Voorgloei icoontje??

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Albert, 16 okt 2013.

  1. Ik vroeg me af hoe het nu zit met dat spiraaltje wat normaal gesproken in beeld komt als men een auto voorgloeit.
    In mijn instructieboekje staat dat met het starten een gloeispiraaltje in het dashbord gaat oplichten en ik de auto pas mag starten als deze gedoofd is. Nu vraag ik me af waar ik dat spiraaltje normaal kan vinden. Bij mij komt deze namelijk nooit in beeld. Ik wacht tot dat rode lampje boven de "i" icoon ophoudt met branden en dan start ik mijn trekker pas.

    Doe ik wat verkeerd? Zie ik wat over het hoofd? Scheelt er iets aan?
    Hoe doen andere Fofo 2.2 trekker bestuurders dat?
     
  2. ik heb ook geen gloeispiraal en wacht meestal 2 sec. voordat ik start en dat gaat prima.
     
  3. Jullie focus gloeien al op het moment dat hij van het slot afgaat heb ik wel eens begrepen, correct me if i'm wrong!
    Miss kunnen jullie de tellertest eens doen, dan zie je gelijk of alle lampjes werken/aanwezig zijn.
     
  4. Als ik de auto op contact zet zie ik alle lampjes oplichten. Maar niets wat op een gloeispiraal lijkt. Hoe zou je zo`n tellertest moeten doen? Wie weet hoe het nu precies zit?
     
  5. je motor begint t gloeien van het moment dat je contact aangaat, en blijft ook gloeien tot de temperatuur in je motorblok warm genoeg is waarbij er geen gloeien meer nodig is.

    echter ga je enkel het lampje zien als het echt koud is en dus ook extra lang moet voorverwarmd worden.

    hou rekening dat je een degelijke diesel hebt en geen aftandse dieselkachel!
    :think:
     
  6. Ok duidelijk! Bedankt daarvoor! Dat degelijke moet zich nog bewijzen. Daar zijn de meningen hier op t forum verdeeld over.
     

  7. Hoe koud moet het dan precies worden? De afgelopen week met zelfs temperaturen onder 0 ook geen spiraalicoontje gezien..
     
  8. hij gloeit zowiezo, ook als is het 20° buiten...

    het lampje licht pas op als er extra lang moet gegloeid worden bij koude temperaturen. hoe koud weet ik niet...
     
  9. #9 kolere, 24 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2013
    Onder nul is het ook niet nodig, ik heb wel een lampje ervoor. Zelfs bij -20 brandt het lampje 2 sec niet langer. Als je auto moeilijk aanslaat weet je dat je langer had moeten wachten, ik heb het nog nooit meegemaakt...

    Mijn gloeibougies waren wel op bij 220.000 oid. Auto sloeg nog uitstekend aan, alleen wanneer het koud was trilde de motor bij stationair de eerste 20minuten. Bij uitlezen kwam de foutcode tevoorschijn.

    Dit blok is mbt aanslaan van de motor niet zo gevoelig voor kou. Ik zet mijn auto vrijwel nooit op slot dus hoe het voorgloeiverhaal bij openen slot op opgaat weet ik niet, ik denk dat je niet veel rekening hoeft te houden met het voorgloeien. Het voorgloei lampje is altijd bij welke temperatuur dan ook eerder uitgegaan dan de andere checklampjes bij contact op on.
     
  10. Toen het laatst wat kouder was zag ik heel even het icoontje oplichten (een seconde is al lang..). Normaal zie ik hem niet eens en start de motor direct.
     
  11. Ok helder. Ik weet niet eens waar ik hem zoeken moet. :D

    Dan laat ik het daarbij. Als ik hem gespot heb meld ik mij. :thumbs:
     
  12. Voorgloeien is voor je gloeibougie's. Als je gloeibougie op de juiste temperatuur is zou het lampje uit moeten gaan. Dan zijn je gloeibougie's op goede temperatuur om je mengsel te ontbranden(bij een diesel komt geen vonkje zoals bij een benzine). Bij een diesel wordt het mengsel direct ingespoten en door de warmte van de gloeibougie 'ontploft' het als het ware. Mij is altijd verteld dat je een gloeibougie 10 seconden moet laten voor gloeien.
     
  13. #13 Albert, 25 nov 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2013
    Ik snap de werking van een diesel. Hahaha. Je hebt ook niet helemaal gelijk. De voorglowibougies zijn er voor om het proces van zelfontbranding op gang te helpen bij koude temp. Daarna gaat het vanzelf. Echter verbaasde het me datt ik het icoontje nooit gezien had, terwjl dit wel omschreven staat in het instructieboekje. Vandaar dit topic.
     
  14. Haha you got me! Na 5 jaar volgestampt worden met alle informatie over auto's wil je hier en daar nog wel is wat vergeten. Laatste keer dat ik het over dieselsystemen heb gehad is ook alweer gouw 2 jaar geleden. I'am sorry!
     
  15. JA! Ik heb hem gezien! Heeeeeeellll even bij het starten. :cheer:
     
  16. damn, toch is op gaan letten, ik heb 'm nog nooit gezien iig.
     
  17. Ja heel even als je echt goed oplet!!
     

Deel Deze Pagina