Rustig project - Verkocht!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door wh-kees, 23 okt 2013.

  1. De kap is alleen te bestellen bij de Volvo dealer/garage.
    Deze kost incl bevestigings bouten ca. €25.
     
  2. Ja zeker die armsteun zoals die in de type 2 FII Titanium zat.
    Die bak daar kon je bijna een brood in kwijt
     
  3. hele boel inspuiten met vochtverdrijvende multispray of WD40-of hoger (water deplacement), dan wordt in ieder geval alles droog!

    goeie vochtverdrijvende spray zorgt ervoor dat het vocht veranderd van nattigheid naar druppels, net als op goeie was, die over de spray heen "rollen". gebruik zelf siliconen losmiddel uit de spuitgietindustrie, maar WD212 van valvoline werkt ook goed, en zo zijn er meer alternatieven. hoe sterker het stinkt, hoe beter het werkt...
     
  4. Inderdaad, ik wilde eigenlijk alleen aangeven hoe weinig ruimte je er in hebt ;)

    Van de week weer lekker aan het klussen geweest, en dit keer bijna alles wat met licht te maken heeft. Veranderd in LED.

    Allereerst begonnen met mn nieuwe 2.2 achterlichten! :D

    [​IMG]

    Zelf nog LED 'bolletjes' besteld die binnenkort binnen zullen komen.

    Verder nog een golf aan licht in mn achterbak aangebracht met een stuk LED strip die ik nog over had van mn project dashboardkastje.

    [​IMG]

    Omdat het met mn achterlichten en kofferbak licht niet helemaal goed was verlopen maar naar de automaterialenboer voor wat nieuwe zekeringen :$
    Toen ik er toch was maar gelijk wat aanbiedingen meegenomen

    [​IMG]

    Een LED interieur lampje en:

    [​IMG]

    LED stadslichten!

    En dan het enige niet LED:

    [​IMG]

    Mn sigarettenaanstekerasbaklampje was opgebrand, alleen hadden ze dit helaas niet in LED ;)

    Ook heb ik gekeken of er in mn kofferbak een 12v aansluiting geplaatst kon worden, had namelijk het topic erover gelezen, maar in de Focus 2.1 is die aansluiting er niet alvast gelegd, maar wat ik wel vondt was dit:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Weet niet precies waar hij vandaan komt. Er staat wel 12v op. Weet niet of iemand het bastaan van deze kabel al heeft gevonden?

    Heb trouwens ook mn bougies in de gaten gehouden om te kijken of mn vriespluggen lek waren of iets anders, maar alles is drooggebleven. Weet dus niet hoe de vorige eigenaar het voor elkaar gekregen heeft, maar ik blijf het nog even in de gaten houden.
     
  5. Die stekker is vermoedelijk de permanente 12v voor de trekhaak.
    Wat betreft de aansluiting voor de 12v plug, dat moet n oranje draad met een enkelpolige stekker zijn. Deze zit vaak wegetaped. Wij hebben ook focus 2.1 en daar zat het wel in.
     
  6. Ik heb verschillende led lampen gemonteerd ze vielen allemaal erg tegen omdat de reflector niet wordt gebruikt. Ben benieuwd naar jou ervaring.
     
  7. Het heeft even geduurd, maar ik heb weer een beetje nieuws

    Onder andere dat mn LED lampjes eindelijk binnen zijn!
    Jammer genoeg zal ik er niks van gebruiken...

    Ze zijn me veel te slap, de gewone bolletjes die ik er nu in heb verblinden je als je erin kijk en dat hebben die LED lampjes niet.

    Dan maar liever goed te zien :P


    Ook heb ik eindelijk een OBD-II kabel binnen, een ELM-327 USB.
    Natuurlijk gelijk uitgelezen, nu kwamen er 2 dingen naar boven die terug blijven komen, De klopsensor van cilinder 1 geeft foute waardes en cilinder 2 'misfires'.

    Allereerst op zoek gegeaan naar de klopsensor, die was niet goed te vinden, omdat de bout die hem moet bevestigen eruit was gelopen. Uiteindelijk vond ik hem, met de bout nog door het gat heen, wat een geluk!

