Focus 1 Airconditioning defect Tip

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door SmokestoneFocus, 26 okt 2013.

  1. Focus 1 bouwjaar 2000 . De airconditioning was al twee jaar defect, de Ford dealer diagnose was destijds dat de condensor defect zou zijn en een lekkage veroorzaakte. Twee jaar na de diagnose naar een airco specialist gegaan voor second opinion.

    De airco was inderdaad leeggelopen, de condensor zag er echter visueel nog goed uit. (dit type Focus heeft nog een losse condensor). Airco-specialist heeft de airco voor 20 minuten onder druk gezet en apparaat gaf aan dat de lekkage binnen de normen was en de airco weer gevuld kon worden. We durfden het dus wel aan om de airco opnieuw te vullen. Door de airco veel aan en uit te zetten konden we de airco-pomp na twee jaar van stilstand gelukkig weer tot leven wekken. De airco werkte weer en beter als die ooit gedaan had. Voor de zekerheid was er bij het vullen een speciale tracking vloeistof meegespoten , aangezien er toch ergens een klein lek moest zitten die door de vloeistof en een speciale bril snel op te sporen zou zijn.

    En….na twee weken , inderdaad geen koude lucht meer. terug naar de specialist. Mede door de speciale vloeistof was het lek snel gevonden, bleek een lekkende rubberen ring te zijn in een koppeling/aansluiting rechtvoor waar de airco-buis weer omhoog gaat. Bouten van de koppeling /aansluiting waren natuurlijk verroest, maar door de bouten te verwarmen met een brander kwam de boel toch los. Nieuwe rubberen ring gemonteerd en daarna airco opnieuw gevuld en voor 75 euro in totaal hadden we weer een werkende airco, met dank aan de airco-specialist Chemtack in Veendam.
    En … airco werkt nu al weer drie maanden uitstekend.
    Weer een stukje extra veiligheid voor komende herfst/winter.
     
  2. Goed om te lezen dat alles weer werkt. Maar waarom draagt een werkende airco bij aan de veiligheid in de winter/herfst?
     
  3. In de herfst/winter voorkomt de airco beslagen ramen. Een airco ontrekt nl. ook vocht uit de lucht. Dus het is handig om de airco 's winters ook aan te zetten.
     
  4. Het klopt dat de airco vocht ontrekt maar de airco werkt niet bij een temperatuur beneden de 4 graden. Mooiste is auto binnen bij herfst en winter!! (eigenlijk altijd)
     
  5. Hierbij de foto van de gerepareerde lekkende airco-aansluiting/koppeling, het gaat om de aansluiting met bout midden in beeld.
    [​IMG]
     
  6. Mijn buurman heeft hetzelfde gehad met zijn b-max. vlgs de dealer (twee jaar geleden) moest de pomp e.d. vervangen worden. Dit vond hij te duur worden (€600), Dit jaar laten controleren bij een airco-boer. Deze heeft hem onder druk gezet en geen lek gevonden.
    Systeem weer netjes gevuld en hij rijd nu sinds april weer met een koel hoofd in de auto.
     

Deel Deze Pagina