verstuivers vervangen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Henkv, 7 dec 2013.

  1. Hallo heb vandaag van een ford focus 1,6 TDCI van bouwjaar 2009 de verstuivers nieuw brandplaatjes en keerringen vervangen in verband met olielekkage dat is prima gelukt.
    Nu hebben wij een probleem hij wil niet meer starten, de startmotor draait mooi rond de motor sloeg de eerste keer goed aan voor een paar minuten en toen zetten wij hem uit en nu nooit meer aanslaan.
    Hebt zelf een vermoeden dat hij geen diesel meer krijgt.
    Ik ben teneinde raad want het is een lesauto en die moet volgende week weer lessen.
    Help wie kan mij helpen.

    Groetjes Henk.
     
  2. Als de verstuivers los zijn geweest moet het brandstofsysteem worden ontlucht. Je hebt nu lucht in het brandstofsysteem waardoor de motor niet meer start.

    Het brandstofsysteem zal nu ontlucht moeten worden. Vroeger zat er op de meeste dieselmotoren een handpompje waarmee je dit kon doen. Bij veel moderne dieselmotoren waaronder de 1.6 TDCI is dit niet meer het geval. Om bij deze motor het brandstofsysteem te ontluchten heb je een handpomp (speciaal gereedschap) nodig die tussen de leidingen van het brandstofsysteem wordt gezet.
     
  3. Uitlezen zou je kunnen helpen om de oorzaak te vinden.
     
  4. #4 JW, 7 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2013
    Bij lucht in het brandstofsysteem heeft uitlezen weinig zin.

    Persoonlijk zou ik eerst het branstofsysteem goed ontluchten en als de auto dan nog steeds niet wil starten de auto pas uitlezen. Waarschijnlijk zal de motor nadat het brandstofsysteem is ontlucht gewoon weer starten.
     
  5. Aha. Ik had je post niet gezien.
     
  6. Hallo,

    Hoe kom ik aan een handpompje en waar sluit je die op aan.
    Ben zelf particulier en hij staat bij mij in de garage en hij moet maandag weer lessen.
    Heeft iemand toevallig foto's of dat iemand bij mij in de buurt even kan helpen om hem te ontluchten.

    Groetjes Henk.
     
  7. #7 kolere, 7 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2013
    Volgens mij op de retourleiding ongeveer boven de distributiekap. De kans dat iemand zo'n pompje heeft thuis en ook nog is bij jou lang komt is zo klein dat je voor maandag vervanging zal moeten zoeken...
     
  8. Er zullen buiten de Ford dealer of andere garagebedrijven inderdaad niet veel mensen zijn die de passende handpomp hebben. Als ik het goed heb is deze handpomp voorzien van snelkoppelingen waarmee deze tussen de leidingen wordt geklikt.

    Ik vermoed dat het zeer lastig zal worden om de auto voor maandag weer rijdend te krijgen. Mogelijk dat de ANWB wegenwacht een passende handpomp heeft om het brandstofsysteem te ontluchten. Als je lid bent van de wegenwacht is dit nog het proberen waard.
     
  9. #9 Blauwitje, 7 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2013
    Mischien volgende x iets meer informatie inwinnen, ditzelde probleem heb je bij diesels als je tot de laatste drup je tank leeg rijd!

    dan zou evt de anwb een mogelijkheid zijn! En anders ter plekke lid worden, kan je in ieder geval lessen..
     
  10. Heb van tevoren mij er helemaal in verdiept heb verschillende forums door gelezen en niemand heeft het gehad over het ontluchten en de ford dealer ook niet want daar heb ik de losse onderdelen opgehaald en die zei dat het niet zo moeilijk is om de verstuivers van losse onderdelen te voorzien zonder speciale voorzieningen.

    Groetjes Henk.
     
  11. velen gaan ook interpreteren dat als je zelf aan verstuivers vervangen begint dat je ook in staat bent van brandstofsysteem te ontluchten... nu er is een methode voor te starten zonder handpompje, is wel enig risico bij...

    de reden dat hij zelf geen brandstof opzuigt is doordat de hogedrukpomp bij starten geen onderdruk genoeg maakt in de aanzuigleiding van de brandstof.

    als de leidingen vol brandstof zitten is deze onderdruk wel genoeg voor circulatie te hebben.

    dus... heb je een methode nodig om een versneld toerental te maken zonder dat er diesel in de motor komt dit doe je zo:

    1 giet via een slang op je brandstoffilter verse diesel in je brandstoffilter (deze zit rechts tegen de bovenkant van je motor)
    2 sluit alle leidingen aan,
    3spuit een snuif startpilot in de luchtbuis voor je turbo, maar na je luchtmassameter, dit is de rubberen buis rechts aan de voorzijde van de motor.
    4 starten, en nogmaals kleine hoeveelheid startpilot inspuiten. spuit zeker niet constand doordat er door de compressie een te vroege ontbranding kan komen in je cilinder als je teveel spuit!
    5 motor gaat draaien door het mengsel lucht/startpilot
    6 doordat de motor nu sneller draait dan bij het starten trekt de brandstofpomp met een grotere onderdruk aan de brandstof in de brandstofleidingen waardoor hij dus zichzelf ontlucht...

    ik waarschuw je wel, als je dit nog nooit gezien hebt doe je dit beter niet, doordat startpilot veel te goed ontbrand heb je kans op een te vroege arbeid waardoor je intern zuigerveren en kleppen kan vernielen.
     
  12. Mischien ff informeren bij de anwb toch geen gekke optie...
     
  13. Hallo ben geen lid van de Anwb omdat ik als lesauto maar liefst €450 moet betalen omdat dat zakelijk is.
    Ben een beginnende rijschool en hebt nog niet zoveel leerlingen.

    Groetjes Henk
     
  14. Heb je de verstuivers zelf nou ook vervangen? Dat is me niet helemaal duidelijk.
    Nieuwe verstuivers moeten in principe ingeleerd worden.
    Dat heeft overigens niks te maken met het luchtprobleem.
     
  15. hoi robert,
    Heb de verstuivers niet vervangen maar alleen nieuwe brandplaatjes en een zwarte keering in het blok en een witte keering op de verstuiver.

    Groetjes Henk.
     
  16. De openingen volledig schoon gemaakt, anders gaat het weer lekken. Juiste aantal nm aangetrokken?

    Verder staan er op dit forum en op het Belgische focusforum wel verhalen hierover.
     
  17. Wat je ook nog kan proberen is een luchtslang plus doek in de vulopening en een beetje druk erop (met compressor) tijdens het starten
     
  18. Boven op de distributie kap zit een groene koppeling, dit is de retour van de brandstof. Hier moet je vacuum op zien te zetten, als daar diesel uitkomt zal de :ford: starten en lopen.

    1.6 Hdi is een rotmotor om te starten met lucht, deze start er niet doorheen.
     
  19. En nog kunnen lessen? Hoop voor je dat het gelukt is!
     
  20. Ik ben jtd motoren gewend. Die hebben een opvoerpomp om brandstof bij de HD pomp te krijgen.. Zoals ik het begrijp deze HDI/TDCI motoren niet dus?
     

Deel Deze Pagina