1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Auto rijdt beroerd op nieuwe winterbanden

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door TorstHappert, 14 nov 2013.

  1. Hallo Lezers,

    Heb een paar weken terug winterbanden en nieuwe (stalen) velgen aangeschaft voor mijn Focus (mk2, fase 2, 2011/01). Maar met een snelheid van 85 tot 95 km/u trilt de hele auto behoorlijk, dit merk ik vooral omdat ik met mijn been tegen de middenconsole aanzit. Ik ben al terug geweest naar de bandenspeciaalzaak waar ze vandaan komen, balans is gecontroleerd, kleine onbalans uit een achterwiel gehaald, maar het euvel is er nog steeds. Het zijn A-merk banden, Goodyear, heb expres gevraagd om de stilste banden omdat ik wel van comfortabel rijden hou.

    Hebben jullie tips of ideeën ?
     
  2. Dit lijkt heel duidelijk op onbalans, aangezien het ook bij de door jou aangegeven snelheid optreedt.
    als de banden echt goed zijn gebalanceerd, zou het kunnen zijn dat er evt troep/roest op de wielnaaf zit en dat daardoor het wiel niet goed aanligt.
    alleen zou het dan al heel snel en ook bij lagere snelheid te merken moeten zijn.
    Het is ook nog goed mogelijk dat de band niet helemaal goed op de velg zit, waardoor hij wat gaat hobbelen.
    Als laatste kan het natuurlijk heel goed aan de banden zelf liggen.
     
  3. Teruggaan.

    Je mag van een nieuwe set verwachten dat die trillingsvrij onder de auto liggen.
    Geloven ze het niet, laat ze meerijden en het zelf voelen. Soms doet dat wonderen.
     
  4. Laat de banden eens controleren op een hoogteslag.
     
  5. Ik heb dit met zomerbanden gehad en bleek een afwijking in 1 van de banden. hadden bijna 12.000 gelopen (Conti's). Ze hebben er toen 4 'nieuwe' Michellin banden onder gedaan die 7000 hadden gelopen. Weg probleem.
     
  6. simpele conclusie: op je zomerbanden + velgen had je het niet,
    met je winterbanden + velgen heb je het wel....3x raden waar je de oorzaak
    moet zoeken ;)

    Dus net zolang teruggaan totdat het is opgelost, kan een velg zijn, of een canvasbreuk
    enz...
     
  7. Zijn het originele stalen Ford velgen waar de banden op zijn gemonteerd?

    Ik ken zelf een geval waarbij aftermarket stalen velgen zijn geplaatst die volgens de specificaties geschikt zouden zijn voor Ford. De eigenaar van deze set had na plaatsing steeds last van trillingen. Bij balanceren bleek er minimale onbalans aanwezig te zijn maar na herbalanceren waren de trillingen nog net zo erg aanwezig. Uiteindelijk bleek bij deze velgen dat het naafgat te ruim was waardoor de velg niet goed centreerde op de naaf met trillingen tot gevolg.


    Naast de banden kan het dus ook nog aan de velg liggen. Het is zeker de moeite waard om te controleren of de velg goed centreert op de naaf en niet teveel ruimte heeft.
     
  8. Auto is origineel met lichtmetalen velgen geleverd, die hebben de zomerbanden. De winterbanden hebben stalen velgen geleverd door een bandenboer. Zou best eens kunnen dat die niet geschikt zijn voor een Focus omdat het naafgat misschien wat te ruim is. Maar ja, van een bandenspecialist verwacht ik dat ze het goed doen. Ik ga maandag weer eens zeuren bij dat bedrijf.
     
  9. Update: alles is weer nagekeken en weer een onbalans opgelost, band opnieuw op de velg gedaan. Monteur is jaloers dat zijn eigen auto niet zo goed rijdt, zegt de dame aan de balie.

    Als ik zelf weer rij: het lijkt er op dat het ietsje erger is geworden, probleem was weg bij 100 km/u, maar lijkt nu te trillen tot hogere snelheden.

    Passagiers lijken ook niets te voelen, ben ik gek ?

    Kan nog dit verzinnen:
    * Zomerbanden+wielen er maar weer op, zou ik zelf kunnen doen
    * Winterbanden op de Ford 'zomervelgen' doen
    * Ergens originele Ford velgen vandaan halen voor de winterbanden

    Balans lijkt me goed, na 3x balanceren. Was volgens mij na eerste keer al goed.
     
  10. Als je zeker weet dat je zomervelgen niet trillen, dan zou ik die even terugplaatsen om idd te testen of het trillen dan weg is.
     
  11. Mocht het trillen weg zijn met zomer velgen kan je proberen om eerst 2 winter velgen te monteren. Mischien kan je dan wat uitsluiten!
    Heeft die monteur dan niet gereden? Die moet dat toch ook voelen!
     
  12. Heb wat verder zitten speuren, met al jullie hulp als startpunt.

    Ik heb er Alcar velgen er onder zitten, en het lijkt er inderdaad op dat het naafgat 0.1mm te ruim is.

    http://www.oponeo.nl/stalen-velg-details/alcar-kfz-8325

    Mijn 'eigen' reparatiegarage, die de banden/velgen niet heeft geplaatst, zegt dat de bouten ook nog wel eens een probleem kunnen zijn. De lichtmetalen bouten zitten nu op de stalen velgen. Dat hoort ook niet zegt hij.

    2 wielen vervangen, had er ook al aan gedacht, maar ik blijf er zelf nog even vanaf zolang ik nog hoop heb dat die bandenboer het kan oplossen (met mijn hulp). Graag wissel ik zelf de winter/zomer banden, maar dat doe ik pas als blijkt dat beide sets goed zijn. Heb de auto net 2 maanden.

    Ik ga maar weer eens langs met nieuwe info. Was na de 2de balanceersessie er al van overtuigd dat balans goed was. Na de 3de keer had een monteur nog gereden, snap ook niet dat die niets heeft gemerkt.
     
  13. De moeren van de lichtmetalen velgen hebben een losse ring. Als je op stalen velgen wil rijden moet je inderdaad andere moeren (Voor stalen velgen hebben geen losse ring) hebben om te voorkomen dat ze los raken tijdens het rijden. Dat kan ook trilling veroorzaken.
     
  14. De moeren raken niet los... Alleen met die stalen ring kan er vuil tussen de moer en ring komen. Dit omdat de moeren voor LM bij stalen velgen verder uitsteken.
     
  15. #15 Zenith, 27 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 nov 2013
    De meeste lichtmetalen after market velgen worden geleverd met moeren zonder losse ring.

    Vaak dit soort moeren
    [​IMG]

    En ik denk ook niet dat het aan het naafgat ligt dat 0,1 mm groter is. Als het nou 1 mm was dat zou je het kunnen merken.
     
  16. Ik geloof niet dat de moeren de het probleem geven, heb zelf met verwisselen nog ff zitten kijken naar de moeren i.v.m als je een lekke band krijgt, tuurlijk ze horen niet op stalen velgen maar het randje waar ze op de velg aan sluiten zit ook bij de normale moeren. Wel adviseer ik om moeren aan te schaffen voor de stalen velgen! Tja zal 0.1mm nou echt dat veroorzaken? Hoeveel lood zit er op de velgen?
     

Deel Deze Pagina