1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Dennis Focus' Focus *update 14-4-2018 pag 4*

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Dennis Focus, 21 dec 2013.

  1. #1 Dennis Focus, 21 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 apr 2014
    Hallo,

    Sinds een week ben ik nu in het bezit van een :ford: :focus: 1-2 station uit 2002 benzine 1.6.
    Nu heb ik een aantal vraagjes die door jullie kenners wellicht simpel te beantwoorden zijn (hoop ik)

    - Motor draait stationair erg laag toerental, kan dit worden bijgesteld? done
    - Binnenverlichting werkt niet op de deuren, wel als deze handmatig wordt aangezet. Hoe zou dit op te lossen zijn? done
    - Is er een tweede (gebruikte) originele sleutel met ab in te leren op de huidige codes? done
    - Zijn er boekjes te koop (gebruikt) voor deze auto bij een clublid? done
    - Heeft er iemand wielmoeren voor LM-velgen in de aanbieding? done
    - zijn er mensen die een link hebben naar een download van een werkplaatshandboek?

    Ik ben van plan binnenkort eens te zien een beurt te doen aan de auto, waarbij het de bedoeling is te vervangen:
    - olie en filter
    - luchtfilter
    - interieurfilter
    - vloeistoffen links en recht nazien en waar nodig bijvullen
    Zijn er nog zaken die volgens jullie moeten worden vervangen of worden gechecked?

    Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
    Bedankt vast!!

    grtz,
    Dennis :yellowfellows:
     
  2. Welkom! Ik heb mijn antwoorden in het rood erbij gezet.


    Motor draait stationair erg laag toerental, kan dit worden bijgesteld?
    Nee, dit is allemaal elektronisch geregeld

    - Binnenverlichting werkt niet op de deuren, wel als deze handmatig wordt aangezet. Hoe zou dit op te lossen zijn?
    Dit kan bijvoorbeeld aan de stekker achter de lampunit liggen

    - Is er een tweede (gebruikte) originele sleutel met ab in te leren op de huidige codes?
    Als je 2 sleutels in bezit hebt kan je een derde inleren, als je de zoekfunctie gebruikt kan je hier op het forum vinden hoe dit precies werkt

    - Zijn er boekjes te koop (gebruikt) voor deze auto bij een clublid?
    Wie weet :dance:

    - Heeft er iemand wielmoeren voor LM-velgen in de aanbieding?
    ik niet

    - zijn er mensen die een link hebben naar een download van een werkplaatshandboek?

    Zoek eens op google, er is een hoop te vinden


    Ik ben van plan binnenkort eens te zien een beurt te doen aan de auto, waarbij het de bedoeling is te vervangen:
    - olie en filter
    - luchtfilter
    - interieurfilter
    - vloeistoffen links en recht nazien en waar nodig bijvullen
    Zijn er nog zaken die volgens jullie moeten worden vervangen of worden gechecked?

    ga eens naar https://www.etis.ford.com/ en dan naar voertuig - vul je kenteken in - FordService controlelijst genereren - en dan het juiste motortype selecteren en de leeftijd of juiste kilometerstand aanklikken, dan krijg je een cheklist te zien welke de dealer ook gebruikt tijdens reguliere onderhoudsbeurten
     
  3. Welkom.

    Een setje originele wielmoeren voor lichtmetaal heb ik nog wel liggen.
     
  4. Stationair toerental laag is volgens mij software update voor
    Er moet natuurlijk niet is mis zijn met de auto
     
  5. Softwareupdate moet via de dealer gebeuren denk ik?
    [MENTION=69]jpboerhof[/MENTION]: wat vraag je voor het setje moeren als je deze naar mij opstuurt? Antwoord mag natuurlijk per pb.

    neuzend op het forum zag ik de vervanging van de remschoenen achter.
    Hier haalde men de centrale moer los in het center van de remtrommel.
    Kan dit ook op een elders beschreven manier, waar de hele trommel inclusief naaf ed van achter wordt gedemonteerd?

