Dennis Focus' Focus *update 14-4-2018 pag 4*

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Dennis Focus, 21 dec 2013.

  1. Ik zal binnenkort de auto eens aan de computer laten hangen en eens zien welke storingen er allemaal tevoorschijn komen. Ik neem aan dat er indien het de stationairregelaar zou zijn, dit wel als een storing naar voren zal komen.
    Ook wil ik haar binnenkort eens aanbieden voor een APK-tje. Daar de huidige per maart zal vervallen, wat vadertje staat dan weer niet zo waardeert.

    Vooralsnog rijd ze verder goed en lijkt ook als je gewoon gasgeeft en rijdt gewoon goed op te pakken en ik heb zeker niet het idee dat ze inhoudt, stottert of wat dan ook.

    Maar goed, vanwege bewezen diensten heb ik haar vandaag maar even getrakteerd op een heerlijke sopbeurt aan de buitenkant, waarbij alles is meegenomen.
    Binnenzijde portieren, binnenzijde achterklep, binnenzijde tankklep en onder de motorkap nog een en ander gekuist.
    Nadien natuurlijk even drooggereden, waarbij af en toe wat in nederland zwaar verboden snelheden zijn gehaald. Je moet je auto toch een beetje leren kennen toch? ;)

    Ze staat nu weer parmantig voor de deur zwart te glimmen :)
     
  2. Vanavond nog even naar onder de motorkap gekeken.
    Het viel mij op dat het linker stuk slang (de langste) na het T stuk dicht trok wanneer de motor loopt.
    Nu heb ik begrepen dat dit dus de carterventilatie is.
    Is het nu een kwestie van slangetjes verwijderen en schoonmaken of moet er nog meer gebeuren ofwel vervangen en of schoongemaakt worden.
    Zo ja, dan hoor ik graag wat en hoe.
    Kunnen deze slangetjes er overigens zo afgetrokken worden? Voor zover je erbij kunt komen :sick:

    Soms pretendeer ik nog wel eens handig te willen zijn ;)

    [​IMG]
     
  3. Ik heb nog wel een complete originele Focus handleiding voor Model:1 / Fase:2 (zoals de jouwe) in een origineel blauw mapje, mag weg! Stuur maar een PBtje

    Heeft hij veel gelopen en is de onderhoudshistorie bekend, want dat is wel belangrijk!

    Veel rijplezier en weinig storingen toegewenst in 2014!

    Groet,

    Gerrit!
     
  4. De auto heeft zo'n 204k gelopen.
    Helaas aan de buitenzijde wat oneffenheden in de carrosserie, maar goed, daar was ook de prijs naar. Verder geen roesterij of ogenschijnlijk andere narigheid.

    Onderhoudshistorie is mij nagenoeg onbekend.
    Wel weet ik wanneer distri is gedaan en een behoorlijk aantal andere zaken in 2012. Daar hoef ik (gelukkig) voorlopig niet achteraan.
    Verder heb ik wel een goed gevoel bij deze auto. Waarom?? Ik zou 't niet weten.
    Ook is de radio code mij doorgegeven.
    Er liggen ook al een zestal LM velgen in de tuin. Origineel 15" waarop nog bandjes moeten worden gezet. Dit zullen de zomervelgen worden.
    Aan upgrades zal ik niet al te veel doen. Gewoon regelmatig wat onderhoud en natuurlijk zo links en rechts een keertje wassen.

    Binnenkort maar eens kijken wat een setje slangetjes van de carterventilatie moeten kosten. Op een of andere manier heb ik 't idee dat de huidige slangetjes gaan overlijden bij het verwijderen ervan. Ook vind ik het vreemd dat deze vacuum zuigen, dus dichtknijpen.
    Ik ben dan ook bang dat er nogal wat moet worden schoongemaakt. We shall see.

    En hopelijk een antwoord op de vraag of alleen vervangen van de slangen voldoende is of dat er meer moet worden gereinigd.
     
  5. Vanavond maar even de stoute schoenen aangetrokken en aan het knutselen gegaan.
    Vanmiddag heeft mijn vrouw bij Cosmo in Almelo een setje carterventilatieslangen opgehaald en elders een bus carburateurreiniger.

