1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor systeem storing Focus 1.6 tdci

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Remco--1987, 12 okt 2013.

  1. Hallo,

    Wij hebben sinds een jaar een Ford Focus station 1.6 tdci uit 2006.
    Op dit moment heeft ie 237.000 op de teller en is altijd goed onderhouden.
    Mooie auto en rijd erg fijn maar we hebben er veel pech mee gehad.

    Nu hebben we al een tijd het volgende probleem:

    Als je de motor door laat trekken dan verschijnt het bericht " motor systeem storing" en valt het vermogen weg. Hij loopt dan in de noodloop, en zijn max toerental is begrenst.
    Met doortrekken bedoel ik ongv 3000/3500 toeren dus niet extreem.
    Als je de motor uitzet dan is de storing weg en loopt hij weer zoals het hoort.
    Als de motor moet trekken dan verschijnt de storing, als je met de koppeling in toeren maakt krijg ik geen storing.

    Nu is het vanaf deze week flink kouder het worden en nu doet hij het om de haverklap! Gek word ik ervan. Starten doet hij altijd perfect en meteen.
    Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Ik heb nu al zoveel geld uitgegeven aan die auto dat ik er moedeloos van word!

    De olie en oliefilter,luchtfilter zijn ongv 10.000 km vervangen. Brandstoffilter is mij niet bekend wanneer deze voor het laatst vervangen is.

    Ik ben benieuwd wat jullie denken dat het is.
    Alvast bedankt!
     
  2. Het brandstoffilter zou een probleem kunnen zijn. Het best is even te achterhalen wanneer die vervangen is.
    Alternatief is de turbo. Daar kun je zelf eventueel controleren of er veel speling op het asje zit.
     
  3. Ik heb de turbo al gecontroleerd en er is geen enkele speling op het asje.
    Ik heb de auto sinds 200.000 km en in die tijd is de brandstoffilter nog niet vervangen.
     
  4. #4 Grease monkey, 12 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 12 okt 2013
    mijn eerste gedacht is ook de turbo, dit controleer je door de luchtbuis vanaf je luchtfilter naar je turbo af te doen en eens met de hand te voelen aan het asje dat je hierin voelt.
    let hierbij op speling, en of dit asje nog kan draaien. je zou de eerste niet zijn waar de turbo teveel speling krijgt en deze vastloopt.

    2e kans is dat er ergens een luchtdarm gescheurd zit, dit kan je horen als je eens optrekt, dan hoor je ergens lucht blazen vanonder de motorkap. bekijk alle darmen en buizen na de turbo, inclusief de intercooler. vooral het laatste plastic stuk links van je turbo durft problemen geven (het stuk dat met 4 torx schroeven aan je inlaatcollector geschroeft zit)

    als dit ook negatief is, is er nog een aantal kansen van probleem, maar hiervoor laat je hem best eens uitlezen... veel voorkomende fouten dat je niet zonder uitlezen kan detecteren:

    vastzittende EGR-klep,
    kapotte MAP sensor,
    slecht werkende vacuümverdeelklep
    ...
     
  5. dit heb ik ook gehad. Was de EGR.
     
  6. Mijn eerste gedachte is de turbodruk regelsolenoide. De EGR-klep is ook verdacht. Eerst uit laten lezen en storingscodes hier plaatsen.
     
  7. Ik had laatst inderdaad een slang kapot. Het was die aan de linkerkant van het motorblok waar ook de gasklep in zit. Er zat een scheur in het "harmonicagedeelte". Maar dat is gemaakt.
    Turbo is naar mijn mening in orde, deze heb ik zelf gecheckt. Ik laat hem komende week even uitlezen. Ik hou jullie op de hoogte
     
  8. #8 prince, 13 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 okt 2013
    Brandstoffilter!!

    IK zou echt eerst beginnen met de brandstoffilter, want daar zijn ze heel gevoelig op. Ik heb dit zelf ook gehad en een aantal meer die ik ken met de 1.6 tdci. Krijg je dezelfde storing icm noodloop. Kost je 2 a 3 tientjes, dus is zeker het proberen waard!!

    p.s. als je het filter zelf gaat vervangen, let er dan goed op dat je hem vol met schone diesel doet voor je hem monteert en gaat starten. En dan na het starten even flink op toeren houden om de dieselstroom te versnellen.
     
  9. Kan het zijn dat de mechanische verstelling van de VNT vastzit? Wat voor foutcodes lees je uit? Rookt de diesel ook meer dan normaal?
     
