1.6 TDCI 115pk Stinkt naar verbrand rubber bij filerijden

Discussie in 'Performance' gestart door focus01, 1 okt 2013.

  1. Goedemiddag,

    tijdens file rijden merk ik na een tijdje een erg stinkende lucht die lijkt op verbrand rubber. Het file rijden duurt dan wel langer dan een half uur en er wordt erg veel van de koppeling gebruik gemaakt. Koppeling indrukken, oplaten komen, half oplaten komen, etc etc.

    Heeft iemand dit ook al eens meegemaakt?

    Dank en groet,

    Marco
     
  2. Koppeling aan het opstoken?
     
  3. #3 kolere, 1 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2013
    Bij mij weten is hier niks over bekend.

    - Tijdens langdurig file rijden wordt alles wat warmer (als het buiten warm is), dan kan je bepaalde coatings gaan ruiken met name als een auto wat nieuwer is.

    - Misschien mishandel je de koppeling?

    - Bekijk is of je misschien een olielekkage hebt oid.

    Overigens je weet dat je probleemloos in zijn 1 en 2 stationair kan rijden (als soort automaat)?
     
  4. Koppeling dacht ik direct!
     
  5. Ik vind de koppeling niet naar rubber stinken. Heeft een wat meer ijzerachtige geur. Heel typisch luchtje in ieder geval.
     
  6. Ik sluit me aan bij koppeling.
     
  7. #7 Martin vd V, 1 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 okt 2013
    Idem duw hem helemaal in of helemaal uit maar niet half en indien niet nodig:

    " Haal je voet eraf ook al druk je hem zogenaamd niet in "

    Links van de koppeling daar rust je je voet.

    Jarenlang hebben we een rijschool gehad en zelfs daar ging de koppeling 250.000 km mee. Sommige daarentegen .......... pfffffffffffff

    Dat je soms er niet aan ontkomt maar ...... ik weet niet hoe ik het beter moet uitleggen / vertellen
     
  8. Herken je klacht....ik rijd nu al ruim 3 jaar en 54.000km met een VW Caddy
    en elke keer als hij heet word, stinkt het naar rubber, is 100% niet de koppeling
    maar wat het dan wel is?? de garage heeft niets kunnen vinden.
    Zodra ik uit de auto stap, dan ruik je het om de auto ook.....zeer vreemd, en
    doet hij vanaf dag 1, maar niets defect of gesmolten;)
     
  9. De koppeling geheel op laten komen in de file gaat natuurlijk niet altijd. Als het muurvast staat en je mag steeds een meter vooruit rijden dan laat je de koppeling een stukje op komen en uiteraard niet helemaal want dan klap je tegen je voorligger aan.
    Dat is dus het probleem, bij vaak de koppeling een stukje laten opkomen ruik je dus die geur.
     
  10. Wat er bedoeld word is dat als je stilstaat je de koppeling (in zijn vrij) op laat komen. Dan bespaar je de drukgroep/koppeling.
     
  11. Als je maar een metertje kunt rijden blijf ik meestal staan. Pas als het gaatje wat groter wordt en je echt een stukje kunt rijden ga ik weer.
    Koppeling heeft inderdaad een specifieke geur (en ook je remmen :)) en dat ruikt anders dan rubber. Maar wat is het dan wel? Lijkt er toch wel op dat er iets warm wordt en gaat stinken door het stilstaan, je hebt dan geen rijwind koeling. Misschien is er iets op de uitlaat gelekt?
     
  12. #12 kolere, 2 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 okt 2013
    Zodra je de koppeling ruikt doe je iets fout of is er iets kapot/versleten. Al sta je een dag in de file, de koppeling hoor je niet te ruiken. Ik heb de koppeling nog nooit geroken bij mij en ik heb genoeg file kilometers gemaakt. Verder zet ik de auto nooit in zijn vrij, altijd gewoon in zijn 1. Je zal door het in zijn vrij zetten misschien de drukgroep iets ontzien, ik geloof niet dat het ingedrukt houden van je koppeling zoveel schade aan zal richten (gaat bij mij in ieder geval al lang goed).

    Gezien het om een 115pk versie gaat is dit denk ik een nieuwe focus? Het nieuwe 1.6tdci blok rijdt al helemaal makkelijk weg op de koppeling, dus je moet wel erg slecht rijden wil je de koppeling bij deze motor teveel laten slippen.
     
  13. Is het ook als je de motor een tijd stationair laat draaien en stil staat bv voor een stoplicht?
    Een iets lekkende verstuiver misschien? Ruikt niets specifiek naar rubber, maar het meurt wel.
     
  14. Het gebeurt niet als ik voor een stoplicht sta of lange tijd stationair blijf draaien.
    Het is echt met file rijden. Heb dit nu 2 keer meegemaakt. Beide keren duurde de file lange tijd. Korte tijd in de file en file rijden geeft deze geur niet.
    Ben de eerste keer zelfs gestopt omdat ik niet wist wat het was. Motorkap open gezet en de auto laten afkoelen. Daarna kon ik weer rijden zonder deze geur.

    2de keer begin hij na lange tijd ook te stinken. Gelukkig was de file toen snel opgelost en kon ik weer normaal rijden. Daarna verdween de geur gelukkig weer. Het is dus echt met file rijden en vaak moeten koppelen.
     

Deel Deze Pagina