    Na het eten maar even gereedschap bij elkaar gezocht, in de auto gegooid en op naar het klusadres.

    Daar aangekomen de handleiding gevolgd die hier elders op het forum staat.

    Eerst de accu ontkoppelen.
    Stekker van het gasklephuis verwijderd
    Luchtfilterkap en slang verwijderd. De slang zat overigens met een tyrip vast aan het gasklephuis.. :shock: Het voordeel is wel dat je deze makkelijk kunt verwijderen.
    Schroefjes los gedraaid, gaskabel eraf gehaald en maar eens even kijken.
    Nog even een doekje door de inlaat gehaald, waar wat zwarte aanslag zat. Naar mijn mening niet noemenswaardig veel.
    Het GasKlepHuis na het verwijderen van de pakking, ingespoten met de carb-reiniger en lekker even in laten trekken.
    Ondertussen de slangetjes van de carterventilatie verwijderd en 't spul even voorzichtig doorgeblazen.
    Ook de aansluiting onderin, zo'n grijs blokje, verwijderd en even ingespoten.
    Daarna de boel eens flink gereinigd met doekjes en tandenborstel.
    Ook heb ik maar eens een doekje over de verschillende onderdelen onder de motorkap doorgehaald en de boel eens wat opgefrist.
    Nog even verder met schoonmaken van het GKH en daarna de nieuwe carterventslangen gemonteerd. ALs je overigens in het bezit bent van een stel kolenschoppen van handen, wens ik je veel succes om dit te doen. De ruimte houdt niet echt over. Maar goed gelukt.
    Daarna GKH voor de laatste keer schoongemaakt en afgespoten met lucht om deze te monteren. Wat mij overigens bevreemdde is dat er een kunststof gasklep in zit ivp een aluminium zoals ik hier wel eens gezien heb. 't Zal wel goed zijn denk ik zo.
    Gaskabel en stekker er weer aan en ook de luchtbuis, die nu wel met een slangklem is vastgezet.
    Accu weer aangesloten en ..... op hoop van zegen.

    Ze startte gelijk :rock: weliswaar met een wat hoog toerental, dus gelijk maar voorzichtig een stukkie sturen.
    So far So good.
    Weer teruggereden naar de werkplek om nog wat te kuisen onder de motorkap en de boel te voorzien van een laagje siliconenspray en WD40.
    De bandjes nog even goed op druk gezet.
    Het gereedschap en de werkplek opgeruimd waarna ik de boel kon afsluiten.
    Daarna nog even een blokkie over de autobaan. Almelo - Borne - Almelo en alles leek nog steeds in orde.
    Wel valt mij op dat het lijkt of de toeren een beetje blijven hangen bij gas loslaten. Ook terugval naar stationair lijkt in 2 stappen te gebeuren eerst naar 1200 rpm en daarna naar zo'n 900 rpm.
    Maar eens even kijken hoe dit zich gaat ontwikkelen.. ZOals ik al zei, so far so good.
    Nu maar even een paar plaatjes, die waarschijnlijk meer zeggen dat het hele epistel hierboven :lol::D

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Al met al een geslaagde avond en het houdt je lekker van de straat. :D:D
     
  6. Lekker nuttig bezig geweest :rock:

    Met die toeren komt het wel goed, inleer periode van zo'n 200km, liefst lange ritten en je zal zien dat het steeds beter wordt.

    Ps WD40 onder de kap lijkt mooi maar trekt uiteindelijk alleen maar vuil aan :nocheer:
     
  7. #27 nickysmeding, 10 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 jan 2014
    Deze gasklep leert zich niet in, dat is alleen bij elektronische gaskleppen. Bij deze motor word het stationair toerental geregeld door de stationair regel klep.
    Dit is de klep die je half ziet op foto 2.
     