    Zit er een lampje in de asbak voor en de sigarettenaansteker?
    Deze branden bij mij namelijk niet.
    ZO ja, is dit simpel te vervangen of een klus waar je uiteindelijk een hele zaterdag mee om zeep helpt en vervolgens zaterdagavond chagarijnig bent omdat t niet gelukt is?? ;)
     
  6. Zo bedoel je?
     
  7. Inderdaad op die manier.
    Niet iedereen is in het gelukkige bezit van een wereldvreemde dopsleutel en momentsleutel namelijk ;)
    Zou dus zo wel moeten kunnen begrijp ik.
    Hopelijk is het nog lang niet nodig, maar 't is nooit verkeerd een beetje voorkennis op te doen zo hier en daar. :)
     
  8. Pas op voor je Abs sensor, deze wil nog wel een heel vast zitten.
     
  9. Stationair te laag?? ik denk dan eerder aan een stationairregelklep die vervuild
    is, en ja, je kan on officieel hem wel hoger zetten, als ik het mij goed kan
    herinneren
     
  10. Wederom dank voor jullie reacties!!!

    Zo'n stationairregelklep is dat een apparaatje wat zelf makkelijk te reinigen is?
     
  11. Leuk die antwoorden en oplossingen over het stationair toerental, maar dennis schrijft over een "laag" toerental, niet over "te laag". ;)

    Hoeveel draait ie stationair?
     
  12. Zal zo rond de 750rpm zijn denk ik.
    Het lijkt alsof de motor niet lekker loopt op dat (lage) toerental. Onrustig en wat trillend.
    Ook schommelt het toerental met wat piekjes omhoog om vervolgens weer in de imo te lage stand te gaan draaien.
     
  13. Standaard draait de motor op ongeveer 800-850 toeren dacht ik (of benzine moet heel anders zijn).

    Jou klachten zoals je ze zo omschrijft lijken meer op een "standaard" probleem. Meestal worden dan de stationairregelklep/gasklephuis, bougies, bougiekabels, bobine genoemd.
     
  14. Voor de focus 1 kan ik het zo snel niet vinden maar voor de Focus 2 met 1.6 Duratec (wat feitelijk een doorontwikkeling van de 1.6 Zetec uit de focus 1) is het voorgeschreven stationair toerental 725 RPM ± 100 RPM. Hierbij moet het toerental stationair dus tussen de 625 en 825 RPM liggen waarbij 725 RPM optimaal is.

    Mijn motor loopt als deze warm is stationair zo'n 730 RPM waarbij de motor netjes loopt. 725 RPM is dus helemaal zo gek nog niet. Het zou in ieder geval niet te laag moeten zijn.



    Ik denk dat het onregelmatig stationair lopen zoals al eerder is gezecht moet worden gezocht in de stationair regelklep, vervuild gasklephuis of slechte carterventialtie slangen.
     
  15. er staat bij de handleidingen op dit forum ergens een beschrijving incl foto's
    dan weet je waar je alles kunt vinden op je blok ;)
    (kon hem alleen niet zo snel vinden ondanks zoekfunctie)
     
  16. Na een weekje weg geweest te zijn heb ik vanmiddag eens een grondige schoonmaakbeurt aan de binnenkant van de auto plaats laten vinden. 't Houdt de mens een paar uurtjes bezig :)
    Afgelopen week zo'n 500km op de klok gezet en moet zeggen dat ze mij niet tegen is gevallen. Ook de rest van het gezinnetje is tevree met deze aanschaf en en kan een hele shitload aan bagage in deze station. Uiteraard is het nooit genoeg met wat je allemaal meezeult als je een midweekje elders bivakkeert..... ;)

    Maar goed, alles afgesopt, stofgezogen, cockpitgesprayed en ramen gereinigd. Ook de rubbers allemaal ff lekker in de siliconen gezet.
    Ze is er heerlijk van opgeknapt. Op naar een volgend projectje..

    Er zitten nog wel wat gaatjes en hoekjes verstopt binnen in deze focus.
    En wat een werk als je gewend bent een Fiat Punto uit 2001 te stofzuigen ;)

    De binnenverlichting aan de voorzijde doet het weer. Het bleek dat, zoals reeds geopperd door iemand hier, het aan de stekkers die niet goed geplaatst waren.
    Toch prettig weer automatisch wat licht te hebben als je je deuren opent in deze donkere dagen.
     
  17. Oh ja,

    Is het normaal dat de fan onder de motorkap continue draait? Ook als je de auto net koud start??
     