    Gelijk even een testrondje, ik had tussen de 4000 en 5000 toeren slecht vermogen, dat was nu helemaal verholpen!

    Ik had ook verwacht dat hij wat zuiniger werd, maar totaal niet. Ik rijd er nu zo'n 1 op 9 mee (LPG). Ik weet dat LPG minder zuinig is, maar zelfs hiervoor reed ik er 1 op 10/11 mee.

    En nu blijft dus misfire van cilinder 2 staan en heel irritant, als ik afrem, stoplicht, rotonde, parkeerplek, en ik druk mn koppeling in valt de motor stil. Benzine of LPG maakt niet uit.

    Weten jullie hier meer over?
     
  8. de bobijn gaat vaak stuk bij deze motoren.

    is 9 van de 10 kansen deze als het probleem niet opgelost is met verse bougie's.
     
  9. Met bobijn wordt bobine bedoelt. ;). Bougies zijn al vervangen. Wat je dan nog kan proberen is nwe kabels. Weet je ook zeker of de bougies geschikt zijn voor LPG? En die waarde van de klopsensor; je zegt dat de sensor verkeerde waardes geeft, maar kan het niet zo zijn dat de LPG computer niet goed afgesteld staat? Ook omdat je misfire (backfire?) hebt?
     
  10. #50 nickysmeding, 21 dec 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 dec 2013
    Let wel op met het vast zetten van deze klopsensor (pingelsensor) dit moet met het juiste aanhaal moment gebeuren(20NM) anders kan deze sensor zijn werk niet goed doen, Als je deze sensor nu ''gewoon'' met de hand vast gezet hebt kan dit voor problemen zorgen.
     
  11. Ik ben inderdaad al vaker tegengekomen dat het de bobine kan zijn, maar de enige manier om dat te testen is een nieuwe erop schroeven. Als dat de oplossing niet is, ben ik weer €60/€80 acter de wagen. Heb namelijk ook andere kabels binnen, wel van Bosch. Heeft niet geholpen, en passen ook voor geen meter, ze sluiten het bougiegat niet goed af, en vallen bijna van mn bobine af.

    En ja, de bougies heb ik een maand of 2 geleden vernieuwd, ga er niet van uit dat dat het probleem is.

    Stationair pruttelt hij ook een beetje, alsof hij af en toe op 3 poten loopt, maar niet constant. Heb ook draaiend de bougie dop van cilinder 2 gehaald. Toen liep hij redelijk constant op 3 poten, beter dan als ik de dop van een van de andere cilinders afhaalde.

    Op mn oude werk bij een garage heb ik dit probleem ook voorgelegd, die zeiden dat het misschien een losse vacuum slang of mn stappenmotor kon zijn, hoop echt dat dat hem niet is, of wel ben je er in ieder geval wel gelijk vanaf.

    Ook loopt hij voor de rest goed, hij suipt best veel, maar je merkt nergens aan dat hij slecht presteerd.

    En ja, ik heb de klopsensor voorzichtig met de hand vastgezet, wetend dat 20Nm bijna niks is, maar ik heb geen (goed gekalibreerde) momentsleutel voor handen. Na het nieuwjaar maar even bij de hangaar op Leeuwarden ik er eentje mag lenen.
     
  12. Als de set Bosch kabels die je hebt niet goed past zou dit betekenen dat het niet de juiste set is voor jouw type motor. Normaal gesproken moet een set aftermarket bougiekabels dezelfde pasvorm hebben als de originele kabels.

    Persoonlijk zou ik gezien er bij jouw auto koelvloeistof/water tussen de bougies heeft gestaan voor kiezen om preventief de bobine en bougiekabels te vervangen. Ik heb de ervaring dat wanneer er vocht tussen de bougies heeft gestaan het nog weleens voorkomt dat er inwendig in de bougiekabels corrosie optreedt wat kan leiden tot een defecte bobine.

    Het is onverstandig om hier mee door te rijden. Als blijkt dat de bobine defect is kan dit leiden tot een defecte katalysator doordat er onverbrande benzine in de katalysator terecht komt.

