens kijken of ik wat waardes uit kan lezen. Wel zal dit zijn dan? voor of na de cat.
Vandaag met vrouw, kind en hond lkkr in zeeland wezen wandelen. Dus heb lkkr 175km gereden. Gisteren heb ik het gasklephuis helemaal gereinigd en het gereinigde pipercross inlegfilter weer teruggeplaatst. Even afgetankt (zoals altijd V-power), BC op 0 gezet, flesje injectorreiniger er in gegooid, en de bandenspanning gecontroleerd. Toen we net terug kwamen stond de verbruikmeter op 7.5/100km. Zuinig rijden kan hij dusnog wel. Het hoge verbruik ligt echt aan die kleine stukjes.
ik zie dat het precies opgelost is. Maar heb je ook al eens je water temperatuur in het oog gehouden bij mijn vorige wagen zag ik in de winter dat mijn verbruik ook plots veel hoger was dan normaal en dat mijn temperatuur van mijn water soms terug viel=> thermostaat bleef open staan=>computer denkt motor is koud =>meer brandstof inspuiten vervangen en verbruik ook een heel deel omlaag