  18. Het probleem van een te laag toerental is ook bij mij het geval. Focus Type 1 1999.
    In de reacties lees ik drie mogelijkheden. 1 elektronica-update, 2 vervuilde stationair regelklep en 3 hij is wel hoger af te stellen. Ik denk dat er toch leden zijn die hierover meer duidelijkheid kunnen verschaffen. Is een vervuilde regelklep schoon te maken of moet men hem vervangen? Wat kost zo'n ding? Dat hoger afstellen hoe zou dat in zijn werk moeten gaan? Graag jullie reacties.
     
  19. Gisteren nog even op de een paar autoslopen in de buurt rondgehuppeld.

    Daar heb ik een andere lichtschakelaar weten te bemachtigen. Eén die ook geschikt is voor mistlampen aan de voorzijde met als bonus een wieltje om de dashboardverlichting mee te dimmen.
    Ook een extra sleutel voor met AB weten te scoren. Deze heb ik inmiddels ook al werkend als losse AB. De sleutelbaard heb ik afgezaagd, omdat deze toch niet paste.
    Misschien in de toekomst nog eens een nieuwe sleutelbaard bij laten maken.

    Nu wil het feit dat gister op de terugweg naar huis de ventilator in de auto een luid vervelend geluid ging maken. Helemaal spontaan.
    Nu ben ik geen tegenstander van spontaan,behalve als de techniek spontaan dingen gaat doen die niet horen.

    Dus, maar even gereedschap gepakt en op goed geluk eens kijken of de ventilator te verwijderen is voor de leek én of de leek er iets aan kon doen.
    De ventilator was redelijk snel verwijderd.
    Nu het geheel nog even uit de behuizing gehaald en deze heb ik maar even ingespoten met contactspray en het lagertje ingevet.
    Uiteraard even een doekje door en over het huis gehaald,zodat deze weer helemaal schoon is.
    Het hele circus weer teruggeplaatst en warempel, het vervelende bijgeluid was weg.
    Dennis weer een blij man.

    Aansluitend maar even de lichtschakelaar vervangen, wat eigenlijk ook een fluitje van een cent is.
    Wel mooi dat plug en play spul. :thumbup:

    Ook nog even een nieuw lampje achter de sigarettenaansteker geplaatst.
    Ik kon er geen aansluitpunt voor een lampje voor de asbak zelf vinden. Dat zal dan wel niet tot de mogelijkheden behoren. Jammer.

    Ook kon ik helaas geen "losse kabels" achter de bumper ontdekken voor het aansluiten van eventueel in de toekomst aan te schaffen mistlampen... Misschien toch maar eens beter kijken?? :think:

    Over de stationairloop, die nog steeds onregelmatig is.
    Ik heb het luchtfilterhuis even losgehaald waarin een sponsje in aanwezig is voor de carterventilatie. Dit sponsje zag er, net als het luchtfilter, nog heel netjes en droog uit. Vervolgens even de slag gecheckt die naar het kleppendeksel loopt. Deze was ook droog en mooi vrij.
    Maar eens een keertje verder kijken.

    Tot zover de update van een aantal kleine dingetjes.
     
  20. Op welke stand staat je ventilator? Als deze op je vooruit staat dan staat automatisch je airco ook aan, waardoor je ventilator ook draait.


    Onder handleidingen staat genoeg geschreven over de Focus I en minder fijn stationair draaien.

    Anyway:
    - 1: Software update: Check. Er zijn mensen op het forum die dit ook kunnen ( [MENTION=551]dutchguy[/MENTION] ).
    - 2: kan, maar vaak blijft het toerental dan wat hoog staan. Ding is wel te reinigen,
    - 3: Kan niet, stationair regelklep wordt electronisch aangestuurd (in het ding zit een veer). Gasklep kun je ook nog reinigen, anders dan wel eens is beweert op het forum kun je hiermee niet het stationair toerental afregelen. Er zit wel een schroef in, maar is niet bedoeld om de klep af te stellen. Wat je dan doet is niks anders dan de klep continu open te laten staan. Is niet fijn.

    Andere eventuele oplossingen voor zagend toerental:

    - Carterventilate welke niet goed is. Vaak slangetjes die gescheurd zijn, daardoor trekt ie valse lucht. Remedie: vervangen
    - Bougies die niet top zijn
    - Zelfde geldt voor de bougiekabels
     

Deel Deze Pagina