gebruik bouten / naafgat

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door rolandsj, 5 nov 2013.

  1. Hallo,

    Als nieuwe eigenaar van een Ford Focus uit 2008 ben ik me aan het oriënteren op nieuwe winterbanden met velgen. Omdat bij de verschillende online winkels de prijzen nog meevallen voor lichtmetalen velgen, verwacht ik te kiezen voor 16" velgen van Momo, zoals bijvoorbeeld deze:

    Velg: Momo Win Pro Zilver
    Maat: 16 inch
    Velgbreedte: 6.5 J
    Steekmaat: 5x108
    ET: 50
    Naafgat: 72.20

    Op dit moment heb ik 17" lichtmetalen velgen onder mij Focus II uit 2008. Nu is mijn vraag, passen de bouten van mijn huidige lichtmetalen velgen gewoon op de nieuwe? Is dat auto gebonden, velg gebonden of een combi van beide?

    En hoe zit het met de naafgat, als ik het zo lees is deze normaal gesproken voor de Focus II uit 2008 welke ik heb 63.3 en bij deze velg dus 72.2, wat ik lees is dat je dan een centreerring nodig hebt, krijg je dan over het algemeen een centreer ring bij de velg? Of moet je die dan ergens apart aanschaffen?

    Ik dacht dat het makkelijker zou zijn, setje velgen, bandjes en klaar, maar blijkbaar komt er net iets meer bij kijken :). Mocht ik iets vergeten hoor ik het ook graag.

    Overigens, de huidige(zomer) banden zijn 225/45/17, de nieuwe (winter) banden zullen 205/55/16 worden, welke banden ben ik nog niet over uit, wel A merk.

    Alvast bedankt voor het meedenken.

    Roland
     
  2. Natuurlijk kun je met een centreer ring gaan werken, die hebben ze ook wel bij online velgen.nl.

    Verstandiger zou zijn om een velg met de juiste maat te kiezen, er is daarin denk ik ook wel genoeg keus
     
  3. Zie wel velgen met naafgat 63.4, maar niet met 63.3. Waarom is een centreerring af te raden?
     
  4. Omdat een kunststof ring toch de neiging heeft om te vervormen waardoor het wiel niet meer 100% in het midden zit.
     
  5. Ik weet niet of het nog steeds zo is maar Momo werkte eerst met aluminium centreerringen.
    Overigens hoor ik weinig tot geen problemen met kunststof centreerringen.

    Wanneer je bij een online shop aangeeft voor welke auto de velgen zijn wordt er een montageset bijgeleverd. (bouten/moeren en eventueel centreerringen)

    Ik zou me niet zo druk maken over kunststof ringen. Daar rijden hele volksstammen mee rond.
     
  6. +1. Mijn ervaring met kunststof centreerringen is dat je de boel nooit helemaal trillingsvrij krijgt. Er zijn ook wel alu ringen te verkrijgen.
    Ik had ze laatst besteld op internet. Voor 4 stuks was ik toen €20,- kwijt.
     
  7. Bedankt voor de reacties.

    Ik zie dat er op dit forum wordt aangegeven dat de naafgat 63.3 is , terwijl de ringen 63.4 zijn, als ik bijvoorbeeld kijk op centreerringen.nl.

    Past dit zonder problemen? Of is dit af te raden?
     
  8. Ik gebruik al 11,5 jaar kunststof centreerringen,nog nooit problemen mee gehad,zitten nog steeds dezelfde op
     
  9. Zo, en dat met zulke grote velgen zo te zien aan de foto in je handtekening :lol:
     
  10. #10 Zenith, 5 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 nov 2013
    Sorry hoor, maar dat je wielen met kunststof ringen niet trillingsvrij krijgt is grote onzin.
    Er rijden hele volksstammen met kunststof ringen rond (waaronder ikzelf en ik ben een pietje precies;))

    Ik zit zo'n 25 jaar in de banden en velgen maar dat het alleen aan die ringen ligt heb ik nog niet meegemaakt.

    Ik zeg niet dat het absoluut niet kan, maar hier wordt de indruk gewekt dat kunststof ringen een garantie is voor trillen maar dat is pertinent niet waar.
     
  11. Fijn dat dit ff duidelijk is, bedankt!

    En hoe zit het dan met die ene mm verschil? Dus 63,4 ipv 63,3. Mij lijkt dit niet goed, een mm extra speling zou wellicht wel voor problemen kunnen zorgen, of
     
  12. Dit is niet 1 mm verschil maar 0,1 mm.

    Online wordt op sommige websites nog weleens gesproken over een naafgat van 63,4 mm voor Ford terwijl in de documentatie van Ford 63.3 mm vermeld staat.

    Als er op een website 63.4 mm vermeld staat bij centreerringen kan je ervanuit gaan dat deze gewoon passen.
     
  13. Duidelijk, bedankt voor de info!
     
  14. En hoe zit het verder met moeren/bouten? Als ik op de ene website kijk zit het er wel bij, terwijl bij de andere website niets wordt vermeld. Kan ik niet zonder meer degene gebruiken van de huidige (niet originele) velgen? Ik heb er nu FOX FX1 velgen onder zitten (17"), weet niet de exacte maten, net ff gekeken maar is te donker buiten. Met andere woorden horen moeren/bouten bij een velg, bij een auto of is het een combi van beiden?
     
  15. Ik zou ook eens bij de dealer gaan kijken voor een setje originele Ford velgen met winterbanden. Ik werk dus bij een Ford dealer en wij zijn er echt niet heel duur mee. Originele velgen met merkbanden. Geen gedoe met ringen en moeren (is trouwens niks mis mee)
     
  16. Welke wielmoeren gebruikt moeten worden is afhankelijk van de velg en het schroefdraad van de tapeinden in de wielnaaf.

    De schroefdraad voor de Focus 2 is M12 x 1.5. Je moet dus wielmoeren hebben met een schroefdraad van M12 x 1.5 welke voorzien zijn van een conus die past bij het merk/type velg.

    Om te bepalen of je huidige wielmoeren passen zal je moeten vergelijken of de conus van de huidige en de nieuwe velgen gelijk is. Als dit zo is kan je probleemloos je huidige wielmoeren gebruiken.
     

Deel Deze Pagina