  8. :oops:

    Ik haal dingen door elkaar :frusty:
    Kan me er ook beter niet mee bemoeien, beetje blonde actie van mij :nocheer:
     
  9. Je bedoelt dat aluminium huis die recht tegenover de peilstok zit? Is daar iets aan schoon te maken eventueel?
     
  10. Ja, kan je schoonmaken maar heeft niet altijd resultaat
     
  11. Ah ok Nicky, dan laat ik het (voorlopig) lekker zo.

    Afgelopen weekend ook een set nieuwe wielmoeren binnengekregen via een clublid hier.
    Nu nog een paar bandjes over de zomervelgen gooien en ze kan straks mooi op lichtmetaal de zomer in :)

    Voor de geĂ¯nteresseerden:

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. En ook vandaag een kleine maar zeker niet onbelangrijke update.

    Plug en play spulletjes.
    Maandagavond laat besteld op het wereldwijdeweb en vandaag al geleverd voor het bedrag van nog geen € 30,- incl. verzendkosten.

    [​IMG]

    Inmiddels zitten deze er al op en ben benieuwd naar de wiskwaliteit van deze wiswappers.
     
  13. Dennis laat dit topic ff in je eigen "Mijn Focus" topic zetten.
    Dat houdt het voor jou ook overzichtelijker. ;)
     
  14. Geen probleem... alleen hoe??? :weetikniet:
     
  15. Een moderator vragen. Zoals Bazzz, Dimelot of Remco.
     
  16. ah ok, thanx!
     
  17. #37 wietse, 16 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 jan 2014
    dit topic helpt mij ook met mijn probleem maar zie ik het goed? is de aanzuigslang gescheurd?

    zo ja niet mee door blijven rijden, vervangen of in ieder geval effe voor nood repareren met duckttape, want je wilt niet weten hoeveel rommel de motor opslokt door zo'n gat.
    dan heb je in no time stootranden in de cilinders waar je aan kan blijven hangen.
    ik kan me nog heel goed een vuilniswagen herinneren, te kort luchtfilter er in gezet door de gemeente monteurs motor was compleet op in 2 maanden tijd.

    niks gezegd, bij beter kijken lijkt het mij een beugel te zijn, lijkt net of de slang kapot is.
     
  18. Nope gelukkig niet :)
     
  19. Afgelopen zaterdag weer een paar kleine updates gedaan.

    Voetverlichting ingebouwd.
    Op de sloop even een glaasje gescoord uit een Focus Hatchback.
    Deze past mooi aan de bijrijderszijde.
    (zijn er overigens voor de bestuurderszijde ook lampekapjes nodig??)

    Lampjes moest ik toch hebben omdat het middelste lampje van het dashboard het nodig vond ermee op te houden.
    Die ook alle 3 maar even vervangen.
    De kleine lampjes heb ik maar laten zitten. Mochten die sneuvelen, vervangen we die tzt wel. Is overigens niet zo'n grote en ingewikkelde klus en dan ook goed zelf te doen.

    En gelijk de carkit van Nokia die ik nog had liggen ingebouwd. Deze heb ik aangesloten op de radio (constant, ignition en min) De microfoon heb ik geplaatst aan de bestuurderszijde, net boven het kunststof paneel langs de A-stijl ter hoogte van de zonneklep.
    Het drukknopje van Nokia zit precies onder de aansteker en de luidspreker heb ik (voorlopig) bevestigd aan de stalen buis die achter het dashboard loopt net boven het handschoenenkastje en mooi uit het zicht. Moet alleen nog eens goed proberen hoe het met de geluidskwaliteit zit, maar daar komen we in de nabije toekomst wel achter.
    De draden moet ik ook nog eens netjes bundelen en vastzetten. Daarvoor had ik zaterdag geen tijd meer.
    Maar goed voorlopig alles mooi uit 't zicht, verlichte tellers en verlichte matten.

    Nu komende woensdag eens kijken of ze in een keer door de APK rolt. Zou wel heel prettig zijn. Dus fingers crossed.
     
  20. Dennis je topic is nog niet verplaatst zie ik. ;) [MENTION=3]Remco[/MENTION] help die jongen even en zet dit verhaal in een topic onder Mijn Focus. ;).
     

Deel Deze Pagina