Nadat ik al een poosje het vermoeden had dat de accu slecht werd heb ik dat vanmorgen bevestigd. Na een nachtje stilstaan staat er nog zo'n 11v op de accu. Wat is een fatsoenlijk merk accu? Ik heb zelf Varta al wel gezien, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe die kwaliteit is.
Alleen als je 1x je licht aan laat staan en de accu loopt leeg dan is hij kapot. Varta (ford) is goed, Yuasa, en Bosch ook prima. Ik heb ook nog een accu staan die je over mag nemen eventueel. (80 ah / 700 a)
Varta en Bosch zijn identiek....en hebben niet meer de kwaliteit die ze vroeger hadden, dus staar je daar niet blind op, Yuasa hoor je steeds meer positieve berichten over, wij hebben nu in beide auto's accu's zitten van Brega, is het huismerk van de Brezan, die doen het nu bijna 1 jaar, daar is nu nog weinig zinnigs over te zeggen, maar tot op heden starten ze zeer vlot. Nu moet ik er wel bij zeggen dat beide auto's grotere accu's hebben dan standaard
Miss iets offtopic........ Tot hoeveel zwaarder kun je gaan dan de standaard accu? heeft ea ook niet te maken met de laad capaciteit van de dynamo?
Op mijn beide 2 wielers zitten yuasa accu's altijd erg tevreden over geweest! En die krijgen aardig op hun donder i.v.m vaak korte ritten
Die Yellowtops ken ik ja... Die hebben we in de opleggers zitten voor de koelmotor. Na 3 jaar is die in mijn oplegger vervangen en bij 2 van de 4 andere opleggers van hetzelfde type ook (5 tegelijk gebouwd). Anton heeft trouwens pb
Gaat dat niet hetzelfde als oplaadbare batterijen? Hoe hoger de capaciteit van de accu hoe langer het duurt voor de dynamo de accu heeft opgeladen. Of het smartcharge systeem moet een bepaald maximum stellen.
Ik heb inci accu. 70 amp. Brezan vroeg voor een varta accu van 74 amp 191 euro. Over mijn lijk. Ik betaalde nu 90 euro en dat is meer dan genoeg. Daar (bij de brezan) kreeg ik toen gelijk het volgende wel vreemde advies. Rij je kleine stukjes? Neem je 70 amp want die is sneller vol??? Rij je lange afstanden neem je een zwaardere. Ik zou juist andersom denken. Mijn leverancier bood een 70 amp aan voor 70 euro maar zei erbij je kan bet de inci nemen voor 90 omdat die meer power heeft wat voor de diesel weer beter is. Die laatste heb ik erin gedaan.
...daarom zei ik ook, de kwaliteit van Varta/Bosch is niet meer wat het wezen moet, dus veels te duur voor wat je krijgt, volgens mij heb ik nu een Brega 84Ah voor net iets meer als €100,- incl retour statiegeld En volgens mij ook 2 jaar garantie net als Inci.....dus dat zal wel goed komen
Vandaag heb ik de nieuwe accu geplaatst (Varta voor 97 euro). Wat mij opvalt is dat de radio niet meer stoort. Kan dat liggen aan de nieuwe accu of heeft er misschien iets een hele tijd niet goed gezeten?
Beetje late reactie, maar dat kan heel goed dat door de nieuwe accu de radio minder stoort. Wanneer je accu rotter wordt (inwendige weerstand neemt toe doordat de platen versleten/gesulfateerd zijn) neemt en geeft hij slechter stroom op/af. Daardoor zal de rimpelspanning die uit je dynamo/spanningsregelaar hoger zijn dan bij een nieuwe accu. Die rimpelspanning komt eigenlijk bovenop de plus te staan, dus ipv een constante schommelt de spanning. Ook stoorpulsen worden slechter onderdrukt. De voeding (zeg voor het gemak pluspool) is dan vervuild. Hoe slechter de accu des te groter de vervuiling. Je accu is een eigenlijk een buffervat voor elektriciteit. Als dat buffervat niet goed functioneert kan dat invloed hebben op de aangesloten apparaten. Bij een goede accu zal je verlichting amper dimmen als je een grote verbruiker aanzet (bijvoorbeeld achterruitverwarming). Bij een rotte accu zie je ook meer fluctuaties in de lichtsterkte. Heb je een erg slechte accu, dan kan zelfs de ontsteking rottig gaan doen, zeker bij lage toeren waardoor je motor afslaat, maar dan is de accu wel heel erg ver heen.