1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Kentekenverlichting doet niets meer

Discussie in 'Electronica' gestart door FransMK2, 16 nov 2013.

  1. De twee lampjes van de kenteken verlichting zijn beide doorgebrand. Lampjes heb ik vervangen.

    Maar ook de nieuwe gaan niet branden, ik heb 4 verschillende geprobeerd...

    Ik heb zekering 117 ook net al vervangen.

    Iemand een idee waar ik het kan zoeken?
     
  2. #2 joana, 16 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2013
    de lamphouder worden niet geoxideerd ?
     
  3. Heb je al gemeten?
     
  4. Ik heb wel een multi meter, maar geen idee wat ik ermee moet... Op dat gebied heb ik 2 linkerhanden...

    [​IMG]
     
  5. Hoi, Draai de knop naar Volt-DC, gelijkstroom (niet V ~) En kijk of de meetpennen in de juiste aansluiting op de multimeter zitten. ( V, niet de A van Ampere ).
    Meet met de pennen op beide contacten van het lampje... Meet je niets, zal je verder moeten kijken/meten. ( ik ben electricien, geen automonteur :o)
     
  6. Dankje:), ik rij wel naar de garage van de week. Het rechter remlicht doet nu ook niets meer.

    Dit is al het 6e lampje in 2 weken die door brand. Glas is zwart...
     
  7. Da's wel een beetje veel idd....
    Succes bij de garage.
     
  8. Mijn zekeringkastje is anders dan in de handleiding, het was dus wel de zekering.

    Zekering 117 zit 1 vakje naar links, rare typefout in het boekje.
    Maar heb het topic al gevonden voor de juiste afbeelding (Zekeringsvolgorde verschillende zekeringkasten). Echt handig dit forum:).

    Bij de garage zeiden ze dat het gewoon toeval is dat ze allemaal achter elkaar kapot gaan. Zou ook kunnen omdat hij na een jaar stilstand in de showroom weer goed wordt gebruikt.

    Gelukkig heb ik een goede :ford: dealer in Heerhugowaard die het altijd erg netjes voor me oplost :lol:.
     
  9. Er is al weer een lampje doorgebrand. Er zaten net een week 2! nieuwe in.

    Kan ik met een weerstandje of iets er tussen zorgen dat er niet teveel stroom op komt. Geen idee wat anders de lampjes laat verbranden dan piekspanning.
     
  10. Controleer eerst maar eens de laadspanning. Als de spanningsregelaar op de dynamo defect is kan de laadspanning dermate hoog oplopen dat de lampen kapot gaan. de laadspanning moet zo tussen de 14 en 15 Volt liggen.

    Het is in ieder geval niet normaal dat nieuwe lampen het maar 1 week uithouden. Er kan natiirlijk altijd een slecht lampje tussen zitten maar normaal gesproken moet een gloeilamp het veel langer uithouden. Door weerstanden te plaatsen ga je mijns inziens het symptoom bestrijden en niet de oorzaak van het probleem.
     
  11. Spanning van de accu lijkt prima.
    12 volt en een beetje bij uitgeschakelde motor.
    14,3 - 14,4 bij draaiende motor.

    Beetje gas geven, rennen naar de multimeter en hij staat nog steeds op 14,4... :)

    Nog iets anders wat ik kan controleren of toch maar symptoom bestrijden? En hoe ?
     
  12. 14,3-14,4 volt bij stat. draaiende motor is prima. Ik zou alleen niet beetje gas geven en dan rennen naar de multimeter, want als de spanning idd oploopt, is deze allang weer terug op die 14,4 volt tegen de tijd dat je de multimeter hebt kunnen aflezen ;)
    ff met 2 personen doen dus. 1 geeft gas en de ander houdt de meter in zn hand en kijkt naar het display ;)
     
  13. Probleem lijkt te zijn opgelost:). Er lag wat metaal bloot bij de aansluiting van de lampjes. Dat kwam af en toe tegen de achterklep aan en Brande daardoor door. Beetje isolatietape en het is opgelost:)
     

Deel Deze Pagina