  10. Als er GEEN andere klachten zijn, blijf ik bij het vervangen van het brandstoffilter.

    Succes!!
     
  11. Helemaal geen speling is zeker niet goed. Maar de turbo zelf verdenk ik niet.
    Dat had je wel gemerkt. Volgens mij wordt de werking van de turbo zelf niet gemonitored. Wel van de boostsolenoid.

    Zoals is aangegeven laat je EGR klep maar eens controleren.
    En wanneer is je roetfilter vervangen?
     
  12. Ik neem aan dat de werking van de turbo WEL gemonitord wordt. De inspuitcomputer werkt met de turbodruk en als de verstelling vast zit door roet en andere viezigheid verstelt deze niet meer goed en zal de turbodruk buiten zijn waarden lopen. Ook kan inderdaad de solenoid roet in het eten gooien. Als die niet goed werkt geeft dat een zelfde storingsbeeld. Gevolg is een MM storing.

    Dus uitlezen door iemand die de storingen correct kan interperteren.
     
  13. Als het motormanagement weet hoeveel lucht er langs de LMM is geweest weet hij ook hoeveel diesel hij moet inspuiten, dus een directe controle van de turbo lijkt me dan niet echt nodig.
     
  14. Goed lezen; de turbo zelf wordt niet gemonitored... de turbo is mechanisch, valt niks aan te monitoren. Zitten ook geen sensoren op. Wel kan de hoeveelheid druk die na de turbo wordt geleverd worden gemeten. En dan nog. Als de turbo niet goed zou zijn, gaat de auto echt niet in noodloop, sterker nog de turbo kan gewoon kapot lopen zonder dat de motor in noodloop gaat. Zeker bij de 1.6 tdci.
     
  15. Je moet zelf ook goed lezen.:lol: Ik had het dus over de WERKING van de turbo die wel gemonitored wordt. Dus de turbodruk. Daar werkt de inspuitcomputer mee. Mocht de verstelling (om wat voor reden dan ook) niet goed werken zal de auto wel degelijk in noodloop gaan. De druk zal buiten de gevraagde waarde schieten bij een niet goed verstellende VNT.
    De topic starter heeft een probleem wanneer hij vermogen gaan vragen van de motor. Dus als de turbo echt zijn werk gaat doen. Het probleem ligt dus wellicht bij de turbo of de slangen/buizen daarvan.
    Uitlezen is de truuk.

    Wel fijn dat iedereen zo meeleeft en elkaar scherp houdt. :thumbs:
     
  16. Ja en zonder hem te laten uitlezen, zou ik beginnen met het brandstoffilter :)

    Suc6 nogmaals!
     
  17. deze opmerking is te zien bij welke generatie van de 1.6tdci...

    mijn auto is uitgerust met een MAP sensor en deze meet de druk na de turbo, als je invollast gaat en de pcm geeft via de vacuümregelklep de opdracht aan turbo voor de volle turbodruk te geven, en de MAPsensor detecteert de volle turbodruk niet, dan heb je ofwel ergens een luchtlek of een defect turbo.

    en geloof me, ik weet het uit ervaring.
     
  18. Even voor de duidelijkheid het betreft de 90 pk versie van de 1.6 tdci. Vrijdag word hij uitgelezen en dan weet ik het vanzelf. Ik zag dat iemand het had over de roetfilter maar ik heb ooit eens ergens gelezen dat mijn motor deze niet erop heeft zitten. Ik verdenk zelf de turbo niet puur omdat de klachten 100x erger zijn als de temperatuur buiten een stuk lager is dan voorheen. Ik zie de link zo 1,2,3 niet tussen de turbo en de temperatuur buiten. Ik laat jullie weten welke code(s) eruit komen.
     
  19. #19 Albert, 15 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 okt 2013
    Ik geloof je en ben het met je eens. Heeft de 90 pk versie eigenlijk een VNT? Zo niet, dan ook geen vaccuumregelklep die de verstelling regelt. ..
     
  20. Beste mensen de oplossing is gevonden!
    Mijn schoonvader is er gisteren mee naar de garage geweest en heeft hem laten uitlezen.
    Daaruit kwam dat het de brandstoffilter was. Deze vervangen en ondertussen hebben we geen storing meer erin gehad. Zelfs niet als je de motor even flink laat werken. Hartstikke blij dat het slechts dit onderdeel was wat er vervangen hoefde worden. Foutcode gaf het apparaat volgens mn schoonvader niet aan maar stond er gewoon een tekst in het display.
    Bedankt voor het meedenken
     

Deel Deze Pagina