Diesel TDDI Ja of Nee!

Discussion in 'Techniek & onderhoud' started by Henry Ford Jr., Oct 15, 2013.

  1. Hallo, ik heb mijn benzine Focus verkocht en kan nu een Focus diesel wagon uit 2002 met een TDDI motor kopen met ca. 300.000 km! De auto ziet er nog goed uit van binnen en buiten en de motor loopt en goed geen problemen! Ik kan de auto voor een gunstige prijs kopen, heeft wat schade op de rechter voorhoek, stelt niet zo veel voor en ik heb nog een nette schadevrije voorbumper in exact dezelfde kleur en koplamp liggen die ik er zo op zo kunnen zetten en dan is hij weer netjes! De auto heeft nog 3 maanden APK tot einde januari 2014!

    Als het een benzine was zou ik hem zo kopen, maar met een diesel heb ik niet zo veel ervaring, vroeger met de escort heb ik ooit 1 diesel gehad, was geen onverdeeld succes, gewoon veel storingen en defect aan de motor gehad, met hoge kosten, natuurlijk waren dat oudere type motoren en niet te vergelijken met de TDDI en TDCI motoren van tegenwoordig!

    Wie heeft er ervaring mee of kan me raad geven of weet waar ik op moet letten, want ik kan ook als alternatief een benzine kopen van hetzelfde bouwjaar echter aan die auto zijn meer kosten heeft wat meer schade en moet een nieuwe APK op, dus altijd een risico!

    Alvast bedankt voor alle raad en advies!

    Groet,

    Gert!
     
  2. Ik heb 3 jaar in een focus 1.8 TDDI uit 2003 (van 2006 tot 2009) gereden. Nooit problemen gehad. Redelijk krachtig voor 90pk en nog rap ook. Vreselijke tubo lag, maar wel leuk als je daar mee om weet te gaan :D
     
  3. Ik heb momenteel een TDDI, uit 2000, met nu 265.000km. Motorisch nog nooit problemen mee gehad. Loopt nog altijd perfect!
     
  4. Prima motor!
    Alleen bij zo'n kilometerstand kan wel de koppeling wat minder worden/zijn.
     
  5. UPDATE: Was ik nog vergeten het is niet de 66 KW (90 pk) uitvoering, maar de 55 Kw (75 pk) diesel TDDI uitvoering, heeft wel een inter koeler! Heeft die éne net als vroeger een hoge druk turbo en die andere een lage druk turbo, zo was het bij de escort! Blok is iets vettig, maar niet echt nat of zo, geen druppels aan de onderzijde, zit als je er voor staat rechts op het blok! Was eigenlijk wel een tegenvaller dat hij maar 75 pk heeft, wist niet dat die ook werden geleverd in de Focus! Heeft iemand ervaring met die uitvoering 55 Kw!

    Groet,

    Gert!
     
  6. wij hadden de 90 pk, opzich een heerlijke motor, maar vond voor het gewicht
    het vermogen net te weinig, dan vermoed ik dat je met de 75pk spijt gaat
    krijgen als je een keer echt vermogen nodig hebt....
     
  7. Afgezien daarvan, bij de 75 pk motor heb je ook altijd de Ambiente stoelen in de auto. En die vond ik persoonlijk zo ongeveer de beroerdste stoelen ever...
     
  8. Het is hier op forum al door meerdere leden gezegd: koop niet/nooit de lichtste motor uitvoering.
     
  9. Wij hebben de 90pk / 200nm(?)
    316000 en nog steeds fijn.
    Brandstofpomp was de minst prettige verassing.
     
  10. De 75PK versie is precies hetzelfde als de 90PK versie, alleen de software is anders. Je kunt de 75 heel makkelijk naar 90PK krijgen, hier kan Lars (Dutchguy) je meer over vertellen.
     
  11. Ik heb nu een:tddi: wagon uit 2002 met ruim 328000 km ervaring.
    Dit is alleen wel een (getunede) 90 pk versie.
    Ik heb geen ervaring met de 75 pk versie (dit is zoiezo m'n eerste Ford-diesel) maar dit torretje gaat nog als de brandweer, zonder noemenswaardige onderhoudskosten.
     
  12. Klopt idd Niek,

    De blokken zijn mechanisch identiek en verschillen alleen in de software.
    Je kan er gewoon 90pk software op zetten (origineel Ford)
    Vervolgens kan je de zaak nog chippen naar max ca 110pk
     
  13. Beste Gert, kopen die auto, uitstekende motor, zoals anderen heb ik ook veel plezier ermee gehad en geen noemenswaardige kosten. Als je de motor laat tunen en misschien wat op de sloop rond struinen voor wat beter stoelen dan kun je nog veel plezier hebben.
     
  14. Gert,
    heb je hem gekocht?

    Ik heb zelf voor de keus gestaan om voor een 90 pk sterke 1.8 TdDi Wagon met ong 215k op de teller (destijds in april van dit jaar) te gaan of niet.
    De grote vraag was of de brandstofpomp mij parten zou gaan spelen. Schijnt dat dat het grote probleem met de fofo 1-1 1.8 tddi was. Naja veel met de ford dealers uit de buurt gebeld en ook de vraag hier op het forum neergelegd. Kwam uit dat je altijd dat risico wel hebt; wel is het zo dat als de auto gewoon regelmatig heeft gereden en normaal onderhouden.... etc etc is, dat het gewoon een prima auto is. Ik heb hem gekocht, inmiddels staat de teller ruim over de 240k en het rijdt echt prima.
    Als je de kilometers per jaar maakt en het verschil in wegenbelasting ook op te vangen is dan is zo'n pruttel echt wel aan te raden. Loopt ongeveer 1 op 18 bij normaal gebruik.

    Groeten,
    Peter
     
  15. ja kopen hey maar aan 300.000 km moet hij groot onderhoud hebben aan 150.000 km en aan 300.000 km alle riemen nieuw en distriebuche spanner ook van groot belang want als ze springt is alles eraan met zou en motor moet je gemakelijk 500.000 km rijden de mijne is en focus sedan 1.8 diesel turbo intercoler heb nu 150.000 km en juist groot onderhoud gehad anders nooit iets te klagen buiten dat abs lichtje brand en ze niet weten vanwaar komt die diesel motoren van ford zijn onverslijtbaar bij normaal gebruik en zeer zuinig ik tussen 5 en 6 liter verbruik als je 25.000 km per jaar doet zou ik niet twijfelen
     

Share This Page