weggedrag met hulpveren

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door JDS, 20 okt 2013.

  1. Ben aan het kijken voor hulpveren / versterkte veren voor mijn focus wagon.

    Nu is de vraag, wat doet dit met het rijgedrag van de auto als ik onbeladen ben. Blijft de auto net zo strak op de weg / comfortabel als hij nu is met de standaard veren ? Of ga ik daar veel op inleveren.

    reden dat ik er voor aan het kijken ben is dat hij een beetje wiebelig in de kont is met de autoambulance.

    Het betreft een focus wagon tdci uit 2002
     
  2. Hoeveel heeft de wagen gedraaid?
    De achterste schokbrekers van een Focus I wagon, worden boven de 100.000km snel minder. Ipv veren kun je misschien beter kijken voor nwe schokbrekers.
    Eventueel loadadjusters. Gaat je meer helpen dan nwe veren.
     
  3. Ik heb er ook hulpveren onder zitten maar ga ze er weer onderuit halen. De auto voelt achter heel stug aan als hij leeg is en staat achter zeker een centimeter hoger als normaal
     
  4. Een auto ambulance is ook wel wat veel voor een Focus. Op zich kan hij het wel trekken, maar het eigen gewicht van de aanhanger zit al rond de 700kg, beladen zal het niet beter worden. 700kg moet hij geen problemen mee hebben, maar boven de 1200kg begint het al snel onzeker te voelen.
     
  5. kan je de trailer nog fatsoenlijke trekken zonder hulpveren ?
     
  6. #6 JDS, 20 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2013
    Nee, het gewicht van de autoambulance zelf is 340 kg ( kleine enkelasser )
    Maar beladen is hij ongeveer 1300kg, dat mag de auto ook trekken dus dat zou vlot moeten kunnen.
    Nieuwe schokdempers had ik nog niet aan gedacht, auto heeft 240,000 km gelopen.......

    @ marco, wat bedoel je met loadadjusters ?

    @ Nicky, dat is dus ook een beetje waar ik bang voor ben :(
     
  7. Met loadadjusters bedoel ik schokdempers die zich instellen naar het hoeveelheid gewicht wat er op komt. Oftewel die werken progressief. Naar mate de druk hoger, de dempers meer druk vasthouden.

    Maar bij 240.000km durf ik wel te stellen dat de achterste dempers de beste tijd wel hebben gehad. Nwe dempers is dan sowieso een hele verbetering.
     
  8. Mijn pa heeft dus die progressieve dempers van Monroe, maar achteraf had
    hij daar spijt van, veel te stug.....
    Wij hebben vroeger alleen hulpveren gehad, en volgens mij had je die in 2 niveaus
    ik weet niet of dat nog zo is, maar wij hadden ze dat ze het 1e stuk normaal
    inveerde, en naarmate hij verder in zakte werd hij steeds stugger.
    Bij normaal gebruik was hij maar een fractie stugger, bij drempels merkte je wel
    dat hij stug was.
    Maar op alle 4 de auto's waar ze op zaten, hadden we geen enkele spijt dat we
    het gedaan hebben.

    Zoals ze hier al aangeven, vervang dan gelijk je dempers mee....
     
  9. er zit een wel degelijk verschil tussen MOGEN trekken en het goed KUNNEN trekken van een combinatie.
     
  10. #10 JDS, 20 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2013
    Dat zal ongetwijfeld maar als een auto 1300 kg mag trekken moet je er ook vanuit kunnen gaan dat hij dat kan. Een typegoedkeuring word niet zomaar afgegeven.

    Maar al eerst de dempers eens vervangen, kijken wat dat voor verschil maakt :)
     
  11. Met dat gewicht zal het trekken op zich niet zo'n probleem zijn nee:)
    Een aanhanger kan ook met de auto aan de haal gaan als de auto niet echt overwicht heeft op de aanhanger, dus als de auto bijna even zwaar is als de aanhanger.
    Ik heb afgelopen voorjaar de schokdempers laten vervangen en kon met een aanhanger duidelijk verschil merken. Zonder ook hoor, maar met 240.000km zal het inderdaad geen kwaad kunnen de schokdempers te (laten) vervangen.
     
  12. Heeft iemand nog een tip (merk en type) voor hulpveren of load adjusters?

    Ik rij nu al 275000 km met de eerste set. Het beste is daar ook al van af.
     
  13. Sistema Gopren blokjes monteren . Is weer terug van weggeweest. Minder overhellen in de bocht, en minder doorzakken bij belading.
     
  14. Ik heb mijn achterveren vervangen voor pro-vervangingsveren van carsupport.http://www.carsupport.nl/ De auto staat hierdoor wel iets hoger en is wel wat stugger, maar niet extreem.
    ik heb er geen spijt van dat ik die keuze gemaakt heb (2jaar geleden)
     
  15. [MENTION=3915]henry[/MENTION]: die website heb ik al eens eerder door gebladerd. Wat heb je voor een setje betaald?
     

Deel Deze Pagina