    Daarnaast is het wellicht niet geheel onverstandig om ook de klepspeling te controleren. Gezien je op LPG rijdt en dit type motor daar totaal niet geschikt voor is. Dit type motor heeft vaste klepstoters waarbij de klepspeling normaal gesproken elke 160.000 KM gecontroleerd/gesteld moet worden. Bij het rijden op LPG kan het noodzakelijk zijn om de klepspeling veel vaker te controleren/af te stellen.


    De stappenmotor van de stationair regeling kan je uitsluiten want die heeft dit type motor niet. De stationairregeling wordt volledig door de PCM geregeld door de gasklep verder/minder ver te openen. Wanneer hier iets mis mee is worden er over het algemeen ook foutcodes opgeslagen die hierop van toepassing zijn.
     
  13. Ik vind het ook vreemd, omdat ze het op kenteken hebben gezocht. Lengtes zijn allemaal goed, maar de passing op de bobine is slecht. Op de bougies passen ze wel goed, maar de rubberen 'ringen' die het boeugie gat af moeten sluiten steken boven het gat uit.

    Over de stappenmotor, of eigenlijk het ontbreken van, had ik ook al vernomen, maar ik dacht noem het voor de zekerheid even op.

    Ik vind het wel vreemd omdat hij het opeens constant heeft. Ik heb het wel eens gehad, met koude motor op LPG, ik dacht dat dat het was, maar nu is het dus contant.
     
  14. Passen je oude kabels wel fatsoenlijk op de bobine dan? Anders word het misschien gewoon een nieuwe bobine?
     
  15. Ja, de oude kabels passen gewoon nog
     
  16. Misschien interessant om nog te vermelden, ook als hij stationair loopt heeft hij bestwel moeite. Als de motor echt onder zn toeren komt hoor je het zeg maar kraken, dan is hij echt met moeite de toeren aan het behouden. Maar stationair maakt hij ook dat geluid, niet heel luid maar wel hoorbaar. Hij is dan dus ook al met moeite de toeren omhoog aan het halen.

    Ook heb ik alles via het programma Forscan gereset, toen stond er ook een melding dat hij een tijdje raar kon doen (niet in die exacte woorden). Geen verandering.

    Was van plan ook het gasklephuis schoon te maken, maar het is nu veel te nat om te sleutelen helaas :/
     
  17. Afgelopen nacht heb ik de accu eens aan de lader gegooid (te veel lopen uitlezen zonder bij te laden, wilde tot 3x toe niet meer starten :P ) En nog eens wat dingen gereset, ik weet niet of het helemaal voorbij is, maar vandaag zo'n 30 km gereden en hij is niet uitgevallen. hij zakt af en toe nog wel wat laag terug, maar beter dan dat het was.

    En even horen of iemand dit weet, ik krijg mn motorstoringslampje niet weg. Hij brandt omdat ik de code van 'Misfire cilinder 2' niet weg krijg. Ik kan de code wissen, maar het lampje gaat niet weg, sleutel uit het contact en dan weer uitlezen, dan staat hij er weer.
    Kan dat eigenlijk met ELMconfig?
     
  18. Normaal gesproken moet de foutcode gewoon te wissen zijn. Als de foutcode daarna meteen weer terug komt zou dit betekenen dat de foutcode meteen weer terug komt omdat het probleem nog steeds aanwezig is.
     
  19. Vreemd omdat ik tussendoor de motor niet aan heb gehad. Zal het zometeen nog maar een keer proberen.
     
  20. Gasklep reinigen zal denk ik niet veel soelaas bieden.
    Met die misfire zou ik niet te lang blijven rondrijden, in het meest gunstige geval kost het je katalysator (zoals andere ook al hebben gezegd) in het slechtste geval heb je backfire (wat kan op LPG) op je zuiger en brand je er een gat in. Zou zonde zijn.

    Advies ga niet verder liggen klieren... breng de wagen weg naar een garage/persoon die weet wat ie doet en laat `m fixen. Zelf kun je het nog proberen met andere bougiekabels, die wel goed passen. Vergeet ook de tip van Nicky niet m.b.t. het goed vastzetten (volgens specs) van de klopsensor.
     

Deel Deze Pagina