Van een 1.8tdci? Ik wil mbv een amperetang op het werk controleren hoeveel ampere er getrokken word. Dan weet ik gelijk of het relais werkt, en of er genoeg amp door de leiding gaat wat dan gelijk weer een indicatie is of er een gloeibougie kapot is.
Je kan net zo makkelijk de weerstand van de gloeibougies met elkaar vergelijken. Meten tussen de aansluiting en massa. Weet je ook gelijk welke gloeiert stuk is...
op de 1.8diesel een half u werk om de draden van de gloeibougies los te maken, en de kop van de gloeibougie aan te raken met een draad dat rechtstreeks de plus van de batterij heeft. krijg je vonken, dan werkt je gloeibougie, geen vonken = kapot. en vlak naast je oliepeilstok zit de hoofdaansluiting van je gloeiers, hier kan je dus ook normaal spanning meten om te weten of je relais nog genoeg doorgeeft!
Hij start slecht ja. Maar de accu is 100% Vandaar dat ik even het vermogen wilde testen. Ik ga er vanuit dat er minimaal 1 bougie kapot is misschien wel meer. De zekering is wel heel.
Tevens is het zo dat als hij gestart is vang dat moment de rest vd dag hij perfect start. Het rijden is probleemloos, enkel de koude start waar ik ca 4 seconden moet blijven starten, hij slaat dan wel gelijk goed aan.
De spanning meten bij het relais, kan dat met een eenvoudige multimeter? Of moet dat ook met de amperetang?
spanning(volt) meten gaat niet met een amperetang wil je amperemeten ga je ofwel een amperetang nodig hebben of wel een multimeter(op ampere stand) in serie zetten
Die van mij kan in elk geval geen 50 ampere meten. Vandaar dat ik op het werk met een amperetang wilde gaan meten.
Als je dit gechecked hebt is het misschien ook verstandig de startdruk van de verstuivers te (laten) checken. Rookt de diesel ook overmatig bij de start? Wat is je km stand?
Dat de accu 100% is zou maar zo kunnen, waar ik meer op doelde, is de krappe startcapaciteit die ze er standaard in zetten.... Wij hebben met onze Fiesta diesel rot gezocht naar een soort gelijk verhaal, alleen bij koude zeer lang voordat hij aanslaat, en als hij aansloeg, dan hadden we een dieselwalm eruit. Gloeistiften vervangen, filters enz..., zwaardere accu erin...probleem weg
Accu was net vervangen door een zwaardere. Juist omdat hij minder goed start. Denk dat ik morgen de gloeibougies maar ga vervangen. Die heb ik nl al in huis.
Volgens de papieren.. 70amp koudstart 700amp Is volgens mij beter dan er oorspronkelijk in zat, ik heb dus net de orginele ford accu verwijdert.
spanning meet je ALTIJD met een voltmeter, dit dus met een multimeter maar je kan dit ook met een lampje... naast je oliepeilstok zit er een moertje waar er een draad aangesloten zit dat van rechts komt, en er vertrek een draad naar achter dat dan op de gloeibougies zit. meet spanning tussen dit en je -pool van je batterij als je je contact laat aanzetten, deze moet naar ongeveer 12 volt gaan. dan is je relais zeker in orde. heb je geen multimeter dan kan je dit ook testen met een lamp aan te sluiten op dezelfde punten. gaat je lamp aan dan krijgen je gloeiers spanning en ligt het probleem elders. er is vaker een gloeier kapot dan dat er problemen zijn met de gloeirelais. heb je ook al eens gedacht aan de startmotor? hoor je een hoog gierend geluid als je start? de 1.8diesel heeft een starter dat wel eens durft kapot gaan, en dan is het lawaai de eerste symtoom dat deze aan het aftakelen is. dit probleem kan beïnvloed worden door de temperatuur van het motorblok.
Startmotor lijkt mij wel oke. Feit is dat de auto perfect rijd, alleen de koude start. Vanmorgen 4sec starten en dan doet hij het. Vandaag ca 6 keer de auto moeten starten en dan start hij dan ook binnen een fractie van een seconde. Net zelf maar de olie vervangen door goede olie en uiteraard het filter ook. Ik zit ook een beetje aan luchtfilter en brandstof filter te denken. Die laatste klinkt simpel maar heb het nog nooit vervangen. Er zit meen ik geen pomp aan mijn auto dus het is een kwestie van de slangen eraf aan de nieuwe en klaar is kees.
Dat ga ik wel doen. Alleen heb ik nog nooit een brandstoffilter vervangen bij deze auto. Is het een compleet filter? Binnen en buitenkant in 1 keer vervangen? Of moet ik de 3 leidingen los maken bovenkant verwijderen en eeen filter vervangen door een nieuwe? Ik las ergens de binnenkant van het filterhuis schoonmaken omdat daat troep in kan zitten. Ik zie aan de bijrijderskant een zwarte behuizing zitten met 3 slangen waarvan 1 met een rode klem.